Nytt jobb vs work - life balance

Hej forumet

Skulle behöva er hjälp gällande hur jag ska tänka. Är just nu på föräldraledighet (ca 2 veckor till) och för några veckor sedan så dök det upp ett nytt jobb på en systeravdelning till min (samma chefschef).

Jobbet är graderat högre än mitt nuvarande och innebär ca 60% högre lön, bonus och övriga förmåner. Har gjort något liknande tidigare och när chefen fick höra att jag ev var intresserad ringde han mig och tryckte på för att jag skulle söka. Sökte och fått veta att jag är huvudkandidaten.

Ska idag prata med min nuvarande chef som också vill ha mig kvar men som inte pushat HR tillräckligt för en uppgradering av min nuvarande roll, förrän nu då när jag berättat att jag sökt en annan intern tjänst. Får troligen ett erbjudande om löneökning men troligen “bara” 30-40% ökning.

Nackdelen med den nya tjänsten är frågetecknen hur min work-life balance kommer bli och med min 18 månaders dotter är det väldigt viktigt för mig. Har förklarat för min ev nya tyska chef att jag kommer ta 4 veckors semester och hämta på dagis kl 4, två dagar i veckan vilket han accepterat.

Skulle säga att cheferna och teamen jag kommer ha ansvar för är likvärdiga. Det nya jobbet kommer dock vara klart mer utvecklande och utmanande samt vara mer “framtidssäkrat” än mitt nuvarande vid en omorganisation.

Hur hade ni resonerat?

Den viktigaste biten av information saknas… dvs hur mycket du kan jobba hemifrån. Då kan du ju styra när och hur du jobbar i princip hur du vill, och kan lämna och hämta på förskolan när det passar DIG, inte när någon chefsperson tycker att du ska göra det.

Har du inget kollektivavtal? Man blir lite orolig när du behöver ha tillstånd från chefen för att ha 4 veckors semester, vad säger semesterlagen? Eller har du avtalat bort semestern lokalt?

Jobbet verkar ju bra sett till arbetsuppgifter och ersättningar, men är det en stelbent “jobba på plats”-tjänst, då had ei alla fall jag tagit mig ytterligare en funderare, då jag av erfarenhet vet hur körigt det kan bli under småbarnsåren (typ 0-8). Att kunna styra sin egna arbetstid är i alla fall för mig otroligt viktigt. Har själv ingen möjlighet till distans nu pga en trotsig kund, och det knäcker mig nästan då man får vabba, sticka tidigare, komma senare med små möjligheter att jobba in tiden. Nästa uppdrag har jag som krav minst 3 dagar hemma som jag själv bestämmer, annars säger jag upp mig.

/

Hehe för utomstående kan det verka sjukt men på chefstjänster i en internationellt företag är 4 veckors semester på sommaren ingen självklarhet, oavsett vad din lagliga rätt säger.

Jag kommer skulle säga att båda jobben ger mig möjlighet att jobba hemifrån ca 2 dagar i veckan med stor flexibilitet att sluta tidigare och jobba in på kvällar/helger.

Jobba in på helgerna brrr. Är det värt det? På riktigt?

Flikar in här lite bara, arbetar själv inom ett internationellt företag. Kan säga att jag inte hade tagit en chefsroll under tiden barnen är små. Ser på min egen chef mängden arbete, som tur är har hen barn i tonåren så de klarar sig relativt bra.
Arbetar väldigt mycket/hårt under vardagar för att vara ledig helger. Problemet som jag ser det är att om hen inte hade varit effektiv under vardagar, så hade det byggts upp en enorm arbetsbörda, som hade varit svår att arbeta ikapp. Tänker här främst om man har barn i bilden och behöver sluta tidigare, hämta/lämna samt ev. VAB.

Fokusera vad som är viktigt för dig/er & ta beslut utifrån det. Min egna uppfattning är att det är lite naivt att tro att tiden räcker till för en heltidstjänst som chef inom internationellt bolag samt närvarande förälder till ett litet barn. Låter enkelt i teori, men ser praktiska svårigheter.

Mvh,

2 gillningar

Håller med till 100%. Har bara sett negativa exempel på det där med att jobba ikapp på kvällar/helger och klara livspusslet. Det blir en belastning på relationer med eventuell partner, med barnen och med vänner/familj.

2 gillningar

Så har jag det i mitt nuvarande uppdrag. Med små barn som ibland kräver att man sticker hem nån timme tidigare och börjar nån timme senare, och nån hantverkare eller leverans efter lunch, rätt vad det är har du hamnat på -20 timmar vilket är vad du max får ha i flexbanken. Med restid blir en förlorad arbetstimme 2 timmar reell tid.

Hur tar man igen en timme om man inte hade fått göra den på kvällen när barnen sover och frun inte vill ha sällskap? Jag brukar ta en söndagsförmiddag, åka de 3 milen till jobbet, jobba från 7-12 och komma hem vid lunch. Då är det lugnast hemma. Då har jag jobbat in 5 timmar. Såklart helt pest och det känns som om arbetsveckan redan börjat men jag ser inget annat alternativ? Är på jobbet redan 06:30 så att börja tidigare är inget alternativ, och på eftermiddagarna är man sjukt seg redan vid 15-tiden och knappast produktiv. Då behövs en rejäl paus på några timmar med luftombyte för att sen kunna jobba kanske max 2 timmar på kvällen innan man slocknar. Jag antar att de flesta jobb kräver att man jobbar x antal timmar per vecka? Har du inte detta kravet kan du ju komma och gå som du vill…

/

3 veckors sammanhängande semester under sommarperioden, arbetsgivaren har ansvar att ordna ersättare.

Precis så. Mitt jobb kräver inte heller att jag är på plats utan jag kan jobba hemifrån. På kvällarna är det mest några mail man skickar iväg som man inte hunnit svara på. Försöker i det längsta undvika helgarbete men ibland kan det vara skönt att få undan lite så att veckan blir enklare

Alla har verkligen inte flexbank. Särskilt inte chefer.

1 gillning

Tänkte återkoppla såhär 7 månader senare.
Tillslut tog jag den nya chefstjänsten. Har absolut varit ett tufft halvår men ångrar det inte en sekund. Dels tjänar det inte mycket till att ångra sig men framförallt har jag utvecklats otroligt mycket de senaste halvåret. Både personligt men också hur jag hanterar min work-lite balance.
Visst har det bitvis varit tufft men tack vare en väldigt bra relation med en förstående och stöttande chef har jag vabbat like mycket som min partner (vars 2 veckor dvs ca en månad totalt av 6 månader på föris). Jag har inte försakat tid hemma utan kan tack vare stor andel hemarbete hämta 50% av dagarna kl 16.15. De dagarna jag inte hämtar jobbar jag längre och försöker även börja tidigt på morgonen. Jag har tagit 7 veckors semester på dessa 7 månaderna (4 i somras, höstlovet och nu 2 veckor över jul och nyår). Jag har rest 20 dagar vilket har varit hanterbart för min partner med hjälp av hennes familj.

Min högre lön har samtidigt möjliggjort att vi kunnat köpa ett hus i kommunen vi ville vilket hade varit svårare utan denna befordran.

Sammantaget går det att kombinera arbete och familj, även som chef och jag kan bara uppmuntra andra att ta chansen när/om den dyker upp. Vore väldigt tråkigt om alla med småbarn inte kan ta steg på karriärstegen.

2 gillningar