Hej,
Jag har sett att det verkar vara många här på forumet som är expats eller jobbar utomlands. Jag och min man jobbar själva utomlands och absolut har vi både högre löner och har fått bättre möjligheter än om vi skulle jobba i Sverige. Vi har dock haft en stor dos tur att vi båda har företag i samma område i landet där vi bor så att vi både kunde få jobb när frågan om utlandskontrakt kom upp. Vi tycker det är jättespännande att bo utomlands och planerar redan för ett liv där vi i perioder fortsatt bor utomlands med jobbet. Men en sak som jag ständigt kommer tillbaks till när jag tänker på detta är om vi i nästa land inte lyckas få jobb båda två. Mitt företag har flera länder där det är relativt lätt att få utlandskontrakt och samma med min sambo men förutom där vi är nu är detta inte samma geografiska platser. Absolut att det går att byta företag etc men min erfarenhet är att om du ska få ett bra utlandskontrakt gäller det att ha jobbat några år på ett företag först.
Så nu till min fråga, ni som jobbar utomlands har ni så mycket i lön att det täcker upp för den uteblivna lönen och karriärutveckling som er partner kunnat haft om ni båda stannat i Sverige? Ni som haft utlandskontrakt där bara en i familjen jobbade hur lätt var det för den arbetslöse att hitta tillbaks till arbetsmarknaden i Sverige när ni kom hem? Finns det andra aspekter av utlandskontrakt där bara en partner jobbar att fundera på?