Bli extremt rik i Sverige - går det ens?

Ang. att bli extremt rik…

Gäller fortfarande ISK/KF/AD’s regler om du har en större slutsumma i framtiden?

Dvs du har nu xxx hundra milj.sek.
Du är helt sjukt framgångsrik.

Är det fortfarande jablonskatten?

I så fall är ju detta mkt mkt bra…
För oss svenska medborgare.

Lööv //Maximilian

Mig veterligen finns det inget tak för hur mycket du får ha

Har du 100 miljoner är det en stor chans att investeringshorisonten på en inte oanselig del av dessa är “oändlig”. Isåfall är inte schablonbeskattning mkt mkt bra.

Medborgarskap har inget med saken att göra.

Jag ställer mig något tvekande till att det inte går, och det beror inte supermycket på vad man arbetar med men däremot vad definitionen för extremt rik är. Men att som par få ihop typ 50 miljoner på ett arbetsliv är inte direkt omöjligt eller svårt idag. Om man börjar på 0 när man är 18 och arbetar till 68 innebär det ca 5000kr/månad i sparande á 7%. Det finns flera bolag i sverige som varje år ger bonus till alla anställda i den storleksordningen (alltså 50-60k/år).

För mig är det helt klart möjligt att lönearbeta sig rik genom att sedan investera kapitalet. Men som TS skrev i inledningen som definition som superrik (se inklipp nedan). Då ser jag det som omöjligt.

Om jag och min sambo skulle få ihop en förmögenhet om 50 miljoner gemensamt kommer jag anse oss extremt rika. Jämför jag oss mot Stefan Persson… Not so much :slight_smile: Kärnan bakas alltid ner till, vad är att anse som superrik?

Här är rik för mig väldigt nära Pellepennans definition. “När jag har mer pengar än jag behöver.” Superrik bör då bli ungefär: När jag har mer pengar än jag tror att jag någonsin kommer spendera men ändå nog för att leva ett för mig fantastiskt liv. Denna nivå är ytterst subjektiv.

Jag ställer mig fortfarande extremt tvivelaktig.
Till Sverige som land för dessa topp%.

Det känns som man borde intervjua personer som nått denna nivå, givet att så många lämnar Sverige i denna %population.
Så många har stuckit härifrån. Inkl berömda exemplet med Spotify vad jag minns. De skrev något i stil med “det går inte att vara framgångsrik i Sverige”. Vi drar till annan kust…

Enkla saker som att nästa parti…
Inför/ökar förm. skatten.
Ändrar regler för ISK/KF.
Har osynlig tax på ens förm. som äter upp delar
Moms etc.

Tvivelaktig att det går i SE. Högst!

Rent kapitalmässigt är det väl ändå rätt bra i Sverige? Ingen fastighetsskatt (i stort sett iaf), ingen förmögenhetsskatt, ingen arvsskatt. Det är väl just på lön vi skattas jävligt hårt? Sedan är väl ISK en rätt förmånlig sparform?

Bara kombinera med ett bolag i Liechtenstein, Malta eller liknande så får du ner skatten ännu lägre :slight_smile: Jag tror att det är annat som lockar med att flytta - för egen del hade klimatet varit en sådan faktor. Men Wallenbergarna har ju exempelvis klarat sig rätt bra trots att de stannat i Sverige. Så visst går det även här.

Frågan om förmögenhetsskatt verkar väl vara lite groende i USA för att hantera de rikaste där som verkar kunna vara väldigt kreativa med sin beskattning. Kanske är ett sådant system du hade velat få in även här?

Sen finns det ju tydligen en del miljardärer som ber om att få skatta mer också :slight_smile:

https://www.gp.se/nyheter/världen/miljardärerna-låt-oss-betala-mer-i-skatt-1.90231234

Med 20 000 i sparande per månad och 7% avkastning kan man komma upp till 10 miljoner på 20 år med ränta på ränta.

Man kan tycka att 20 000 är mycket, det är det givetvis för många, men det är ju inte ovanligt att folk skriver här om att man har lön över 100 000. Det finns säkert ganska många som skulle kunna spara det dubbla i månaden under 20 år, dvs 20 miljoner. Lägg till detta att man under de 20 åren kanske drar in lika mycket i pensionskapital med tjänstepension. Men säg konservativt 10 miljoner då. Summa 30 miljoner på 20 år via lönearbete, noll i startkapital. Lägg på 10 år till så är man snart uppe i 50 miljoner.

Nu är det inte alla som vill spara så mycket men för den som verkligen vill går det nog att komma väldigt långt. Kanske svårt att få så hög lön men det går ju att ha dubbla jobb, jobba extra etc. Och det går att lyckas bättre än 7% i snitt på börsen. Skulle tro att Sverige trots allt är bland de bästa länderna i världen om man vill gå från noll till mångmiljonär på lönearbete och ett rejält månadssparande på börsen.

Jag håller helt med dig om att det är fullt rimligt och möjligt att bli mångmiljonär genom ett konsekvent sparande i Sverige. Men för oss med kvalificerade jobb hade det gått vansinnigt mycket snabbare i ett land med större inkomstskillnader och lägre marginalskatt.
Ta USA t ex. där jag själv bott och jobbat tidigare i karriären. En roll likt min egen skulle enkelt betala minst det dubbla brutto, men drygt trippelt netto. Visst måste man sen själv bekosta vissa försäkringar, dagis, college etc men för en civilingenjör, läkare/tandläkare eller liknande jobb så är det helt andra löner vi pratar om och istället för att månadsspara 20000 SEK kan det röra sig om 50-100’ SEK om man är disciplinerad och inte måste bo i ett penthouse på Manhattan. Å andra sidan är det snudd på misär bland de som har lägre kvalificerade jobb, så för samhället som helhet är modellen underlägsen Sveriges.

5 gillningar

…som dessvärre är en del av livsstilen om du ska tas på allvar i den branschen. Men ja, jag hör vad du säger. Stressa gärna också, gå 18-hålsrunda med viktiga läkemedelsleverantörer och fall ihop i infarkt på 18:e greenen. Lägg slantarna på handikappanpassning av hemmet, rehab och smärtstillande. Eller lyxig ekkista och marmorsten för anhöriga att sörja vid.

(Ja, jag raljerar… :slight_smile: “The land of the free” är inte mitt favoritställe.)

Vilken bransch syftar du på? Läkare? Civilingenjörer nämndes även, många som jag känner som bor i Silicon Valley bor relativt anspråklöst och det är inte nån som tar de på mindre allvar där jag jobbar i alla fall.

Ja, jag tänkte i exemplet speciellt på läkare. Jag kan måla upp domedagsscenarior om ingenjörer också om du vill. :wink:

#gridlock #LAtraffic #fallingdown

Lyckas man hamna där när man jobbar i Silicon Valley har man nog kommit på lite avvägar :joy:

Jag tror dig, det var bara punkten om utsvävande livsstil som inte stämde med vad jag sett.

Jag tror mina allmänna och yviga beskrivningar ändå sammanfattar det faktum att det finns andra förutsättningar som gäller där jämfört med här.

För att styra åter till ämnet är jag fortfarande nyfiken på vad poängen är med just det extrema i både trådtitel och ambition är. Är det drömmen om ett Jay Leno-garage som är grejen, eller vad? :slight_smile: För man kan uppenbarligen nå åttasiffrigt utan extrema satsningar, speciellt som par och med mer normala fritidssysselsättningar. Niosiffrigt är lurigare utan en rejäl slant i lönekuvertet (om vi nu pratar intjänande via vanligt arbete) men tiosiffrigt kräver mer. Och återigen, vad ska man med det till? Att slänga stålar på hus, resor, bilar etc går ju bra, men man får verkligen ligga i om man ska ha någon nytta av en investerad miljard som hela tiden genererar nya slantar. :sweat_smile:

2 gillningar

Jag har personer i min närhet som har blivit mycket rika (950 miljoner+) av att sälja företaget de skapade, så ja det går fortfarande att bli mycket rik i Sverige. Flera av dem har också valt att betala svensk skatt på sina inkomster då de anser att det rätt sak att göra för underlätta för andra att leva.

Bara mina två ören till diskussionen.

4 gillningar

Av ren nyfikenhet, vad för typ av företag? Allt som oftast ser man ju referenser till Spotify, Klarna etc, vilket får det att låta som att oddsen är ganska dåliga för att lyckas med samma resa. Tänker att det borde finns fler exempel på folk som säljer bolag i miljonklassen (tänker några miljoner och uppåt) snarare än miljardklassen som ofta går under radarn.

Du behöver varken penthouse eller någon speciell livsstil för att tjäna bra med pengar i USA, och det är lite oklart vilken bransch du syftar på. Jag har gott om bekanta som jobbar helt remote inom t ex IT och bor relativt anspråkslöst, klär sig i funktionskläder och ignorerar vad alla andra tycker.

Så det är alltså Monaco man borde flytta till om man vill bli miljardär? Det är väl så man ska tolka statistiken? :grin:

Man blir som man umgås, eller vad heter det? :wink:

Norge har nu lyckats med att göra några av sina allra bästa skattebetalare till flyktingar. De verkar inte läst på om när Sverige försökte samma trick, det gick ju inte så bra då heller. Se på Sverge nu.

Schweiziska modellen hade nog varit ännu mer fördelaktig för dig. Dessutom har den modellen inte dessa nackdelar.

Om du menade att du skulle landa på svenskt lönenetto x 3 för samma tjänst så är det nog inte någon överdrift redan vid lagom hög inkomst, även med de kostnader som en familj bär med sig. :+1:

1 gillning