Jobba utomlands med bara en lön -ändå bättre än att jobba i Sverige?

Hej,

Jag har sett att det verkar vara många här på forumet som är expats eller jobbar utomlands. Jag och min man jobbar själva utomlands och absolut har vi både högre löner och har fått bättre möjligheter än om vi skulle jobba i Sverige. Vi har dock haft en stor dos tur att vi båda har företag i samma område i landet där vi bor så att vi både kunde få jobb när frågan om utlandskontrakt kom upp. Vi tycker det är jättespännande att bo utomlands och planerar redan för ett liv där vi i perioder fortsatt bor utomlands med jobbet. Men en sak som jag ständigt kommer tillbaks till när jag tänker på detta är om vi i nästa land inte lyckas få jobb båda två. Mitt företag har flera länder där det är relativt lätt att få utlandskontrakt och samma med min sambo men förutom där vi är nu är detta inte samma geografiska platser. Absolut att det går att byta företag etc men min erfarenhet är att om du ska få ett bra utlandskontrakt gäller det att ha jobbat några år på ett företag först.
Så nu till min fråga, ni som jobbar utomlands har ni så mycket i lön att det täcker upp för den uteblivna lönen och karriärutveckling som er partner kunnat haft om ni båda stannat i Sverige? Ni som haft utlandskontrakt där bara en i familjen jobbade hur lätt var det för den arbetslöse att hitta tillbaks till arbetsmarknaden i Sverige när ni kom hem? Finns det andra aspekter av utlandskontrakt där bara en partner jobbar att fundera på?

3 gillningar

Grattis till valen och att ni verkar trivas! Vi har jobbat utomlands i 3 olika länder och aldrig haft några problem med det som jag tror du menar med “utlandskontrakt”. Jag tror vi båda har haft minst lika lätt att byta jobb utomlands som i Sverige och vi har inte varit utan jobb ofrivilligt.

Vi båda har nästan alltid varit anställda eller företagare lokalt i det land vi levt. Jag har dock träffat på en hel del anställda på svenska företag med “utlandskontrakt”, ambassader, myndigheter eller internationella institutioner och liknande.

Jag har inte sett nån större fördel med utlandskontrakt, men nån med mer erfarenhet av det kan väl säga nått vettigt om det. De får nog mer hjälp med boende, skola osv, städerska/nanny/hemhjälp ibland. Men inget som man inte lätt fixar själv.

Så mitt förslag är att jobba utomlands, men lokalt :grinning: (iaf för den andre då kanske ?)

På frågan om utebliven löneutveckling: vi har alltid varit i länder med högre lön och lägre skatt än i Sverige, så ingenting har uteblivit. Snarare fick vi offra väldigt mycket skattemässigt när vi flyttade till Sverige, men vi drog samtidigt nytta av det sociala systemet när man får barn, så vi var nöjda med Sverige under småbarnsåren.

Har ingen erfarenhet av det än, men vill definitivt sträva efter något sådant. Speciellt då lönen är nära dubbel, även fast man bara åker till grannländena. Att bo utomlands är också väldigt roligt, så jag förutsätter att nyfiket följa denna tråden :slightly_smiling_face:

Härligt! Grattis till guldsits med två på kontrakt :grinning::+1: Det är rätt ovanligt idag tror jag. Många företag skickar den ene och anställer i så fall den andra på lokalt kontrakt. Men det kan vara väldigt bra ändå. Mer nedan.

Nej, den typen av guldkantade kontrakt finns nog inte riktigt längre. 2 löner på 1 jobb var mer på 90 talet.

Min fru fick snabbt jobb den gången vi kom hem mellan kontrakt. Andra gången startade vi en egen konsultlåda, före det var dax att flytta ut igen :joy:

Att om man inte hittar ett jobb, att man är öppen för att hitta andra givande saker att göra. Inte alltid lätt. Sen kräver utlandsboende ofta att den ene måste ta ett lite tyngre lass med att sätta upp det sociala, hitta vänner, se till att man har någon mat i kylen som man känner igen typ, osv :slight_smile:

Cashflow mässigt kan det se väldigt bra ut, men man måste tänka på att den som inte jobbar, eller är på lokalt kontrakt, inte alltid får någon vettig pensionsavsättning - åtminstone inte alls i samma omfattning som den som är på Expat kontrakt. Inom EU tillgodoräknas man tiden på lokalt kontrakt men utanför EU får man tänka på att sätta av pension privat för den som inte har någon vettig pensionslösning.

I vårt fall med många år utomlands så har bara en av oss haft Expat kontrakt, mest jag men just nu min fru. Vi har båda lyckats hitta lokala jobb, ibland inte mycket pengar men i flera fall med riktigt bra löner. Har man en specialitet och kan tillföra något så får bolaget (ofta ett svenskt bolag) en Expat billigt så att säga (inga allowance för hardship, boende, skolor etc). Då kan man få bra lön, typ lokal+, vilket i en hel del länder är minst lika mycket som i Sverige.

En annan sak man ska tänka på är att - det absolut är fantastiskt att ha fått jobba så många år utomlands (skulle inte byta bort det för nästan någonting i världen) - men alla mynt har en baksida.

Det är härligt att känna att man kan leva och frodas vart man än kommer men priset är ett mått av rastlöshet och rotlöshet. Fick rådet av en gammal Expat räv att, alla klarare att helt återintegreras i Sverige om man är typ ute 3 år. En del klarar det även efter 5 år. Få klarar det fullt ut efter mer än 5 år. Det blir en livsstil att lite vara på resande fot vart 2-4 år och det följer en lite genom livet.

Efter 5 år med bara tillfälliga kontakter med ens gamla vänner och väldigt olika livserfarenheter så tappar man många gamla vänner. De som är kvar uppskattar man otroligt mycket. Visst man får nya vänner runt om i världen men det är ju inte riktigt samma sak som att man är fult återintegrerad i Sverige. Speciellt ska man nog tänka på detta om man har barn.

2 gillningar

Hej,

Arbetar utomlands för andra gången i mitt liv. Båda gångerna har jag åkt till ett nytt företag (dvs tagit ett lokalt kontrakt), men båda gångerna kompenserades jag för flytten och extra utgifter, vilket innebär att frugan inte behövt arbeta ngn av gångerna.

Just nu verkar det vara brist på kompetent personal överallt i världen, så jag skulle inte oroa mig för möjligheterna till jobb i Sverige eller utomlands om ni båda är hyggligt drivna och sociala akademiker.

De företag jag arbetat för de sista 10 åren har skurit ner kraftigt i expatkontrakten. Lokala kontrakt funkar lika bra, men man får se till att förhandla hårt så man får rätt lön och förmåner.

Mvh

F

4 gillningar

Kan nog stämma :grinning: vi har klarat oss hyffsat trots 10+ år borta. Men det är definitivt nått att tänka på. Tidvis kan jag känna att motsatsen är rätt skön, man vill kanske inte integrera sig full ut på alla plan, givet lite nya perspektiv och kanske annan livssyn. Man blir väl lite annorlunda på ett naturligt sätt, och ibland till det bättre också :grinning:

Det ska tilläggas att Sverige är helt klart det svåraste landet jag upplevt att integrera sig i. Det är väldigt speciellt på det sättet.

2 gillningar

Yes, kul att nån mer upplevt detta. Tycker också att det gått att förhandla fram den extra hjälp man behöver (ofta kompensation till flyttlass och liknande)

Bra jobbat att lyckas med det! :+1:

Well put! 100% igenkänning!

200% igenkänning :joy:

Tänker på hur det måste vara att faktiskt komma från ett annat land och försöka integrera sig i Sverige. Beundrar de som verkligen lyckas :slight_smile:

Eller är det så att man ser ut som en svenne, låter som en svenne och sedan säger något som inte alls passar in … då får man :roll_eyes: blicken.

Härligt land men ack så otillgänglig. Efter denna turen så kommer vi att försöka med ett 60/40 upplägg (Sve/Utomlands). Tidigare två misslyckanden med 100/0 (förrutom semesterresor) gick åt pepparn.

2 gillningar

Hej JFB, det med återintegrering och kontakt med vänner var väldigt intressant och en aspekt jag inte tänkt på förut. Tack för den insikten. När jag tänker på det känner jag redan nu efter drygt två år att det ska till ett riktigt bra jobb i Sverige för att jag ska känna mig lika motiverad och tycka mitt jobb är like spännande som nu när jag utvecklas mycket i en ny arbetskultur med nytt språk etc. Även vännerna som du säger har man kanske bara möjlighet att träffa 2 ggr/år och missar man dom den gången kan det gå ett år mellan gångerna och det är väldigt länge för att hålla i en djupare vänskap.

1 gillning

Ska tilläggas att det blivit lättare med all sociala medier och videosamtals appar samt hur internet brett ut sig globalt. Så det underlättar men man måste aktivt tänka på det, att ringa upp folk eller helst som man gör i Sverige boka in samtalen :slight_smile:

Sen kan man också utnyttja tillfället att se vem som egentligen är ens vänner.

Det är även bra att köpa läget att man har någon minuts ”attention span” att berätta hur man har det. Sen vill de flesta (även goda vänner) mest prata om sitt liv i Sverige, när man kan träffas etc. Ibland lite frustrerande :slight_smile:

2 gillningar

Lycka till! Vi tänker i samma banor. Men nu väljer vi landet utifrån egna önskemål som inte relaterar till jobb eller annat. Sen blir det ca 20/80 i vårt fall (svensk sommar endast). Vi utvärderar först med test fram till jul :grinning: mycket som ska stämma.

1 gillning

Det där med attention spannet för att fråga hur vi som bor i utlandet har det är intressant och något jag också märkt. Det är ganska få som egentligen frågar speciellt mycket. Det är som att de inte kan relatera och då är det svårt att typ ställa frågor och intressera sig, eller? Jag har ju inget problem att fråga om deras liv i Sverige liksom…

3 gillningar

Flyttade nyligen hem efter några år utomlands. Fick gå ner i lön med 40% men samtidigt behöver jag inte jobba lika mycket här hemma.

Det svåraste med att komma hem har vart det sociala och en omvänd kulturkrock. Känns som det tar minst 2 år att återanpassa sig.

3 gillningar

Kan instämma i den. Jag och min fru började jobba utomlands direkt efter universitetet och kom tillbaka efter 23 respektive 24 år 2020. 7 år i Tyskland och 17 i Storbritannien, samt mycket projekt i Asien, Afrika och USA. Hade aldrig problem med lokalt umgänge, men i Sverige (i alla fall i en mindre ort) är man något av ett UFO och väldigt svårt att bli integrerad, inte minst då skolan och idtrottsföreningar inte har samma nivå av sociala aktiviteter för föräldrar. Men vi kämpar på och sakta men säkert blir det bättre!

Man får se det som att flytta till ett nytt land efter ett visst antal år utomlands tror jag, Sverige, liksom andra länder, förändras ständigt.

5 gillningar

Precis! Du kan relatera till deras värld men de inte till din, och då är det svårt att intressera sig. Försök få över goda vänner på besök så de får en bild över ert liv. Underlättar framtida vänskap :slight_smile:

3 gillningar

Precis detta. Vi får oftast noll frågor om vad vi gjort, vad vi jobbat med, var vi bodde etc, trots att vi försöker vårt bästa med att fråga och intressera oss för motsvarande om dem. Att prata med svenskar blir ofta som att prata med en svårstudsad vägg. Fascinerande!

1 gillning

Vilka länder har ni i åtanke när ni säger att lönerna är bättre än i Sverige? När man tittar på snittlönen i europeiska länder är det i princip bara Schweiz, Danmark och Norge som sticker ut.

1 gillning

Jag har lokalt kontrakt utomlands. Vad jag vet tjänar de som har utlandskontrakt, dvs blir flyttade från HQ till det nya landet, bra mycket mer samt får bostad, skola mm betalt.

Jag tror det helt beror på landet. I asiatiska länder där den lokala snitt lönen är relativt låg så är det säkert så. Däremot om du tar ett lokalt kontrakt i länder som Schweiz eller UK så är min gissning att ditt svenska utlandskontrakt är lägre rent lönemässigt. Kanske ingen 13e månadslön heller.

Men som sagts ovan så tror jag att även det jobb som är tillsatt via utlandskontrakt i låglöneland också kan tas lokalt på ungefär samma villkor. I slutändan hänger det rätt mycket på CV gissningsvis.

1 gillning

I praktiken spelar medellönen i ett land inte så stor roll.

På utlandskontrakt styrs lönen av motsvarande svenska lön, plus tillägg som kan vara signifikanta beroende på land (risk, miljö), plus boende, transport, pension etc.

Som lokalanställd erbjuder man i princip en Expat till ”rea” pris. Det behöver inte alls bli dåligt. Vi har båda två legat på 3-5 X medellönen i landet. Pga SEK har varit svag i rätt många år har det vid översättning till SEK blivit bättre än Sverige. Även i Asien.

Sen måste man ju också tänka på att skatterna typiskt är lägre i andra länder så det hjälper caset också så att säga.

Såklart har man ett utlandsavtal och ett lokalavtal så blir det totalt sett väldigt bra. Speciellt eftersom en täcker boendet, som typiskt är den riktigt stora utgiften.

Så jag hade inte tittat så mycket på landet i snitt utan mer på vad är det som erbjuds mig i landet. En flytt avgörs av villkoren, jobbet och såklart om man vill leva i landet :slight_smile:

3 gillningar