Pengar eller frihet

Står just nu och velar mellan två jobb och behöver perspektiv utifrån

Jobbar idag på en myndighet. Är handläggare i grunden och tjänar 34 500 kr. Jobbar sen slutet på förra året som gruppledare och jobbar helt strategiskt med verksamhetsutveckling med ett tidsbegränsat uppdrag som ska vara klart oktober sedan är tanken att jag ska gå och handlägga det som jag byggt upp tillsammans med resten av arbetsgruppen. I samband med att jag fick detta uppdrag hamnade jag och min chef i konflikt då jag fick allt detta extra ansvar utan extra lön. Samtidigt vet jag att många av de som vi anställer just nu (som jag ansvarar för) går in på handläggartjänster med 500kr mer än vad jag har idag. Jag fick höra att allt det här extra kan generera bättre vid nästa lönerevision men inget garanterat då min chef uttryckte att hon har samma förväntningar på alla. I vilket fall tappade jag mycket av mitt förtroende för min chef och känner inte att jag har hennes stöd trots att jag vet och hela tiden får feedback att jag levererar på hög nivå.
Det dyker upp nya tjänster och eventuellt kan mitt uppdrag om arbetsbelastningen är hög generera att jag kan bli tillförordnad chef till denna grupp som då blir en egen enhet. Igen - inget garanterat men jag vet att jag ligger bra till OM detta nu sker.

Samtidigt har jag sökt ett jobb som gruppledare /systemförvaltare någon annanstans och nu fått ett erbjudande på 42500 kr. Nackdelen är att jag kommer behöva bygga upp mitt ”rykte” igen genom att bevisa ”vad jag går för”, förlorar min möjlighet att jobba hemma och kommer behöver jobba lite helger ibland då man som operativ ledare behöver vara på plats när medarbetarna jobbar. Eftersom att jag kommer sköta bemanning kan jag dock planera in när det passar mig - vi har barn så fördelen är att jag kan få lediga dagar mitt i veckorna med dom små som ännu inte börjat skolan. Det är också sämre semester där jag går från 31 dagar till 25 på nya jobbet vilket även det är pengar.

Om jag får välja helt själv vill jag såklart stanna kvar på min arbetsplats då jag u grunden trivs och målet är att bli chef så småningom men mitt förtroende för min chef och hennes vilja att stötta mig i min utveckling är nästan obefintlig. Vi har ingen uttalad konflikt så utan funkar ändå i det operativa men jag ser samtidigt att hon bara gör sådant som gynnar henne och skulle inte stötta mig vidare. Jag har dock en gammal chef inom organisationen men då annan avdelning som jag vet att jag har i ryggen om jag skulle behöva referens exempelvis. (Det har hänt flera saker som gjort att min uppfattning är sådan men vill inte bli för personlig så att någon kan identifiera mig).

Jag behöver perspektiv. Är det värt att chansa och stanna kvar och hoppas på att saker faller till min fördel eller ska jag ta den högre lönen men som ger mig mindre semester och ”frihet” då jag inte kan arbeta hemma lägre? Nya arbetsplatsen ligger 5-6 minuter promenad från mig och min nuvarande ca 20 min promenad från mig så jag går i båda fallen. Kostnadsmässigt bygger vi just hus så pengarna skulle absolut komma till användning.

Jag tänker att du ställer fel fråga. Vad vill du mest? Trivsel idag mot utmaningen att börja någon annanstans. Din oro för att bygga upp dig själv från noll på arbetsplatsen tycker jag inte är ett argument, snarare en möjlighet. Du är sannolikt mer erfaren och har slipat bort saker och beteenden du haft tidigare så lägger du rätt energi på den nya arbetsplatsen är det inget problem, snarare en möjlighet att skapa en ny bild av dig själv.

Jag tänker att pengarna är en pluspunkt bland andra plus och minus. Långsiktigt, vad ger dig mest värde som individ och utveckling för att du ska må bra - mår du bra skapar det förutsättningar för god prestation och god utveckling.

2 gillningar

Vad jag vill mest är att stanna kvar men under förutsättningar att jag fortsätter få utvecklas och få en permanent roll där jag också har en lön som motsvarar mitt ansvar. Jag trivs jättebra med mina arbetsuppgifter men känner mig lite bitter över att det inte speglar i lön exempelvis. Jag vet att jag inte heller skulle vara glad/trivas och utvecklas om det senare i år realiseras att jag får återgå och ”bara” vara handläggare det skulle vara otroligt omotiverande. Då skulle jag inte alls ha samma utveckling och givande arbetsuppgifter. Jag trivs bäst med mycket ansvar där jag får tänka strategiskt och ha höga förväntningar på mig. Jobberbjudandet skulle innebära liknande uppgifter som idag men på en permanent position. Dock inga garantier att jag kommer trivas lika bra med uppdraget då jag idag jobbar med en spännande åtgärd som bidrar till att öka Sveriges beredskap.

Långsiktigt har jag svårt att få grepp om hur det ser ut på den nya arbetsplatsen. Den är mindre vilket kan innebära färre öppning - där jag är idag kommer det ut nya tjänster hela tiden, men upplever det ändå svårt att blir rekryterad internt vidare om man inte har stöttning från chef och det känner jag inte att jag har. Jag behövs där jag är och min chef sätter sina behov högre än andras.

Tala med din chef. Förlagsvis över en lunch, öl, promenad eller liknande så det blir mindre laddat.

Det är svårt att vara chef - det är inte säkert det handlar om ovilja.

5 gillningar

Jag har gjort din resa från handläggare till verksamhetsutveckling på en myndighet och även om det inte är samma som du jobbar på skulle jag gissa att förutsättningarna är ganska lika. Min erfarenhet är att i princip ingen som tar steget, även tillfälligt, behöver återgå till handläggartjänst. Det finns alltid nya uppdrag och projekt och då har du erfarenheten.

Däremot skulle jag inte gå med på att ta på mig en sån roll under mer än någon månad utan att få minst ett tillfälligt tillägg i lön. Finns det behöv av en tjänst så får de skaka fram en som du faktiskt kan söka och få en riktig löneprövning. Låt dem inte utnyttja dig. Att du skulle bli tillräckligt gynnad i kommande revision håller jag som helt osannolikt.

Hur det andra alternativet står sig i jämförelse kan jag ju inte säga nåt om såklart, men för mig har alltid friheten och semester etc vägt mer än några tusen extra i lön.

Tack! Du sätter en del tankar på perspektiv.

Ökad lön har jag också tyckt på i och med att uppdraget sträcker sig över ett år men där har jag fått kalla handen av min chef som inte är villig att göra något för mig. Har även pratat med HR som inte heller anser att det bör korrigeras (känns som sagt bittert att andra nyanställda utan erfarenhet får 500 kr mer utan få ansvar och utan mina arbetsuppgifter men där har jag tyvärr inte mer att sätta emot). Vår förra chef var mycket bättre på detta att korrigera vid större uppdrag som motsvarar ansvar och arbetsuppgifter.

Jag tänker lite som du att det kanske är rimligt att jag fortsättningsvis får nya uppdrag. Vi går mot en ny reformperiod inom 2 år som öppnar upp för fler liknande uppdrag. Här hoppas jag att avdelningschef eller liknande ser att det är resursslöseri att sätta in andra när det finns erfarna som kan gå in i reformarbetet exempelvis. Med det sagt så har jag mycket låga förväntningar på lön och är rädd för att om jag stannar så tar det många år innan jag går upp i en lön som motsvarar den jag blir erbjuden nu. Lönen är som sagt inte allt - jobbet är roligt och erbjuder mig mycket frihet men pengamässigt skulle vår ekonomi må bra av en mer konkurrenskraftig lön då vi har tre barn och en hel del kostnader som gått upp gällande mat/ränta på bolån/aktiviteter osv.

Kan du ta hjälp av facket och begära en allmän lönerevision, alltså en justering utifrån statistik etc. Man har rätt att begära en sådan när som helst om man anser att man ligger alltför mycket under snittet för samma jobb. Och du kanske kan hänvisa till just de nya med högre lön men sämre erfarenhet etc.