Bli extremt rik i Sverige - går det ens?

Hej vänner!

Jag är på liknande “rikedomsresa” som RT + dess följare är. Mycket intresserad av att minimera kostnader, investera på börsen i fonder och aktier (etc.) samt göra långsiktiga, bra resultat. Bli ekonomiskt fri.

Efter många år av studier inom finanser, investeringar, etc. samt placeringar på egen hand - kom en tankeställare jag vill bolla med er andra.

Låt säga ett antal investerare i Sverige (typ några här inne?) blir otroligt framgångsrika ekonomiskt. Dvs. passerar rikedom som är betraktad som “normal” i allmänhetens ögon. Låt säga hundratals MSEK → miljardbelopp.
Scenariot är faktiskt ganska sannolikt om man tittar på data. Eller det enkla faktum att dina pengar kan ärvas vidare till dina barn, som tar filosofin om pengar vidare i generationer.
Eller om du bara helt enkelt är väldigt duktig med pengar!

Går detta i Sverige? Eller kommer regler, lagar, staten etc. att äta upp ens innehav på “nya, okända sätt”?

Jag menar nu rikedom i nivåer som: Ingvar Kamprad och H&M-familjen, etc.

Ett kul exempel är vår svenska “aktiestinsen”. Lennart Israelsson, som började med ingenting, hade ett vanligt arbete men ändå slutade med en förmögenhet över 140 miljoner kronor. Många av er där ute kommer att kunna passera detta exempelvis!

Jag tänker även på multimiljardärer som Warren Buffett själv, eller andra ikoner inom aktier/sparande. Han började precis som de flesta här inne med väldigt lite/ingenting alls, men slutade upp med en otrolig förmögenhet. Senast jag kollade hans net worth var det över 110 miljarder USD (ca *10 i SEK!!). Tänk hur otroligt stort kapital detta verkligen är!

Mina frågor…
Vilka skatter kommer drabba dig?
Kan du fortfarande använda ett vanligt ISK/KF/AD?
Kommer “nya, okända” skatter eller lagar att drabba dig? Typ förmögenhetsskatten?

Går det ens att bo kvar i Sverige som det ser ut idag? Eller bör man se efter en ny hemort i så fall? Typ USA? Schweiz? Etc.

Tack för era reflektioner och erfarenheter!
Hälsningar /Max

Det är helt uppenbart att det går, om nu någon vill satsa på det spåret. Däremot blir man rik i första hand genom företagande, inte genom att “investera”. Någon anledning att flytta till USA eller någon konstig söderhavsö finns inte.

6 gillningar

Jag tror att vi har olika tolkning av ”ganska sannolikt”

2 gillningar

Inte medan man BLIR rik. Men kanske när man ÄR rik.
I Sverige är det svårt att vara helt anonym med kapital.
Kolla på Akelius som valt att bosätta sig utomlands för att det helt enkelt är säkrare för honom.

3 gillningar

Vi får kanske skilja på frågorna här lite men det finns ju en hel del väldigt rika personer som bor i Sverige och någon stor debatt om att de alla tänker flytta utomlands har iallafall inte jag hört något om. Att det sedan kan finnas fler aspekter än enbart skattenivån är relevant.

2 gillningar

Ingvar Kamprad lyckades ju hyfsat bra då… :sunglasses:

1 gillning

Frågan är hur många vi har i Sverige, som enbart genom investeringar genom avsättningar från en lön i nivå som högst med medianen, har lyckats bli “förmögna” eller till och med “rika”.

Att bli förmögen/rik på eller med hjälp av välbetalt (som i över medianen) jobb, lotterivinst, arv, försäljning av konst/samlarobjekt eller företagande känns som de gängse spåren för att komma dithän, men förutom just Aktiestinsen kan i alla fall jag inte - på rak arm - komma på någon som kvalificerar sig enligt första stycket.

ISK och KF är ju väldigt förmånliga så det kan väl inte vara svårt att bli rik på börsen, eller det finns inga direkta skattehinder i alla fall. Att vänstern lyckas återinföra förmögenhetsskatt längre fram kan aldrig uteslutas men där är vi inte idag.

När är man rik? Snackar vi 10 miljoner eller några till i nettotillgångar är man kanske rik, men inte extremt rik. Som löntagare skulle man kunna nå dit.

Siktar man på några hundra miljoner får man nog sälja ett framgångsrikt företag eller liknande. Att genom lön nå dit är nog tufft.

Ja med 10 000 i månadsspar, 7 % ränta och dagens ISK-skatt blir man ju miljardär på knappt 110 år så drygt tre generationer utan större ansträngning.

3 gillningar

Inte på kapitalinkomster. Men det är ju svårt att börja generera kapitalinkomster utan en grundplåt. Och om denna ska tjänas in via lönearbete är det ju lätt att hålla sig för skratt när man ser sin marginalskatt.

1 gillning

12 gillningar

OT,
Jag tror du får tänka ett steg längre än att månadsspara i fonder. Att du gör detta plus en mer aktiv approach.

Typ: ha lite kapital avsatt för att köpa vid nedgång. Igen och igen. Se Corona-kraschen nyligen. Köp då. Ta tillbaka ditt insatta kapital och gör samma nästa gång. Placera vinsten i din fondportfölj. Jag tar en liten del från min buffert hit. “Kraschkapital”
Köpa bra aktier till rea-pris typ Apple. Se graf via tex google. Apple stock. Köp i dipparna ner. Du kan tex få push notis till mobilen vid -5% eller -10%.
Lär dig mer. Böcker. Bra.
Trading.
Öka din inkomst genom att öka din kompetens, och/eller prova eget företag.

Samt…
Brainstorma fritt fler punkter :slight_smile: kul övning.
Post its med familjen eller vänner m samma intresse.
Hur blir man rik?
Kaffe m fikabröd på det.

Etc.

Man får inte stirra sig blind på marginalskatten utan se till skatten på helåret och hur mycket av lönen man kan spara. Resten är avkastning och ränta på ränta.

Om mångåriga studier i ovan fick dig att inse att du borde investera i fonder och bli multimiljon/miljard rik så är det nog något som inte riktigt stämmer… :thinking: :slight_smile: Förmögenhetsskatten? :smiley:

Varför vill du bli så snuskigt rik för? För mig är innebär det att vara rik att jag kan gå in i ICA butiken och köpa precis det jag vill utan att behöva bryr mig om vad det kostar. För det behöver du inte ha 140 miljoner på banken.

2 gillningar

@direktorn
Bra reflektion :+1:

Mitt mål är bara att kunna leva på detta.
Ej bli miljardär.

Jag bollar bara frågan m er likasinnade.
Intresserad helt enkelt :slight_smile: aspergers syndrom.
Kan ej sluta läsa. Hehe.

Rik är jag när jag har mer pengar än vad jag behöver. Men jag skulle ändå aldrig köpa saker utan att bry mig om vad det kostar, det sitter djupt rotat i personligheten.

2 gillningar
1 gillning

Jag har nog stirrat mig blind redan, för jag ser bara en direkt koppling mellan marginalskatt, total skatt och vad jag faktiskt får över till sparande. Att tänka att dessa treminuter hänger ihop är en kreativ tankebana jag inte kan följa.

1 gillning

Varit mer arbetslös än arbetat. Har varit sjukskriven i över 5 år. Bor i bostadsrätt som jag själv betalat. Har sista 2 åren handlat ny säng. 4k 70 tums tv och ps5. Bilen betalades cash 2007 helt ny.

Jag är ungefär i dag 10% ifrån att bli miljonär.

Ber om ursäkt att jag typ skröt. Men ville visa att en som långt ifrån har jobbat det man brukar och ändå är på väg att bli en del av den rika eliten.

Det hela hänger på vad man gör när man har en 20 tusen kr över. Kommer du resa till Thailand eller omvandla de till 200-300kr inkomst per månad som gradvis blir större.

2 gillningar