Flytt till mindre stad, jobbmöjligheter och lön

Kommer inom kort vilja och behöva flytta till Linköping eller omnejd på grund av att min flickvän har blivit antagen till LIU och ska börja studera i Linköping till hösten.

Jag tog min civilingenjörsexamen för fyra år sedan och har sen dess jobbat i Stockholm med cloud och IT på ett lite större bolag där jag trivs bra, får betalt väl och har goda utvecklingsmöjligheter med en chef som tror på och stöttar mig.

Min första frågeställning är, hur hittar man ett bra jobb på en ort där man har få kontakter och där det finns relativt få jobb (jämfört med Stockholm iallafall) inom mitt område? När jag scrollar på Linkedin, arbetsförmedningen och företagens hemsidor verkar det som att det finns jobb som matchar okej, men som inte riktigt ligger inom min nisch. Typ så att jag upfyller hälften av kraven de ställer i annonsen. Dessutom känns IT-marknaden lite sval just nu, vilket gör det hela svårare.

Jag har även en oro om att jag kommer behöva gå ner lite i lön (även efter någon ungefärlig justering för levnadskostnader) eller ansvar. Det känns trist och som att jag tar ett steg tillbaka i karriären. Är det bara stockholmaren i mig som spökar eller ligger det något i det? Hur förlikar man sig med det i så fall?

För att avsluta lite positivt så blev jag nyligen involverad i lite rekryering på mitt nuvarande jobb. Att se kvaliteten på vissa av de sökande som kommer till intervju ger mig lite hopp iallafall :grinning:

Finns ju de som pendlar mellan Linköping och Stockholm. Att tågpendla är bekvämt och man kan jobba på tåget (jämfört med de flesta andra pendlingstyper). Behöver du inte vara på jobbet varje dag så kan det vara ett alternativ?

2 gillningar

Du har 4 års erfarenhet. Det betyder att du är inte grön på marknaden. Du är ingen senior eller expert, men definitivt erfaren.

Det är ett kunskapsområde många firmor vill ha. Någon som kan göra jobbet, inte är för nischad och inte för grön. Så generellt bra basförutsättningar.
Hur arbetsmarknaden ser ut inom ditt område kan jag tyvärr inte säga något om.

Titta på 5 firmor du vill jobba hos. Hitta gruppchef eller liknande och ring dem och berätta läget.
Hej, jag heter QQQ och kommer att flytta. I kort har jag drygt 4 års erfarenhet inom XXX och ser över vilka firmor som kan vara av intresse för mig. Har Ni något roll som passar? Isf skickar jag gärna över mitt CV och så hörs vi igen nästa vecka om det passar
Sånna positioner behöver aldrig riktigt vara utannonserade. De söker Experter, men nöjer sig med erfarna.

Att flytta till mindre ort ger förändringar. Stockholm har högsta lönen i landet sett geografiskt. Räkna med lägre lön. Däremot kanske Ni kan - såsom du skriver - räkna med lägre omkostnader också.

Det behöver inte alls vara fallet. Räkna kanske med att du inte kommer ha exakt samma arbetsuppgifter. Ny arbetsplats, nya ansvar. Men sikta på andra saker då istället. Projektansvar? Gruppansvar?
IT är också väldigt digitalt arbete. Finns samma firma i orten Ni flyttar till? Kanske kan jobba kvar, fast från annat kontor? Distansjobb/home office?

Alternativt är detta kanske en “kostnad” du får ta för priset av kärlek?
Själv flyttade jag till Tyskland för att tjejen hade svårt att få jobb i Sverige pga covid och kraschande marknad.
Jag förlikade mig med tanken att: Ja… Jag kanske måste ta ett steg bakåt i erfarenhetstrappan och karriärenstegen. Jag kanske kommer behöva gå ned i lön. Jag kanske inte ens kan jobba med samma sak pga språket (eller snarare bristen av kunskaperna i språket).
Å jag har ändå 10 års erfarenhet inom min branch.

Jadu… Bra fråga. Man måste acceptera det. Damen din börjar plugga. Plugget tar 3-5 år. Antar lite grovt här att du är i övre 20-årsåldern mht utbildning och 4 års jobb, att du ska jobba i 40 år till. Vad är då 3-5år i det stora hela?

3 gillningar

Är det uteslutet att du kan vara kvar på ditt nuvarande arbete? Som boende i mindre stad är det inget ovanligt med folk som flyttar hem och behåller sin tjänst och reser till sthlm eller var de nu har sin chef med jämna mellanrum.

Jag gör så själv och har varit utlokaliserad från huvudkontor/placeringsort sedan 2013 på tre olika företag.

3 gillningar

Det är absolut ett alternativ. Min arbetsgivare är ganska flexibel med hemarbete. Jag personligen trivs inte så bra med hemarbete dock. Blir lite väl ensamt tycker jag. Men det är definitivt ett alternativ.

1 gillning

Tack för utförligt svar. Jag måste nog bara få tummen ur och börja kontakta lite företag och se vad som finns där ute. Är det något jag har lärt mig av min korta erfarenhet så är det att väldigt många jobb inte tillsätts via jobbannonser utan via kontakter eller tillfälligheter.

Du har rätt i att jag kommer få andra erfarenheter och att det är värdefullt. Och jag flyttar ju för kärleken egentligen, någon gång kan man ju flytta tillbaka också. Inte ett permanent beslut.

Hur gick tysklandsflytten? Blev det ett steg tillbaka?

Vet flera (lite avlägsna) kollegor som gör just detta. Verkar funka okej för dem. Borde ta upp något liknande med chefen. Om det inte beviljas känns det som en tydlig signal på att jag är på väg ut dock. Hur tar man upp en sån sak bäst? Har ett annat jobberbjudande redo ifall det skiter sig?

Ungefär så jag gjorde med min förra flytt. Skulle flytta ganska långt och skickade ut ett par förfrågningar, samt frågade min existerande arbetsgivare om alternativen.
Slutade med 2 jobberbjudanden 1 avslag och att jag fortsatte hos min tidigare arbetsgivare, fast på ett annat kontor. Blev en succesiv överflyttning till lokala projekt därefter och gick från att vara typ junior, till kanske inte direkt gruppchefens högra, men kanske vänstra hand.

Det blev ett steg i en annan riktning. Fortfarande inom samma område, men en annan branch. Från hus till båtar.
Pendlingen gick däremot från 10 minuter med cykel till 45 minuter på autobahn och begränsade möjligheter till home office. Så mycket tid och frihet förlorad. Men jag var inne på att acceptera en lärlingstjänst ett tag. Hade väl gått från netto 35’ SEK i månaden till typ 8’. Hade svidit.
Är nu inne på mitt 3e år i tjänsten.

Enklast är ju att vara ärlig, ni ska flytta men du trivs bra och vill undersöka möjligheten att behålla ditt nuvarande arbete.

Många i motsvarande sits hyr ju in sig på kontorshotell om det inte finns lokala kontor. Sen är väl oddsen stora då du flyttar av fri vilja att du kanske får betala resor till sthlm själv och då blir det ju kanske mindre intressant om det medför en stor kostnad. Jag blev ju rekryterad, där jag var tydlig med att jag bor här alla resor betalas av er.

Men jag har varit med om kollegor på andra jobb som flyttat och behållit sitt arbete och där dom fortsatt fått resor etc. betalda av jobbet. Är ju så väldigt olika hur man resonerar från arbetsgivaren. Men enklast är väl bara att ta upp saken med chefen.