Stanna eller gå?

Hej på er,

Jag har fått ett erbjudande om ett nytt jobb, jag står i valet och kvalet och är nyfiken på hur ni tänker om en sådan situation skulle uppdagas.

Jag jobbar idag som tekniker inom vården, 11 mil från min hemort idag. Här har jag varit i +10 år och har en gedigen erfarenhet där jag också ses som en nyckelspelare. Har många gånger funderat på att ta chansen att komma något närmare hemmet, men den här branschen existerar inte riktigt på bygden. Fastnar alltid i att jag har det ganska bra med justerade arbetstider, bonusar och extra lång semester. Lägg till att jag jobbar dagtid med något kortare timmar och en lön på 36K. Det stora minuset är att det kan vara lite för mycket ryggdunk med jämna mellanrum, noll utvecklingsmöjligheter och resorna såklart!

Nu har jag fått ett erbjudande, inom samma bransch men på en annan gren. Något andra uppgifter, 6 mil bort från hemmet. 6 000kr mindre i lön, men det balanseras upp något då det kräver skiftgång(2 skift alt 3). Jag vet att jag får börja på en ny kula och lär får köra mina hundår. Främst är det avståndet som lockar mig att ta det här. Flextiden är inte alls att jämföra, men därtill tillkommer också semester och bonusprogram. Här finns också stora utvecklingsmöjligheter framöver.

På det stora minuskontot är att jag antagligen behöver börja rodda med barnen och deras tider och helt plötsligt behöver ha lite hjälp med passning. Att flytta är idag inget alternativ då barnen har rotat sig och trivs som fiskarna i vattnet.

När jag skriver dessa rader så känns valet enkelt, att vara kvar ett tag till då tryggheten för barnen är viktigare än en krona extra mindre i soppakostnad :slightly_smiling_face:

Hur hade ni själv resonerat, kanske har ni varit i en sån situation?

Mvh
Index

1 gillning

Medhåll. Dessutom är ju skillnaden 11 till 6 inte som 6 till 1 där tidsvinsten skulle bli en viktigare spelare i ekvationen. Att strula med passning och att behöva “bevisa sig” på en ny plats känns som tunga nedköp.

2 gillningar

Tycker nog inte att fördelarna överväger nackdelarna utan tvärtom. Att gå ner så pass i lön och börja jobba skift när man har barn, det kommer bli en otrygghet i vardagen för både dig och barnen att behöva ordna barnvakt från tid till annan. Och ”börja om” jobbmässigt kan vara spännande men personligen hade jag nog inte gjort det utifrån just dessa parametrar.

4 gillningar

Jag hade aldrig accepterat en lägre lön när jag byter jobb

2 gillningar

Skiftgång är stort minus. Mer minus ju äldre du blir.

1 gillning

Tack för svaren :pray:

För att?

Om du slipper 10-12 mils pendling om dagen, eller 200+ mil i månaden så är det en bra slant det med, ej räknat den själadödande tid det tar i dagsläget.

5 gillningar

Det stora tveket och rädslan är skiftarbetet, att få lägga om allt för barnen och rodda med familj som kan passa, vart hamnar jag om ingen har möjligheten att passa när jag kliver på eftermiddagen eller natten? :scream: Annars håller jag med om att det finns kronor att spara på resor här.

Jag hade åtminstone frågat efter samma lön, är du rätt man på rätt plats så kan det väl inte hänga upp sig på 6k tycker jag och om inte så finns det kanske andra arbetsgivare som är villiga att betala.

Jag har väl ingen riktig förklaring egentligen utan för mig personligen hade jag aldrig accepterat det för likvärdigt arbete eftersom det hade känts som ett steg tillbaks karriärsmässigt.

Kräv att du får jobba hemma, eller byt jobb. Du verkar ha dina prioriteringar klara.

Det räcker att du jobbar hemma 2 dagar i veckan för att spara in pendlingskillnaden.

Har lite att grubbla på fram tills vi ska träffas. Lönen skiljer sig nog främst för att jag idag är i Stockholm och den här arbetsgivaren är utanför.

Tack för inlägget :slightly_smiling_face:

Hade önskat det, blir dessvärre omöjligt när man har en roll som tekniker inom vården. Behöver vara på plats :slightly_smiling_face:

Kanske är din tveksamhet en möjlighet för dig att försöka förhandla upp lönen lite mer, då du med självförtroende kan hävda “take me or leave it…” :slight_smile:

3 gillningar

Tack Anders, kommer att se över möjligheterna. Vet att jag kanske inte kan trycka på överallt men vet samtidigt att jag har spetskompetens inom området så får spela lite på det kortet :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om man blir erbjuden 30k så är det ett väldigt stort hopp att kräva 36k.

Tycker jag inte alls och vi känner ju inye till vad som krävts för att få fram erbjudandet på 30k och det kan mycket väl vara något som de bara hoppas på att komma undan med.

1 gillning

Du har rätt i att vi har för lite information för att direkt kunna dra den slutsatsen. I de allra flesta fall är det ett stort hopp att kräva 36k om man blir erbjuden 30k men i just det här fallet vet vi inte säkert.

1 gillning

Som småbarnsförälder hade jag undvikit skiftarbete så långt det är möjligt.

Om jag förstår dig rätt har du förutom högre lön även kortare arbetstid på nuvarande ställe vilket kompenserar en del för de långa resorna.

Även 6 mil enkel är i mitt tycke rätt lång pendling.

Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men jag har själv en 1- och en 5-åring och att gå över till skiftarbete vore inte kul alls i mitt liv.

Jag hade stannat kvar!

2 gillningar

Om det är närheten som är det stora plusset och du är beredd att gå ner i lön, har du möjlighet att istället gå ner i tid? Exempelvis ger 90% 4 timmar i veckan du kan pendla på, vilket kanske kan kompensera för några av milen?

Har suttit i liknande sits men med lite andra parametrar än dig. Valde det som passade bäst för familjesituationen. Jag personligen kommer undvika skiftgång som pesten tills att barnen är stora minst. Brydde mig inte innan barnen men efter de kom så ändrades prioriteringarna på arbetsplanet ganska rejält.
Så jag hade hållit kvar vid det som fungerar nu och letat vidare efter något ännu bättre.
Lönesänkningen skulle inte vara det avgörande enligt mig om fördelarna vägde upp och man slipper ett jobbigt moment. Gick nyligt ner (förvisso) lite i lön men då slapp jag 80-90% av det betungande med andra jobbet. SÅ värt det.