Hjälp i karriären 31 åring

Hej Rikatillsammans, ett långt inlägg här där jag är i behov av vägledning…
Står inför ett vägskäl i karriären och är väldigt vilsen.

Är 31 år och arbetar (mitt 5:e år, första jobbet efter utbildning) som arkitekt i ett stort företag med flera kontor över hela landet i en topp 10 stad i Sverige (tillhör det kontoret organisatoriskt), men samtidigt bor i Stockholm. Jobbar även mycket på kontoret i Stockholm, dvs ej pendling varje vecka. Pendlingen (2h enkel väg) till den mindre staden för mig inget problem, då jag samtidigt kan hälsa på släkt, vänner samt sköta en mindre fastighetsinvestering där.

Dilemma:
Eftersom det går väldigt mycket bättre i Stockholm än resten av landet då det är arbetsbrist finns det mer projekt där. Senaste året har jag till 90% arbetat med kontoret i Stockholm. Därför har chefen i Stockholm önskat att jag slutar vara till ‘‘lån’’ och istället helt går över till Stockholm och byter organisation, vilket i sig låter rimligt. Dock finns det risk (ej beslut ännu) att jag tappar 3,000 kr/mån i lön (42,700 kr –> 39,700 kr) då jag har ett tillägg för ett extra ansvar på företaget. Det tillägget är i gungning om jag flyttar till Stockholm. Även om mitt tillägg försvinner kommer jag ändå behöva arbeta delvis med det jag gjorde innan, vilket känns mycket orättvist. Jag har lärt mig genom detta forum att pengar är extra viktigt som ung då dessa får längre tid att växa, både i netto och som inbetald pensionen. 3,000 kr mindre brutto utgör en enorm skillnad på sikt. Befinner mig också i läge kring uppgradering av bostadsköp vilket påverkar något i lånevillkoren samt argumentation ev. vid byte av arbetsgivare.
Därutöver är chefen i Stockholm i mitt tycke i jämförelse med min nuvarande chef som natt och dag. Inte lika skarp kring marknadsarbetet, organisatoriska förmågan, dåligt med tidsplanering. Men de olika projekt som finns i Stockholm är helt klart mer intressanta och jag kommer troligtvis utvecklas mer som arkitekt i Stockholm. Dock är det med min nuvarande chef som fått mig att växa i en ovanlig och oerhört snabb takt där jag fått befordringar rätt tidigt i karriären. Detta skulle kunna fortsätta om jag stannade kvar men inte alls i samma takt, dels på grund av arbetsbrist men också en marknad i en mindre ort som inte är lika expansiv och stor som Stockholm, påverkar också ens utvecklingspotential kring kundrelationer, beställarens ambitioner etc. Min nisch inom yrket är förutom arkitekt kompetens inom marknad, sälj och anbud. Jag är dock inte i närheten av att bli varslad som det ser ut nu.

En annan stor aspekt är att man behöver vara 5 dagar i veckan på kontoret i Stockholm, medan resten av landet endast 3 dagar + 2 dagar flex. Vilket för mig har gjort enormt stor skillnad för att vara produktiv och fått ihop livspuzzlet.

Summering:
Att flytta till Stockholm och ha större utvecklingspotential på grund av duktiga seniora kollegor, större marknad att för mig bedriva säljarbetet och visa framfötterna där i kombination som arkitekt. Men ev. få 3,000 kr mindre i lön och en chef som är sådär.

Eller stanna kvar i mindre stad där arbetsbristen fortsätter ett tag till och jag lånas ut till Stockholm, egentligen mot Stockholms vilja då min timdebitering och intäkter ej hamnar hos dom. Men att jag får behålla min nuvarande lön och en grym chef där vi klickar 100%. Men mindre intressanta projekt och utvecklingspotential begränsad.

Kan tillägga att min nuvarande chef tycker för min egen skull att jag borde gå över till Stockholm. Han tycker det är rätt timing att börja växa i huvudstaden.

Mina tankar:
Ser ut som att jag inte kommer få det bästa från två världar och behöver prioritera. Å ena sidan vill jag givetvis maxa lönen, å andra sidan kunna utvecklas som yrkesperson.
Är det värt att byta till Stockholm, få med sig några års erfarenhet och bita i det sura äpplet med lägre lön och sämre chef, därefter byta företag helt enkelt? Min långsiktiga målsättning är att kunna bli duktigare på det jag gör och kunna klättra i karriären.

Tacksam för era kloka insikter och perspektiv :heart:

Jag förstår att du har ett tillägg för extra ansvar, .en många företag sätter ju lön beroende på ort också. I mitt förra företag fick de som flyttade från mindre städer ett påslag när de flyttade till Stockholm, eftersom man skulle vara konkurrenskraftig lokalt.

Tänk på att levnadskostnaderna i Stockholm är högre än i resten av landet, uppemot 15-20% beroende på varifrån du flyttar. Därför känns det konstigt att du ska gå ner i lön och inte upp när du flyttar.

Finns det möjlighet att byta jobb? Det måste finnas företag i Stockholm som kan betala mycket mer än 39 700 kr/mån för en arkitekt med 5 års erfarenhet.

Går det att ångra ditt beslut och flytta tillbaka tror du? Om ja så är det ju bara att köra.

Försök förhandla fram ett bättre erbjudande med chefen (använd marknadslönen i Stockholm som argument), flytta, och börja söka nytt jobb i Stockholm omedelbart istället för att vänta. Vad har du att förlora?

Fast han bor ju redan i Stockholm, så det handlar inte om att flytta. Han pendlar nu, men slipper pendla om han byter till Stockholm.

Det låter ju allvarligt talat som att det vore bra att flytta till Stockholm, men du skall ju se till att inte få sänkt lön! Flytta såvida lönen inte sänks, det måste du väl kunna få till.

Som savecake säger så låter ju lönen ärligt talat inte särskilt hög för en arkitekt med flera års erfarenhet.

1 gillning

Vart bor du nu? I Stockholm?

Oavsett: Börja förhandla. Fokusera på ansvaret du måste ha med dig från gamla kontoret, fokusera på det du har levererat att det inte befogar en nedgång i lön och fokusera på den potential du har och kan hjälpa till med projekt på stockholmskontoret.

Säg att du förväntar dig 3000 mer inte 3000 mindre. Gå ut hårt. Större och viktigare projekt.

Då är Stockholmskontoret en no-brainer, du behöver bara kräva och kämpa för din lön. Lita inte på “lönejustering längre fram” eller dylikt flåskel.

1 gillning

Det är företaget som vill att du byter org. Jag skulle inte gå ned i lön pga företagets beslut. De vill att du byter för att det är en fördel för dem. T.o.m. se om du kan förhandla en ökning av lön istället.

Mer komplicerade och intressanta projekt är mer lönsamma och då marginalen finns för en ökning.

Att de vill att du byter till Stockholm är inte en tjänst för dig. Det är för att det gynnar företaget.

1 gillning

Problemet är att mitt lön i jämförelse andra i branschen utifrån min erfarenhet och ålder ligger helt OK till. Tyvärr tjänar en arkitekt inte lika bra som en civilingenjör…. :pensive_face:

1 gillning

Har sagt till nya chefen att jag vill hela lönen på 42,700 kr ska vara del av min grundlön och inte uppdelat på 39,700 kr + 3,000 kr tillägg. Men fick svaret dagen efter när hon skulle prata med sin chef att det ej gick, då ett tillägg är ett tillägg. Nya chefen tyckte även att 39,700 kr är bra lön för min ålder och erfarenhet… Vad mer kan jag göra? :frowning:

Om dom skulle anställa en ny handläggande arkitekt (nivå 2 av 3 innan chefsbefattning) skulle de dels ta en chansning av den nya anställda, och dels tar det 3-6 mån innan personen i fråga kommer in i rutinerna, systemet etc. Arbetet är rätt komplex kring arkitektur. Dessutom hade personens lön troligtvis varit högre än 42,700 kr…

Byta inte organisation?

Jag skulle satsat på bättre chefen, alternativ annat jobb inom huvudstaden.

Dålig chef är högt upp på min personliga priolista.

Skulle inte acceptera en löneminskning, vill de att du flyttar så får de betala för det. Stå på dig och vänta ut dem.

2 gillningar

Känns bara att jag sitter i en rävsax och inget val, för det är just Stockholmskontoret som ger mig majoriteten av uppdragen pga lågkonjuktur. Utan dom hade det varit knepigt så är lite i en beroendeställning. Skrev tidigare att jag ändå kanske ej blir varslad då det finns lite annat att göra ändå, men vet ej med säkerhet.

Exakt som du säger, det skulle vara sämre för företaget att anställa en ny person. Du har erfarenhet och kunskap som en nyanställd inte har. Jag själv med vad du har berÄrrat hittills inte gå med det

1 gillning

Ursäkta men hur kan en arkitekt tjäna så lite?Trodde arkitekter hade en bra lön, speciellt i Stockholm. Sen förstår jag att mkt av deras arbete på sikt kommer ersättas av AI, men ändå

1 gillning

Pressad timpriser som ibland är lägre än vad en elektriker eller VVS montör fakturerar… medellönen enligt SACO för 2024 låg på 47 600 kronor. Kunde varit högre. Ska man komma upp i lön får man snabbt bli uppdragsansvarig eller chef av något slag, annars är det dåligt i jämförelse med utbildningsnivå, arbetsbelastning och andra motsvarande yrke.

2 gillningar

Någon som hon säger - det kan väl inte stämma? Här är branschens högsta och lägsta löner – Arkitekten.se

Enligt denna källa är 2023 medianlön för en arkitekt 46 200 kr. Räkna med 5% löneökning sen dess borde 2025 vara cirka 48 500 kr.

Du borde ligga närmare denna lön med tanke på STHLM och 5 års erfarenhet i yrket.

Spontant är inte ca 42700 rätt “dåligt” för en 5 årig karriär som arkitekt i Stockholm?

Själv bor jag i lilla Älmhult, är 5 år in i en karriär inom supply chain o jobbar på ett större möbelföretag, 27 år, med en lön på 47000 (bor i Älmhult som är sjukt billig att leva i)

Lönen är för låg för en arkitekt som i 5 år utfört sitt jobb mycket väl.

Argumentationen om att lönen ska sänkas låter orimlig. Det ska mycket till för att chefer ska försöka sänka ens lön oavsett ändrade förutsättningar.

Är du konflikträdd? Du behöver kontra med att du vill ha 3000 kr MER i lön för att jobba i Stockholm för det är där du behövs mest. Det är där du har störst marknadsvärde.

Jag får känslan att de ser dig som en dörrmatta men du måste börja få dem att se dig som en bergvägg. Inte någon de trampar på. Du borde söka dig till en karriärcoach som du kan bolla med. Det är värt pengarna.

Alternativ 2 är att bli erbjuden jobb någon annanstans och sedan få din nya arbetsgivare att höja lönen för att du ska stanna.

2 gillningar

Efter 5 år på ditt första jobb på samma företag så ska du byta jobb! Det är så man får upp lönen. Det borde du ha gjort för 2 år sedan redan. Men bättre sent än aldrig.

Ta kontakt med konkurrenterna och på och se om de har möjlighet att erbjuda något bra jobb. Sikta på en roll där du kan utvecklas och bygga CV inför nästa karriärkliv 2-3 år senare.

Byter du jobb borde kan man kanske få upp lönen 10-20%. Vill minnas att jag själv höjde lönen med 30% när jag gick från första till andra jobbet 2005.

1 gillning

Sök nytt jobb! Finns ingen framtid på ett företag som försöker sänka lönen, de kör med dig.

Normalt borde du bytt jobb ändå för att komma upp i lön men nu är det uppenbart att det inte finns någon framtid.

2 gillningar

Tacka nej och sök nytt jobb. Tjafsa om 3K när det är de som vill att du ska byta. Det är oseriöst. Vad är incitamentet för att du ska tacka ja?

2 gillningar