Hade idag ett samtal med min chef där jag blivit utvald för en ny typ av tjänst, som kommer gå parallellt med jobbet jag har nu. Tiden verkar bli delad drygt 30/70, dvs 30% av min befintliga tjänst och 70% till den nya.
Då det är en ny tjänst, dvs någon typ av pilot så sa chefen att det är ingen idé att diskutera någon ökning av min lön just pga det men, om tjänsten fortsätter så kan det bli tal om en ökning.
Jag är väldigt dålig på att förhandla och kände att dörren för att samtala om just ökad lön smälldes i ansiktet på mig.
Nu i efterhand när jag pratat med min sambo så känner jag och även innan mötet att det inte känns rimligt. Jag får utökade arbetsuppgifter, skall hjälpa till att utforma en ny tjänst samt få större ansvar men allt det till samma lön som tidigare.
Hur går jag bäst tillvidare? Jag vill ha tjänsten och tycker det verkar spännande så vill heller inte gå miste genom att pressa lön för mycket. Men å andra sidan så tycker jag helt klart att jag förtjänar det.
Är du säker på att du får ökade arbetsuppgifter? 70% av dina gamla arbetsuppgifter ska väl tas bort, kanske är det lagom med jobb för din “nya tjänst”?
Vill inte skriva iväg för mycket men tjänsten jag har nu är en form av tekniker, jag kommer börja arbeta mer med sälj.
Absolut kan jag tycka nej, men det vill jag såklart inte. Tycker ändå att jag går upp i en form av tjänst, eller ska bolla två olika arbeten men för samma lön.
Har chefen varit schysst förut och går att lita på? I sådant fall är det väl bara att köra så kommer lönen sen. Ingen idé att tjafsa med chefen någonsin, det kommer aldrig något gott ut det. Är chefen bra får man det man förtjänar sen, är chefen kass är det bara att dra vidare. Chefen säger att lönediskussion inte är aktuell nu, tror du att bästa läget att förhandla ny lön är nu då? Det kan jag säga att det är det inte.
Jag hade gjort det chefen bad om och satt en tidsram för när man ska diskutera löneökning om uppdraget ska fortsätta. Ex, kom överens om att köra tre månader och där ha en avstämning om det ska fortsätta och då förhandla lönen. Då kan du även visa vad du går för och få mer än du kan få idag.
Om du går in och tjafsar nu kommer du bara sänka sina möjligheter att få en rejäl lönehöjning. De som gör det där lilla extra, de satsar man på långsiktigt och de får sin belöning när de visar att de är förtjänta av den, om chefen är vettig.
Planerar du att vara kvar och trivs? Då skulle jag föreslå tremånadersplanen för chefen. Å andra sidan har jag aldrig brytt mig om lön och alltid gjort det chefen bett mig om. Tycker att ju mindre man tjafsar om kö , desto mer lön får man. Är även mest välbetalt i min yrkesgrupp i min kommun trots att jag är yngst. Men vad vet jag?
Edit: sedan om det ska delas 70/30 får du ju noll utökad arbetstid. Det ska ju minskas 30% i dina befintliga uppgifter. Så du får inte utökade arbetsuppgifter, du får förändrade arbetsuppgifter. Stor skillnad.
Instämmer i ovanstående. Det kan finnas oklarheter vi av olika slag. När det blir tydligt dels att tjänsten ska permanentas dels vi att du är bra i rollen så lär det lösa sig.
I liknande sammanhang i offentliga organisationer har det ganska ofta betalats ut ett ”projektpåslag” på 2000-3000 kr.
Jag är relativt ny på företaget så därmed att jag inte heller vill gå för hårt på. Håller med om att det i sig är inte mer arbetstid eller dylikt men mer kvalificerade uppgifter än den tjänsten jag har på papper.
Angående chefen så är jag osäker, inte pga intryck utan just att jag är som sagt relativt ny på företaget.
Tanken var och är väl inte att tjafsa om lön, men jag tycker att i och med denna nyare tjänst så borde ett lönepåslag vara aktuellt. Exempelvis under tiden tjänsten är aktuell.
Hör vad du säger om att inte tjafsa eller så om lön. Jag har haft lite diskussioner just om lön med mina kollegor och trots att jag har mycket erfarenhet i branschen, ligger jag relativt lågt i jämförelse med andra i företaget. Är väl där jag känner att det klämmer lite extra, när jag nu ska bistå med mer än de gör, men till ytterligare sämre lön än de har.
Ta erbjudandet, jobba på och känn hur det känns. Lönen kommer senare. Om du kan visa bra resultat och ett positivt driv i det nya, kommer chefen inte släppa dig pga du tycker din ersättning är för låg. Att ta upp det nu med chefen är kontraproduktivt i min mening.
Tycker inte du behöver oroa dig över lönen på kort sikt.
Är din chef bra blir du kompenserad så snart han ser att du gör ett bra jobb.
Är din chef dålig blir du det inte och då kan du söka nytt jobb men ta med det utökade ansvaret i ditt cv och kanske få ett bättre jobb än du fått annars.
Kan tillägga att min utgångspunkt i detta kommer ifrån hur jag själv skulle agerat om jag hamnade i samma läge med min personal. (Hade då varit den som satt på andra sidan så att säga)
När har du nästa lönesamtal? Är det inom rimlig tid tycker jag du ska ta upp det då. Dessutom tycker jag du redan nu ska börja diskutera rörlig lön, om du kommer ha en inriktning på sälj och det kommer stå för 70% av din tid ska du ha någon typ av provisionsbaserad lön. Gissar du kommer jobba med pre-sale eller mer mot lösningsarkitekt. Det kan vara en stor skillnad mot vad du gör idag och det krävs en helt annan personlighet för det.
Tekniker = sitter i källaren och dricker cola
Sälj = Kostym och gillar prata affärer
Du = Ska kunna båda
Var beredd på att byta jobb. Har tagit för lång tid på mig att invänta ett erkännande för min lön och konstaterade idag att jag enligt statistiken ligger kanske 10 000 kr/mån efter i lön. Lyckligtvis har jag kunnat byta jobb för att bredda kompetens och CV. Men utgå inte från att du kommer bli sedd utan fila så snart du kan på ditt CV, personliga brev och intervju-kompetens.
Du behöver veta inom ramen av din kompetensutveckling i ditt lönesamtal hur det här påverkar ditt resultat. Inte endast ett vagt löfte om att lojalitet lönar sig. Enligt mina fem cents.
Instämmer i att det är fullt rimligt att antingen ta upp detta på nästa ordinarie lönesamtal, alternativt om det ligger långt borta komma överens om ett datum när lönefrågan skall behandlas.
Inom kommunal sektor som jag verkat i länge är det i princip aldrig aktuellt med projektpåslag. Detta kan givetvis variera mycket mellan branscher och huvudmän…
Hur är relationen till din chef? Att få möjligheten till ökad kompetens kan helt rimligt vägas mot en löneökning tycker jag. Om den nya tjänsten är tillräckligt lockande och om din nuvarande lön är rimlig så kan det vara värt att vänta med att förhandla om lönen. Ökad kompetens kan leda till högre lön längre fram.
Försök att så realistiskt som möjligt reflektera över ditt “värde” och om möjligt bedömma om det är i linje med din lön och kompetens.
Att växa ur sin lön sker gradvis med sånahär utökanden av kunskap och ansvar. Lönen kommer sen ikapp stegvis med byten av tjänst.
När skillnaden blivit för stor kommer du ha ett annat förhandlingsläge och andra erbjudanden om förhandlingen går dåligt.
Målet bör va att växa ifrån nuvarande lön fortast möjligt genom att lära sig och ta på sig mer ansvar. Att vilja ha betalt för varje glidning på vägen skulle jag säga bara motarbetar den processen genom att minska chansen till fler såna erbjudanden.
Däremot ska man begära rejäla lönesteg när bytet väl kommer. För då vet de att man kan jobbet och kan ta samma tjänst någon annanstans.