Även om folk resonerar att valutan i sig inte är betydelsefull över tid så håller jag inte helt med om det. SEK flyter och beroende på var man är i cykeln varierar värdet på kronan. Anledningen att Global fonder går så bra utöver att USAbörsen gått bra så har du fått en valutadoping för de globalfonder du köpte innan pandemin. Samma sak nu är om du köper en massa globalfonder och kronan mot förmodan stärks rejält så blir det nominella värdet i SEK påverkad av valutan.
Jag skulle slutat att tagit CSN-lån. CSN-lån är väl sannolikt en av de billigaste lånen man kan ha men de måste iaf betalas tillbaka förr el senare. Jag begriper att fr 2010 o framåt har det varit bättre att ta CSN-lån o investera dem på börsen MEN vissa tidsperioder har det inte alltid varit så o det kommer att komma sådan tidsperioder framåt oxå. En tumregel fr min far; “spekulera aldrig med lånade pengar”
Jag håller inte ens med om att valutan är betydelsefull på kort sikt när du äger aktier/aktiefonder. Det är då inte valuta du äger utan andelar i företag.
Jag anser att de allra flesta tänker helt fel angående valutarisker men det är pedagogiskt svårt att förklara detta för folk.
SEK är ett måttband som du kan mäta tillgångars värde med, USD är ett annat måttband. Dessa måttband är som gummiband som kan dras ut eller kollapsa men det påverkar inte föremålet du mäter. Det påverkar endast måttet som måttbandet mäter. Föremålet i sig (aktien) förblir oförändrad oavsett hur mycket man drar ut måttbandet.
Exempel:
En amerikan och en svensk investerade i S&P 500 för ett år sedan.
Amerikanen mäter uppgången i USD och svensken i SEK.
Svensken har då fått en större procentuell uppgång, men betyder det verkligen att svensken har tjänat mer? Kan två personer som investerar i samma sak tjäna olika mycket (om vi bortser från skatter och avgifter)?
Det där var ju superpedagogisk. Efter att du har sålt det underliggande instrumentet så är det valuta du håller och du har vunnit/förlorat på arbitraget på valutarörelsen.
Valutarisken finns eftersom du inte hedgar mot den. Jag tror ju att du har rätt, men jag har inte fått ordning på tankemodell , men det kommer väl.
Jag antar att du menar att svensken i exemplet tar en risk som inte amerikanen tar, trots att de både investerar i samma sak. Fundera på hur det går ihop.
Anser du att amerikanen och svensken får olika avkastning realt i exemplet?
Nej, de äger samma innehav, men svensken har en valutarisk i och med att fonden är i US-DOLLAR.
Jomen det går ju inte ihop.
Antingen får båda personerna samma avkastning realt och därmed kan inte den ena ha en risk den andra inte har (resultatet är ju detsamma).
Eller så har de olika avkastning realt och den ena har en risk den andra inte har.
Ok så du tror att det är p.g.a. detta som det är ok (eller t.o.m. bra) att ha svenskt home bias?
Så mycket kan jag ju säga att det är inte p.g.a. det där som home bias finns på alla värdepappersmarknader och alltid har finnits.
Inte jag heller och inte dessa personer heller:
Home bias and expected returns: A structural approach
Rekommenderad läsning.
Precis, jag har mer svensk home bias än som är verttigt redan som det är p.g.a. ägd bostad med orealiserad vinst.
Håller med om den där lilla skatte-/kostnadsfördelen men den är såpass liten att det inte väger upp. Sverige är en så liten marknad = högre risk
Nej. Men det är därför jag har det. Bland annat. Jag tror även att Sverige kommer fortsätta prestera.
Vad du, eller någon annan, tror eller tycker är OK i detta fallet är mest kuriosa för min del. Alla gör som de vill.
Angående alla dina innehav skulle jag personligen vilja rensa upp en del, bara jobbigt mentalt att ha så många olika innehav och du får bättre riskspridning med en bred passiv global eller USA fond med låg avgift.
Ser också att du sitter i samma sits som jag med Ericsson, ett innehav med sannolik stor förlust men där du tvingas deklarera den med schablonmetoden och skatta för en stor vinst som du inte haft. Samma för mig då jag heller inte har lyckats leta fram köpnotor.
Frågan hur du ska göra med den, det blir inte mycket skatt i kronor räknat men känns psykologiskt helt fel att betala en hög procentuell skatt för en stor förlust. Min taktik med denna post för egen del är att vänta tills jag bott utomlands i 10 år, då kan jag sälja av den utan skatt. Men du kommer sannolikt inte flytta utomlands och kan inte göra samma sak antar jag. Kanske kan diskutera saken med skatteverket. Innan det samtalet med dem kan du undersöka om det på något sätt går att styrka ungefär när de har köpts in. Kanske kan skatteverket acceptera att det är en förlust om du kan göra troligt ungefär när de har köpts in.