Hej vänner!
Jag är på liknande “rikedomsresa” som RT + dess följare är. Mycket intresserad av att minimera kostnader, investera på börsen i fonder och aktier (etc.) samt göra långsiktiga, bra resultat. Bli ekonomiskt fri.
Efter många år av studier inom finanser, investeringar, etc. samt placeringar på egen hand - kom en tankeställare jag vill bolla med er andra.
Låt säga ett antal investerare i Sverige (typ några här inne?) blir otroligt framgångsrika ekonomiskt. Dvs. passerar rikedom som är betraktad som “normal” i allmänhetens ögon. Låt säga hundratals MSEK → miljardbelopp.
Scenariot är faktiskt ganska sannolikt om man tittar på data. Eller det enkla faktum att dina pengar kan ärvas vidare till dina barn, som tar filosofin om pengar vidare i generationer.
Eller om du bara helt enkelt är väldigt duktig med pengar!
Går detta i Sverige? Eller kommer regler, lagar, staten etc. att äta upp ens innehav på “nya, okända sätt”?
Jag menar nu rikedom i nivåer som: Ingvar Kamprad och H&M-familjen, etc.
Ett kul exempel är vår svenska “aktiestinsen”. Lennart Israelsson, som började med ingenting, hade ett vanligt arbete men ändå slutade med en förmögenhet över 140 miljoner kronor. Många av er där ute kommer att kunna passera detta exempelvis!
Jag tänker även på multimiljardärer som Warren Buffett själv, eller andra ikoner inom aktier/sparande. Han började precis som de flesta här inne med väldigt lite/ingenting alls, men slutade upp med en otrolig förmögenhet. Senast jag kollade hans net worth var det över 110 miljarder USD (ca *10 i SEK!!). Tänk hur otroligt stort kapital detta verkligen är!
Mina frågor…
Vilka skatter kommer drabba dig?
Kan du fortfarande använda ett vanligt ISK/KF/AD?
Kommer “nya, okända” skatter eller lagar att drabba dig? Typ förmögenhetsskatten?
Går det ens att bo kvar i Sverige som det ser ut idag? Eller bör man se efter en ny hemort i så fall? Typ USA? Schweiz? Etc.
Tack för era reflektioner och erfarenheter!
Hälsningar /Max