Hallå Alla Glada,
Vilket fantastiskt forum. Jag har följt Rikatillsammans under en längre tid och tittat på hundratals timmar youtube. Äntligen tog jag till sunt förnuft och gick med i forumet. Jag hoppas att kunna få råd men även att kunna hjälpa andra här med.
Jag hoppas att detta inlägg inte kommer göra någon sur eller förbannad. Jag vill inte klaga på Sverige, för det är ett bra land att bo i. Men jag försöker se hur min situation kan bli bättre.
Efter att ha bott utomlands i nästan 15 år så har jag precis flyttat hem till Sverige. Jag driver idag ett tech bolag från USA som konsult på distans och vid hemflytt så startade jag upp ett aktiebolag tillsammans med min bror för att kunna deklarera min inkomst.
Jag fick en smärre chock gällande skatter, avgifter, byråkrati när jag flyttade hit. I Tjeckien där jag bodde innan så fanns det specifika entreprenör-former för att driva små bolag. Betalade runt 15% skatt plus försäkrningar och annat och spenderade mindre än 5min per månad att bokföra m.m…
Detta förbyttes i Sverige mot 50+% skatt på lön, inte möjlighet att ta ut full lön pga av statlig skatt spärren och vi spenderar flera timmar i veckan på bokföring.
Jag börjar undra om jag missat något eller om detta är hur det fungerar här och det känns svårt att växla upp till nästa nivå.
Vi köpte hus i samband med flytt och vårt bolån har blivit 3 gånger dyrare, elen är dubbelt så dyr och vi har idag väldigt höga fasta kostnader. Jag delar hus med min bror och partner så vi är ändå tre personer som skeppar in varje månad. Trots det så känns det svårt att lägga undan pengar trots att lönerna vi tjänar på våra uppdrag är långt över vad medelsvensken tjänar.
Brytpunkten för statlig skatt ligger någonstans runt 35 000 kronor efter skatt. Det kan låta mycket men om man har fasta kostnader på 25 000 i månaden så blir det inte mycket pengar kvar att spara. Just brytpunkten är låg om man jämför hur dyrt det är att leva. Effekten blir att man har deklarerar en summa som placerar en som höginkomsttagare i Sverige, men jag känner mig knappast som en höginkomsttagare när jag sitter och fryser under vintern för att elräkningen äter upp nästan alla de pengar jag kan lägga undan på en månad.
När man läser om att antalet miljonärer i Sverige ökar. Hur är det ens möjligt att komma dit i dagens sverige på en hög lön? Även om jag skulle fakturera 150k en månad så kan jag fortfarande inte ta ut mer än 37 000 efter skatt vilket bara är en bråkdel. Det finns varken utrymme att betala av lånet snabbare för att minska sina fasta kostnader och utdelningen som delvis äts upp av inflationen när den är låst i företaget under en lång tid är även den högt beskattad.
Förstår att många har det mycket sämre, och detta inlägg är inte för att förnedra dom eller inte säga att jag är lyckligt lottad. Jag har jobbat hårt för att vara där jag är idag. Men jag kan verkligen inte förstå hur folk kommer till punkten där de har möjlighet att sänka ner hundratusentals kronor i investeringar eller liknande, för i mitt fall äts mina marginaler upp av höga kostnader och låga brytpunkter gör det omöjligt att ta ut en skälig lön för ens arbete. Hur gör ni andra i liknande situation?
Är Sveriges miljonärer alla investerare som blir rika på lånade pengar och har sina förmögenheter upplåsta i investeringar (som är lågt beskattade här) eller hur kan man komma ur denna situation?
Ursäkta för långt inlägg och hoppas att ingen tar illa upp. Detta är inte en snyfthistoria, utan en uppriktig fråga om hur folk faktiskt blir rika i det här landet. För det är nästan omöjligt att komma till en punkt med låga kostnader och hög inkomst jämfört med andra länder. Så är nyfiken att förstå bättre. Tack alla!! <3