Knivig sits! Snittlönen för en handläggande arkitekt i Stockholm med examensår 2020 är 40 000. Men har du avancerat mer än andra tycker jag som de andra att du ska försöka få minst samma lön som du har nu.
Att arkitekter har högre löner är tyvärr en bild som inte riktigt stämmer märkte man när man själv blev klar arkitekt. Det är ju inte så lätt i branschen just nu men eftersom du har erfarenhet och jobb så skadar det ju inte att söka nytt på sidan av.
Alltså! Om de vill att du ska byta får de väl erbjuda nåt bättre än det du har. Börja hos oss och få lägre lön och sämre arbetstider låter inte som nåt du borde nappa på.
Lämpligt svar bör va: Jag trivs väldigt bra med nuvarande upplägg. Om ni vill att jag ska byta till ert kontor så kan jag överväga det. Nu jobbar jag och tjänar såhär. Vilka förbättringar erbjuder ni för att jag skall byta?
Eller ännu hellre ett motbud. Ja. Men då vill jag ha 2 dagar flex i veckan och 5000 mer i lön, annars blir jag kvar där jag är.
Då får du reda på om de verkligen vill ha in dig eller bara spara in på din lön.
En annan sak att tänka på är din nuvarande chef. Om ni har en väldigt bra relation som gett dig mycket så ta ett snack om erbjudandet. Du kanske får tips, eller mer spännande projekt eller nåt annat vettigt ut av det.
Det är helt klart en komplicerad situation du beskriver, man kan förstå att det inte är lätt att ta ett beslut eller navigera i den. Hade det funnits ett alternativ som är klart bättre än det andra så hade du nog vetat det.
Dina nuvarande villkor verkar i alla fall vara bättre på kort sikt. Du har bättre lön, chef och mer flexibla arbetsvillkor. På lång sikt är det dock inte säkert att du kan fortsätta utvecklas. Den nya anställningen innebär försämring på kort sikt. Du får eventuellt inte ta med dig lön, mindre flexibla arbetsvillkor och mindre kompetent chef.
Ett första steg för att komma vidare i tanken kan ju vara att granska de antaganden som man gjort. Till exempel skriver du att det inte är säkert att du kommer att kunna fortsätta utvecklas på din nuvarande plats. Skulle det vara möjligt för dig att stanna i din nuvarande roll och söka dig vidare till ett nytt jobb efter ett tag, kanske skulle det kunna vara ett sätt att få utvecklas på medellång sikt? Som andra är inne på är det ju kanske möjligt att det skulle kunna gå att ändra erbjudandet du har framför dig om du kan få ta med dig din lön, men det verkar inte som att du tror att det skulle vara enkelt att lyckas med. Hur ser lönesättningen ut på företaget?
Hur ser förväntningarna ut på dig i den här situationen? Det verkar som att Stockholmskontoret vill att du kommer dit och din nuvarande chef har pratat om att det skulle kunna vara rätt timing för dig att röra dig vidare. Man kan förstå om du känner en press att tacka ja till förslaget på grund av det. Jag skulle säga att det lätt blir så att man omedvetet tar hänsyn till sådant i beslut. Ifall de här faktorerna inte vore med i bilden och det inte spelade någon roll för företaget om du tackade ja, skulle det förändra hur du tänker på beslutet?
Som andra skrivit kan det ju spela stor roll vad man har för chef. Har själv haft chefer som varit mindre bra på olika sätt. Har haft en chef som var ganska frånvarande och oorganiserad, men det spelade mindre roll då det fanns vettiga kollegor som styrde upp. Har även haft en chef som var mycket ambitiös och hade hög energinivå men hade svårt för det mellanmänskliga. Jag fick mycket ansvar tidigt på det jobbet och tog med mig många erfarenheter som ser bra ut på CV:et. Dock var anställningen så stressig att det skapat en bitter eftersmak. Jag jobbar fortfarande ogärna med de saker jag lärde mig där.
Hur tror du situationen skulle bli för dig om du gick över till den mindre skarpa chefen? Det verkar som att det kanske finns vettiga kollegor för dig att vända dig till.