Skatterådgivning för investeringar som hemflyttande svensk

Hej allesammans!

Kommer i sommar att flytta tillbaka till Sverige efter 20 år. Har under tiden byggt upp en investeringsportfölj och är i stort behov att få reda på fakta om hur jag bäst strukturerar detta vid/före flytt till Sverige för att slippa eventuella överraskningar vad gäller beskattning.

Skulle starkt uppskatta ifall någon snäll själ kan peka mig i rätt riktning. Antingen för att läsa på mer om detta ämne, men är också villig att anlita en rådgivare. Har absolut inget behov av investeringsråd vad gäller financiella instrument (dvs. vad min portfölj består av), utan endast upplägg som påverkar eventuell framtida beskattning av portföljen.

Som tex. ifall jag bör realisera alla vinster innan flytt till Sverige (det finns ingen beskattning i landet jag bor i för tillfället) och återinvestera igen för att minimera framtida beskattning. Bara som ett exempel.

Tack på förhand!

Detta beror mycket på vilket land du flyttar från. Generellt så gäller det att du skattar i det land du bor i vid försäljningstillfället under de rådande reglerna för den typ av investering du har.

Exempel 1 - Fördel att sälja innan
Ditt skattelandshemvist A har 20% skatt på vinst av värdepapper. Sverige har 30% i vanlig depå. Bättre att sälja innan.

Exempel 2 - Fördel att sälja efter
Dina värdepaper ligger i ISK. Lokala regler A skiter i ISK pga att de inte finns i det landet. Men när du flyttat tillbaka till Sverige så kommer de följa reglerna för ISK. ISK har 0% i skatt för försäljning.

Att tänka på:
En del länder, såsom Sverige, har något liknande 10-årsregeln. Dvs de har rätt att skatta för värdepapper införskaffade i ramen av tiden du var i landet och 10 år därefter. Hur dessa skattas i samband med Sverige beror på hur skatteavtalet ser ut mellan länderna. En del länder har Sverige skatteavtal med som gör att man får kvitta skatten mot varandra och slippa dubbelbeskattning.
Exempel:
Du har köpt värdepapper i land A och flyttar till Sverige. Land A har 20% skatt på vinst av värdepapper. Sverige har 30%.
Har då landet skatteavtal med Sverige kommer du få betala 20% i Land A och 30%-20%=10% i Sverige.
Kan hända att dessa överlappar varandra och var redo för en utdragen process med SKV. Inte otrevlig, den tar bara tid med massa papper fram å tillbaka.

Tack för svaret. Det finns ingen vinstskatt i landet jag bor i för tillfället. Så i princip bör jag likvidera hela portföljen innan flytt och återinvestera direkt för att börja om från noll vinst vad gäller positionerna då.

ISK känner jag inte riktigt till, men ska läsa på om det. Har inte bott i Sverige på ett tag och har inga tillgångar i Sverige…

Det låter absolut som min take på det hela, ja.