Hej på er,
Jag har fått ett erbjudande om ett nytt jobb, jag står i valet och kvalet och är nyfiken på hur ni tänker om en sådan situation skulle uppdagas.
Jag jobbar idag som tekniker inom vården, 11 mil från min hemort idag. Här har jag varit i +10 år och har en gedigen erfarenhet där jag också ses som en nyckelspelare. Har många gånger funderat på att ta chansen att komma något närmare hemmet, men den här branschen existerar inte riktigt på bygden. Fastnar alltid i att jag har det ganska bra med justerade arbetstider, bonusar och extra lång semester. Lägg till att jag jobbar dagtid med något kortare timmar och en lön på 36K. Det stora minuset är att det kan vara lite för mycket ryggdunk med jämna mellanrum, noll utvecklingsmöjligheter och resorna såklart!
Nu har jag fått ett erbjudande, inom samma bransch men på en annan gren. Något andra uppgifter, 6 mil bort från hemmet. 6 000kr mindre i lön, men det balanseras upp något då det kräver skiftgång(2 skift alt 3). Jag vet att jag får börja på en ny kula och lär får köra mina hundår. Främst är det avståndet som lockar mig att ta det här. Flextiden är inte alls att jämföra, men därtill tillkommer också semester och bonusprogram. Här finns också stora utvecklingsmöjligheter framöver.
På det stora minuskontot är att jag antagligen behöver börja rodda med barnen och deras tider och helt plötsligt behöver ha lite hjälp med passning. Att flytta är idag inget alternativ då barnen har rotat sig och trivs som fiskarna i vattnet.
När jag skriver dessa rader så känns valet enkelt, att vara kvar ett tag till då tryggheten för barnen är viktigare än en krona extra mindre i soppakostnad
Hur hade ni själv resonerat, kanske har ni varit i en sån situation?
Mvh
Index