Hög lön men sverige är svårt, trögt, dyrt och krångligt. Gör jag rätt?

Hallå Alla Glada,

Vilket fantastiskt forum. Jag har följt Rikatillsammans under en längre tid och tittat på hundratals timmar youtube. Äntligen tog jag till sunt förnuft och gick med i forumet. Jag hoppas att kunna få råd men även att kunna hjälpa andra här med.

Jag hoppas att detta inlägg inte kommer göra någon sur eller förbannad. Jag vill inte klaga på Sverige, för det är ett bra land att bo i. Men jag försöker se hur min situation kan bli bättre.

Efter att ha bott utomlands i nästan 15 år så har jag precis flyttat hem till Sverige. Jag driver idag ett tech bolag från USA som konsult på distans och vid hemflytt så startade jag upp ett aktiebolag tillsammans med min bror för att kunna deklarera min inkomst.

Jag fick en smärre chock gällande skatter, avgifter, byråkrati när jag flyttade hit. I Tjeckien där jag bodde innan så fanns det specifika entreprenör-former för att driva små bolag. Betalade runt 15% skatt plus försäkrningar och annat och spenderade mindre än 5min per månad att bokföra m.m…

Detta förbyttes i Sverige mot 50+% skatt på lön, inte möjlighet att ta ut full lön pga av statlig skatt spärren och vi spenderar flera timmar i veckan på bokföring.

Jag börjar undra om jag missat något eller om detta är hur det fungerar här och det känns svårt att växla upp till nästa nivå.

Vi köpte hus i samband med flytt och vårt bolån har blivit 3 gånger dyrare, elen är dubbelt så dyr och vi har idag väldigt höga fasta kostnader. Jag delar hus med min bror och partner så vi är ändå tre personer som skeppar in varje månad. Trots det så känns det svårt att lägga undan pengar trots att lönerna vi tjänar på våra uppdrag är långt över vad medelsvensken tjänar.

Brytpunkten för statlig skatt ligger någonstans runt 35 000 kronor efter skatt. Det kan låta mycket men om man har fasta kostnader på 25 000 i månaden så blir det inte mycket pengar kvar att spara. Just brytpunkten är låg om man jämför hur dyrt det är att leva. Effekten blir att man har deklarerar en summa som placerar en som höginkomsttagare i Sverige, men jag känner mig knappast som en höginkomsttagare när jag sitter och fryser under vintern för att elräkningen äter upp nästan alla de pengar jag kan lägga undan på en månad.

När man läser om att antalet miljonärer i Sverige ökar. Hur är det ens möjligt att komma dit i dagens sverige på en hög lön? Även om jag skulle fakturera 150k en månad så kan jag fortfarande inte ta ut mer än 37 000 efter skatt vilket bara är en bråkdel. Det finns varken utrymme att betala av lånet snabbare för att minska sina fasta kostnader och utdelningen som delvis äts upp av inflationen när den är låst i företaget under en lång tid är även den högt beskattad.

Förstår att många har det mycket sämre, och detta inlägg är inte för att förnedra dom eller inte säga att jag är lyckligt lottad. Jag har jobbat hårt för att vara där jag är idag. Men jag kan verkligen inte förstå hur folk kommer till punkten där de har möjlighet att sänka ner hundratusentals kronor i investeringar eller liknande, för i mitt fall äts mina marginaler upp av höga kostnader och låga brytpunkter gör det omöjligt att ta ut en skälig lön för ens arbete. Hur gör ni andra i liknande situation?

Är Sveriges miljonärer alla investerare som blir rika på lånade pengar och har sina förmögenheter upplåsta i investeringar (som är lågt beskattade här) eller hur kan man komma ur denna situation?

Ursäkta för långt inlägg och hoppas att ingen tar illa upp. Detta är inte en snyfthistoria, utan en uppriktig fråga om hur folk faktiskt blir rika i det här landet. För det är nästan omöjligt att komma till en punkt med låga kostnader och hög inkomst jämfört med andra länder. Så är nyfiken att förstå bättre. Tack alla!! <3

18 gillningar

Bostadsrättspriserna har gått upp med runt 50% de senaste tio åren, så de flesta som haft en bostadsrätt värd minst två miljoner under dessa tio år – vilket är jättemånga – har blivit en miljon rikare. Själv blev jag dock miljonär när jag bodde i Sverige främst genom att ha låga omkostnader och därför spara större delen av lönen.

1 gillning

Det låter helt rimligt. Stort tack för ditt svar. Men det känns knäppt att ett av få sätt att bli rik i ett av världens rikaste länder är att spekulera i bo-marknaden. Vi har köpt hus för att bo och leva, men med tanke på marknadsläget så tror jag inte vi kan förvänta oss någon vinst, speciellt eftersom vi inte planerar att sälja utan behålla inom familjen.

Bodde du i hyresrätt under tiden du sparade pengar? Även i denna situation så måste det tagit ganska länge att spara pengar. Vi har en del privatlån för att täcka kontantinsats vilket kanske var en dum ide men vi hade inget val. Men skillnaden på bolån och hyra är ju inte enormt stor heller.

Tack igen för din insikt och svar!

1 gillning

Med hög sparkvot, låga utgifter och de senaste årens börsutveckling har det funkat även för oss som ändå inte tjänar extremt bra.

7 gillningar

Vad kul att höra!! Låga avgifter på fonder eller levnadsskostnader?

Vad är det som gör att bokföringen tar så lång tid? Om ni bara har en kund i USA borde bokföringen inkl. löner och skatter vara gjort på tnågon timme eller två per månad. Ni kanske skulle fundera på att lägga ut jobbet på en redovisningsekonom i stället.

Om du själv har 25 tusen i fasta kostnader kanske det är dags att hur du kan minska det för att få mer över till annat och sparande.

Du kan ta ut hur mycket du vill i lön, vilket också många gör, men då åker du på statligt skatt. Det du bör göra är att du ut lågbeskattad utdelning ur ditt AB. Då har du bara bolagsskatten på 20,6% och därefter skattar du 20% på utdelningen.

Din jämförelse med Tjeckien är intressant, då jag själv tycker att Sverige är ett bra land att vara företagare i och att de har förmånliga villkor rörande skatt, utdelning etc.

10 gillningar

Du kan få ut närmare 55 tusen kr efter skatt i månaden till relativt förmånlig beskattning när man kombinerar lön upp till statlig skatt samt utdelning enligt 3:12 reglerna upp till gränsbeloppet.

Såklart finns det ju inget som begränsar att du ger dig själv högre lön och/eller högre utdelning, men då ökar givetvis skattesatsen.

Antalet miljonärer beror ju lite på hur man definierar, räknar man med pension och boende så blir många det förr eller senare. Pratar vi tvåsiffriga och högre miljonbelopp så är det ofta på grund av investeringar och/eller entreprenörskap där man gör något mer än sälja sin tid.

2 gillningar

Alltid både ock, men framförallt levnadskostnader tänker jag. Det är all onödig livsstilsinflation som gör att så många gnäller nu… anser åtminstone jag. 10-12k i månaden lever jag gott på.

4 gillningar

Sverige är ett bra land att vara rik i, ISK, ingen arvsskatt, ingen förmögenhetsskatt, ingen fastighetsskatt. Att bli rik, på lön, är svårare. Jag får uppfattningen att alternativkostnaden för mig som utvecklare är rätt hög i Sverige gentemot tex USA. För mig personligen är det värt det ändå, men du har nog helt rätt i din analys att skatt på inkomst är hög.

3 gillningar

Inte så mycket själva bokföringen. Det är bara otroligt mycket att lära sig om allt, mycket regler osv. Kom hem från en conferens i Colombia förra veckan. Alla mina kunder som har företag i andra länder drog företagskortet hela dagen, middagar, bjuda på lunch, inköp av middagar osv.

Själv satt jag och läste i timmar om traktamente och hur man ens kan dra av kostnader såsom middagar. I korthet så lever entreprenörer i andra länder ungefär som en identitet tillsammans med sitt företag. Man är företagare och alla inköp är en del i ens verksamhet. I sverige är allt extremt strikt vilket gör att man tvingas läsa och läsa för att inte göra fel hela tiden. Dyrt dessutom eftersom knappt något kan dras av.

Håller helt med, och jag jobbar på det. Men som ny husägare så är det svårt att komma ner snabbt eftersom jag måste använda skattade pengar att betala av bolånet snabbare vilket gör det svårt i början när man är högt belånad och inte köpt huset som en investering.

Tack för tipset, håller med. Utdelningen är dock inte extremt lågt beskattad och i den höga inflation vi har idag, så går det nästan jämt upp med att ta ut lön.

Tjeckien är intressant, men det finns andra exempel på europeiska länder som gjort specifika företagsformer för mindre bolag. Tjeckien tex skapade en företagsform där mindre bolag kan tjäna upp till en viss brytpunkt (tror det är runt en miljon per år). De behöver inte göra någon bokföring utan betalar en fast summa inklusive skatt och avgifter varje månad och skatten är extremt låg. Det ger folk en möjlighet att börja driva bolag utan att behöva ha krav på att tjäna stora summor pengar vilket skulle underlätta även i Sverige.

1 gillning

Ja exakt så. Precis som du säger är den tankegång jag brottas med. Det är lätt att vara rik i Sverige. Kanske lättare än många andra länder. Att bli rik är skitsvårt även med riktigt hög lön.

Så frågan är just hur man kommer dit utan att flytta utomlands eller gömma kapital i andra länder.
Jag vill gå den lagliga vägen men det är dyrt och krångligt

Stort tack för ditt svar. Utdelningen ligger helt klart på agendan. Men ävend en högt beskattad.

De jag känner som har blivit rika på riktigt har antingen sålt sitt framgångsrika bolag eller en fastighet. Man kan leva väl på en hög lön men att lönejobba sig rik på rktigt vet jag ingen som har gjort. Fast jag känner ju inte alla …

2 gillningar

Ok tack för svar. Det var det jag misstänkte. Det är lite tråkigt, men tvingar mig att tänka om.
Ser du fortfarande bostäder som bäst väg idag? Stort tack!

Bodde i hyresrätt först men köpte sedan en billig bostadsrätt, vilket sänkte mina boendekostnader till runt en tusing i månaden, eftersom bolåneräntan då var kring 1% brutto. Då var det lätt att spara 20tkr/månad eller mer, och då tog det inte många år att skrapa ihop en mille.

1 gillning

De existerar ju, men då oftast som specifika chefspositioner i stora bolag. Som exempel:

Ah då förstår jag att det är tids. Att googla, söka, kolla regelverk är krångligt. Jag kan rekommendera boken “Lågbeskattat och skattefritt i AB” som på ett enkelt sätt ger bra tips på hur man kan minska skatten och hur regelverket fungerar. Även Björn Lundén har bra böcker.

Du har rätt i att den inte är extremt lågt beskattad, men tar du ut utdelning enligt 3:12-reglerna så är det betydligt mer förmånligt än att ta ut lön över gränsen för statlig skatt. Förstår dock inte hur inflationen har betydelse för vad man skulle välja.

Sverige är otroligt regelstyrt så Tjeckiens alternativ där man inte ens behöver bokföra låter heeeeelt galet (inte galet på ett dåligt sätt, bara himla långt i från Svenska modellen). Jag har inte kollat på så många andra länders bolagsvänlighet, men när jag tänkte flytta till Portugal/Spanien etc så konstaterade jag att det vara “billigare” att ha kvar mitt svenska bolag.

3 gillningar

Är frågan ställd till mig tror jag att bostäder är bättre att bo i än att spekulera i. Ränteläget är dessutom annorlunda nu. Men kan man få tag i mark på attraktivt läge och är uthållig kan det bli bra. Men det kan ta tid, 10-20 år kanske.

Det bästa är att sälja sitt framgångsrika bolag. Men det är ju också på lång sikt i normalfallet. Och inte gjort i en handvändning precis.

Super tack för svaret. Bra referens!

Ok, ja med de lönerna är 60% skatt helt ok. Finns ändå en del kvar att stoppa i fickan haha. Tack för att du delade!