Ännu en "hur hade ni gjort?" tråd

Jag är i 40-års åldern med familj och två små barn. Vi har sedan ett par år flyttat från Stockholm tillbaks till större ort i mellan-Sverige där både jag och min partner kommer från. Vi båda har fina karriärer med välbetalda jobb och har sparat ihop en hel del pengar samtidigt som vi bor bra. Jag har haft kvar mitt arbete på distans och det har fungerat så väl som det kan med den tjänst jag har. På grund av en omorganisation kommer jag inte kunna ha kvar min nuvarande tjänst och har blivit erbjuden två olika fina alternativ.

Det ena är en tjänst med mindre ansvar men likvärdig lön och fortsatt på distans, eventuellt med möjlighet att gå ner i tid för att få mer tid med familjen. Det andra alternativet är en tjänst med mer ansvar och dessutom en del resor men resterande tid på distans. På uppsidan ett rejält lönelyft men också något längre arbetsdagar.

Vi kommer troligen inte behöva jobba till normal pensionsålder om vi inte vill med bägge alternativen men givetvis blir valmöjligheterna rent ekonomiskt fler med ett mer välbetalt jobb.

Hur hade ni andra resonerat i den här situationen?

Vad lutar du åt? Mer betalt eller mer tid? Spontant känns det värt att ha mer tid medan barnen är små. Den tiden får man inte tillbaka. Hur blir det med pensionen om du inte tar det bättre betalda jobbet?

Behövs lite med context.

1 gillning

Med två bra alternativ så är det ju mer en personlig smaksak vad som verkar roligast och funkar bra för er. Svårt att bedöma vad som är bäst utan att gräva mer på detaljnivå. Eftersom du ändå överväger tjänsten med resor så antar jag att resorna inte stör alltför mycket utan kan fungera med ert vardagsliv.

Hur svårt är det att byta tjänst om det inte funkar med resorna i ett senare skede?

kan inte svara utan att förstå hur mycket det skiljer i lön, hur mycket och hur långa resor är det och hur mycket mer måste du jobba tror du?

1 gillning

Jag hade fört ett resonemang med min partner och sins emellan kommit överens om hur vi båda tillsammans tycker att familjens prioriteringar bör se ut mtp allas välmående.

Samt hur den som med automatik måste dra ett betydligt större lass för barn/familj om ni tillsammans väljer att du tar höglönealternativet ska kompenseras mtp. mindre möjlighet till egen karriärinsats, mer vab och mkt mer vardagsarbete för att vardagslivet med barnen ska gå runt.

9 gillningar

Tid trumfar lite högre lön i min värld. Jag bemödar mig inte ens titta på jobb som kräver resande och mer tid som ska avsättas åt arbete. Det finns en anledning till att sådant ger bättre lön. Hade jag varit singel och utan barn är det en helt annan sak.

3 gillningar

Välj det som känns rätt och som ni är överens om. Det är ju inte ett evighetsbeslut utan man kan ändra sig.