Bli extremt rik i Sverige - går det ens?

En isländsk miljardär då va’? Statistik är gulligt. :slight_smile:

Glömde säga att det också hänger på vad man prioriterar eftersom vägen till att bli rik betyder ofta att man sparar nu och lever sedan. Tex man reser inte osv förän man kanske är 50-55 osv. Så frågan är är man beredd och missunnar sig en massa nöjen med risken att man kanske dör innan man blir rik och börjar unna sig saker.

1 gillning

Jag tycker det är intressant att det finns en tro att vanliga människor genom att spara i indexfonder skulle kunna bli stormrika.

Har för mig att Jan hade en artikel/fråga om detta för ett tag sedan.

Det är extremt få som sparar ihop en förmögenhet.

Aktiestinsen är ett populärt exempel, men han sparade inte i index. Han köpte Fingerprint och sålde vid rätt tidpunkt.

Genom att äga och sälja bolag/tillgångar kan du bli rik. Starta ett bolag och sälj. Investera i något som snabbt ökar i värde.

Fanns ett räkneexempel ovan på hur snabbt det går att bli miljardär. Problemet är att långsiktig avkastning på 7 % är extremt osannolikt. Nu svär jag i kyrkan, men det där är en myt.

Tänkt bara hur samhället skulle se ut om alla som hade en förmögenhet år 1700 hade fått 7 % årligen! Då skulle klyftorna varit … Större.

1 gillning

Jag skulle säga tvärtom. Sverige är väldigt dåligt för bli rik genom intjänade (lön, företagande) pga hög skatt på lön och arbetsgivaravgifter. Om man blir rik genom inkomstslaget kapital så är det väl ok. Man ska iaf undvika att lönearbeta där.

Däremot är nog Sverige bra för att vara rik i. Inga skatter på gåvor, arv.. ingen förmögenhetsskatt, låga skatter på kapitalvister i vissa fall (ISK, KF). Helt OK även om det finns bättre.

De som väljer att tjäna höga löner / bli rik i Sverige är äkta hjältar och står för väldigt mycket pengar till staten.

4 gillningar

Beror väl på hur man definierar “en förmögenhet”.

1 gillning

Känns som många här inne har en negativ syn på framtiden.

Jag kan tillägga att Albert Einstein kallade ränta-på-ränta för ett av världens största underverk.
Samt att Warren Buffett själv visat att en enkel, långsiktig placering i en USA-indexfond gav ca
$10 000 (ursprunglig investering) → $51 000 000 (51 miljoner dollar).

Detta är alltså motsvarande 510 miljoner kronor. För att du en gång satte in 100 000 kronor och väntade.

En fond…
Alltså stämmer påståendet i mitt första inlägg, givet att inte framtiden innebär lägre avkastning.
Men i det scenariot att framtiden INTE innebär 7% avkastning… eller mer (se t.ex. Stockholmsbörsen)
Då kan man ju hitta en annan väg? Som funkar?
Eller är allting “omöjligt” för er?

Känns som negativiteten ni har = anledningen till att folk inte lyckas.
Alla jag känner säger så här: “Nej det går inte”
Ändå lyckas folk hela tiden där ute i världen. Skillnaden verkar vara ATTITYD.

Bara en reflektion. Är du inställd på att något inte kommer funka så = då är det så.
Har du en positiv attityd = då är det också så.
Sluta vara neggo kanske? : )

Menar inte att allting är sol och regnbågar, men för farao. FÖRSÖK INNAN DU GER UPP.
:smiley:

Lööv /Maximilian

Källa:

1 gillning

Spännande att Albert pratade ekonomi. Har du nå’n källa på det där? Många bevingade ord tillskrivs honom i största allmänhet, utan grund, så här tillåter jag mig tvivla.

1 gillning

Ja, du har helt rätt. Jag syftade mer på att det är halvkul att vara miljardär i ett samhälle där buset kan kolla vem du är, vilka bolag du företräder, vad du taxerar, vilka bilar du har, vem du är gift med och var ni bor. Delar av detta går att dölja med olika konstruktioner men överlag är det nog lättare att vara anonym i vissa andra länder.

Du har absolut en poäng. Allt är möjligt tills det visar sig att det inte är det. I alla fall inte utifrån min förmåga.

2 gillningar

Man bör vara realistisk också men väldigt mycket finns inom möjligheternas ramar om man verkligen försöker. Världen är full av smarta lösningar som vi aldrig hade fått ta del av utan positivt tänkande, kavla ner skjortärmarna och “tänk om”, “jag ska nog hitta ett sätt”, “det måste gå” snarare än “det är omöjligt”, “väldigt få lyckas”, “tänk som en medelmåtta så slipper du misslyckas”.

1 gillning

Ja, jag är övertygad om att det går. Det finns en massa exempel. Man måste “bara” ta hänsyn till alla intressenter. Man måste acceptera att den ekonomiska friheten ges på statens villkor. Man bygger en institution som bidrar till landet och dess invånares välfärd och återinvesterar allt i den institutionen.

Typ som Wallenbergssfären med SEB och halva Nasdaq. Eller Kamprad och billiga-möbler-konceptet. Musk som tar över efter att halva Nasa lagts ner. Man fyller s.a.s. en funktion som landet behöver och utför den bättre än något alternativ.

Detta sker även på lokal nivå i mindre skala. ICA-handlaren tar hand om matdistributionen så Kungen och Kristersson slipper cykla runt med matkassar i hela Sverige. Byggvaruhandeln och bilfirman löser andra problem åt staten (d.v.s. folket/ kunderna).

Så länge det inte sker utdelningar till ägaren är detta skattefritt.

1 gillning

Är inte klyftorna större än gemene man tror, då?

Musk, Buffet och Bezos ses ju ofta som de rikaste i världen. Men de har väl bara en tiondel av Wallenbergssfären och andra rika familjer. Sedan har du forna och existerande kungahus som äger delar i eller hela länder. Putin sägs vara ganska rik om man ser det som att han “äger” Ryssland. Men han kanske är en talesperson för någon ännu mäktigare.

Sedan ger ju 7% genomsnittlig tillväxt inte nödvändigtvis alla 7% tillväxt. Stormrika människor kan ju drabbas av ödets nycker, vilket kastar dem tillbaka en bra bit. Som Ivar Kruger t.ex.

@angaudlinn
Jag har läst det i ca fem böcker hittills.
Se bilaga från Per H börjesson.
Så här blev Warren Buffett världens rikaste person. 2009. Aktiespararna kunskap förlag.

Har ej korrekt citat från Albert Einstein själv.
Det är svårt att hitta, antar man kan fråga en historiker eller forskare om saken.
Du kan ju kolla vetja! :slight_smile:

Om du också räknar i en ränta-på-ränta kalkylator ser du att påståendet har en reell grund.
Den stora effekten kommer efter många MSek.

Lööv and support
Maximilian

Jo precis :grinning:

Att tro på sig själv, ha en positiv attityd till livet, även om det är mycket svårt ibland:

Jag hade en kompis som var mycket intresserad av en tjej i samma “kompiskrets”. Men det tog flera år innan han bjöd ut henne, p.g.a. att han inte trodde på sig själv och hade för lågt självförtroende.

När han väl tog steget att bjuda ut henne
Sa hon Ja. Hon blev jätteglad.
De gick på bio/dejt kort efteråt! :slight_smile:

Han trodde han inte var “bra nog”.
Därför tog det flera år…

Allt sitter i huvudet.

Jag tror på detta…
FÖRSÖK. Innan du ger upp! Det där som är SVÅRT är oftast det som vi borde göra. Det som skrämmer oss… Försök!

Så blir du extremt rik också. Tror jag.
Mvh //herr asperger

Okej, då fick jag leta själv. :blush: Jag hittade:

https://medium.datadriveninvestor.com/did-einstein-ever-say-compound-interest-is-the-8th-wonder-of-the-world-75ca2f200dd7

Där man bl a slår fast:

”Quote investigator hasn’t found evidence that Einstein ever said something like compound interest is the 8th wonder of the world.”

Att det sedan är bra grejer betvivlar ingen. Jag har också nytta av det. Men jag behöver inte en död patenttjänsteman med tokig frisyr för att ge det tyngd. :sweat_smile:

2 gillningar

Vi har ingen förmögenhetsskatt och relativt förmånligt affärsklimat.
Så ja.

4 gillningar

Citerar en medium-post ja :sunglasses:

= Okej men då måste det vara så. Det stod ju på internet.

Ha ha ha. Livsnjutare!

Back to topic I guess.
Maximilian

Ironiserar du? Jag citerade att de som grävt i det inte funnit belägg. Du fotograferar en bok där källa saknas. Det är dessutom en ekonomibok som getts ut i vinstsyfte. Man kan fundera över vem som har störst skäl att strunta i varifrån de tagit sin info. #källkritik Men vi skiter i Einstein nu och fokuserar på tråden. Vi behöver ju inte ge tyngd åt matematisk fakta genom att blanda in historiska kändisar.

Så ja, man kan bli rik i Sverige. Man kan också bli extremt rik. Men sedan beror ju allt på vad man jämför med och vill man vara lite filosofisk så kan man ju undra varför någon skulle behöva bli extremt rik öht. Pengar har ju ett syfte upp till en viss nivå. Att bygga privat förmögenhet som har som enda funktion att växa ser jag som meningslöst.

Tänker också att svaret är rätt givet eftersom det finns extremt rika personer i Sverige. Sen är det svårt, men det ska det väl kanske vara att bli miljardär / multimiljardär.

Här landar jag också - känner mig idag otroligt rik på så många sätt. För mig handlar även rikedom om annat än pengar men det ligger långt utanför ämnet.

Men ja, man kan bli extremt rik även i Sverige. Lösningen är att starta bolag som HM, Spotify, IKEA eller liknande. Att lönejobba sig dit - det kommer inte hända. Men det gör det inte i något annat land heller.

Meninglös diskussion också :slight_smile:
Ränta-på-ränta är ju redan bevisat så.

Istället för att spendera 3 timmar av sitt redan för korta liv på att argumentera källkritik med random forumperson, läs en bok… köp en bra aktie. Etc.

Det ska jag göra! Hihi.
Mkt bra sätt att leva.

Fokus 100%. Samurai mode.
Have a good day.

1 gillning