Hej Rikatillsammans, ett långt inlägg här där jag är i behov av vägledning…
Står inför ett vägskäl i karriären och är väldigt vilsen.
Är 31 år och arbetar (mitt 5:e år, första jobbet efter utbildning) som arkitekt i ett stort företag med flera kontor över hela landet i en topp 10 stad i Sverige (tillhör det kontoret organisatoriskt), men samtidigt bor i Stockholm. Jobbar även mycket på kontoret i Stockholm, dvs ej pendling varje vecka. Pendlingen (2h enkel väg) till den mindre staden för mig inget problem, då jag samtidigt kan hälsa på släkt, vänner samt sköta en mindre fastighetsinvestering där.
Dilemma:
Eftersom det går väldigt mycket bättre i Stockholm än resten av landet då det är arbetsbrist finns det mer projekt där. Senaste året har jag till 90% arbetat med kontoret i Stockholm. Därför har chefen i Stockholm önskat att jag slutar vara till ‘‘lån’’ och istället helt går över till Stockholm och byter organisation, vilket i sig låter rimligt. Dock finns det risk (ej beslut ännu) att jag tappar 3,000 kr/mån i lön (42,700 kr –> 39,700 kr) då jag har ett tillägg för ett extra ansvar på företaget. Det tillägget är i gungning om jag flyttar till Stockholm. Även om mitt tillägg försvinner kommer jag ändå behöva arbeta delvis med det jag gjorde innan, vilket känns mycket orättvist. Jag har lärt mig genom detta forum att pengar är extra viktigt som ung då dessa får längre tid att växa, både i netto och som inbetald pensionen. 3,000 kr mindre brutto utgör en enorm skillnad på sikt. Befinner mig också i läge kring uppgradering av bostadsköp vilket påverkar något i lånevillkoren samt argumentation ev. vid byte av arbetsgivare.
Därutöver är chefen i Stockholm i mitt tycke i jämförelse med min nuvarande chef som natt och dag. Inte lika skarp kring marknadsarbetet, organisatoriska förmågan, dåligt med tidsplanering. Men de olika projekt som finns i Stockholm är helt klart mer intressanta och jag kommer troligtvis utvecklas mer som arkitekt i Stockholm. Dock är det med min nuvarande chef som fått mig att växa i en ovanlig och oerhört snabb takt där jag fått befordringar rätt tidigt i karriären. Detta skulle kunna fortsätta om jag stannade kvar men inte alls i samma takt, dels på grund av arbetsbrist men också en marknad i en mindre ort som inte är lika expansiv och stor som Stockholm, påverkar också ens utvecklingspotential kring kundrelationer, beställarens ambitioner etc. Min nisch inom yrket är förutom arkitekt kompetens inom marknad, sälj och anbud. Jag är dock inte i närheten av att bli varslad som det ser ut nu.
En annan stor aspekt är att man behöver vara 5 dagar i veckan på kontoret i Stockholm, medan resten av landet endast 3 dagar + 2 dagar flex. Vilket för mig har gjort enormt stor skillnad för att vara produktiv och fått ihop livspuzzlet.
Summering:
Att flytta till Stockholm och ha större utvecklingspotential på grund av duktiga seniora kollegor, större marknad att för mig bedriva säljarbetet och visa framfötterna där i kombination som arkitekt. Men ev. få 3,000 kr mindre i lön och en chef som är sådär.
Eller stanna kvar i mindre stad där arbetsbristen fortsätter ett tag till och jag lånas ut till Stockholm, egentligen mot Stockholms vilja då min timdebitering och intäkter ej hamnar hos dom. Men att jag får behålla min nuvarande lön och en grym chef där vi klickar 100%. Men mindre intressanta projekt och utvecklingspotential begränsad.
Kan tillägga att min nuvarande chef tycker för min egen skull att jag borde gå över till Stockholm. Han tycker det är rätt timing att börja växa i huvudstaden.
Mina tankar:
Ser ut som att jag inte kommer få det bästa från två världar och behöver prioritera. Å ena sidan vill jag givetvis maxa lönen, å andra sidan kunna utvecklas som yrkesperson.
Är det värt att byta till Stockholm, få med sig några års erfarenhet och bita i det sura äpplet med lägre lön och sämre chef, därefter byta företag helt enkelt? Min långsiktiga målsättning är att kunna bli duktigare på det jag gör och kunna klättra i karriären.
Tacksam för era kloka insikter och perspektiv ![]()