Internationella skolor

Är det någon som har erfarenhet av internationella skolor? Jag menar nu inte skolor som kallar sig det i marknadsföringssyfte utan skolor som följer utländska läroplaner.

Jag planerar att bo utomlands i några år och då sätta sonen i en internationell skola, sannolikt brittisk eller amerikansk. När vi sedan kommer hem efter X år antar jag att det bästa och mest naturliga är att fortsätta i en motsvarande skola i Sverige. Det skulle då också bli möjligt att flytta på nytt och fortsätta på en motsvarande skola i ett tredje land.

1 gillning

Tänkte bara nämna att det finns på några ställen svenska skolor som följer den svenska läroplanen, då blir det nog enkelt. Vissa, tex på sydkusten, har lite kö (ca 2 år eller mer), så det kan va läge att köa så fort som möjligt när du vet var du vill bo.

Vi har ändå valt en internationell privat skola utomlands som följer det brittiska systemet, dvs de börjar vid 5 års ålder. Vi fick veta att barnen på svenska skolan ofta bara stannar nån termin och de som är kvar byter till de lite bättre brittiska skolorna.

Jag är också intresserad av om det finns några sådana i Sverige om vi skulle vilja byta senare :grinning: jag kan dock tänka mig att den brittiska planen ligger snäppet före den svenska så det borde nog inte bli några större problem åt det hållet.

Det finns ju IB (International Baccalaureate Diploma Programme) på flera skolor. Men det är gymnasium. Undervisning på bl.a engelska och internationell läroplan.

1 gillning

Vi har sonderat lite gällande skolor för något år sedan. Det vi noterade som genomgående är att Internationella skolor är betydligt tuffare än exempelvis ”Svenska skolan”.
Så en tanke kan ju vara att utgå från barnens bästa.
Finns svårigheter/ skoltrötthet osv, så är nog Internationella skolan ganska tuff.

2 gillningar

Intressant. Vi fick intrycket att det kan va lite striktare disciplin på de internationella privatskolorna. Dock inte så att vi såg det som något negativt. Om det är tuffare krav rent kunskaps mässigt vet jag inte. Vi får följa det och se helt enkelt :grinning:

Vi har ju inte testat, men hört oss för då vi var på G att testa bo utomlands.
Vi uppfattade det som mera läxor, snabbare tempo, längre dagar, svårare att få extrahjälp om man hamnar efter samt endast engelska som språk. Då blir det ju ganska mycket mer att fokusera på än själva skolan, som förmodligen inte är bättre på något vis.
Säkert positiva saker i grunden, men kanske inte optimalt för alla barn.

2 gillningar

Att internationella skolor har tuffare krav än svenska skolan är givet. För min del handlar inte frågan om att “välja att bo någonstans” utan att bli diplomat. Frågan handlar därför inte så mycket om skolan utomlands som att komma hem och fortsätta gå skolan i Sverige. Sedan är det ju önskvärt att kunna åka ut igen senare och att det då inte ska bli för besvärligt. Som det verkar är internationella grundskolor i Sverige inte öppna för boende i Sverige utan enbart för expats.

Uppfattat. Jag hade några vänner när jag bodde i Schweiz som var utsända så, dvs de fick inte själva välja var de skulle arbeta. De blev helt enkelt tilldelade en plats och måste infinna sig. Vissa hade lite mer tur än andra. Ja då kan det nog helt klart bli lite jobbigt med skolningen. Lycka till iaf!

Det finns ofta flera skolor att välja mellan på de stationeringsorter som det handlar om, både brittiska, amerikanska och andra. Man får normalt välja mellan dessa.

Ang frågan om skola vid hemkomsten borde din arbetsgivare (staten) kunna hjälpa till. De kommer nog ha en plan för hela familjen vid utsändningarna. Man kan tycka att de även borde ta hand om perioden i mellan. Åt minstone hjälpa till med återkomsten och skola då.

Som jag förstår det är normen för Sverige att man ska gå i skolan enligt svensk läroplan. Sedan kan man ju välja en sådan “fejkad” internationell skola där en del av undervisningen bedrivs på engelska, men enligt svensk läroplan. Jag uppfattar det som att svenska barn ska “skolas in” i Sverige, inte bli någon sorts rotlösa nomader med en utbildning utan koppling till Sverige. På gymnasiet finns det sedan IB-program som är öppna för alla

Expats är väl just boende i Sverige (men kommande från annat land, inte medborgare), vet du hur de gör denna skillnad?

Man ska vara tillfälligt boende i Sverige genom något sorts uppdrag för att få sätta sitt barn i de skolorna. Jag vet inte om det gäller precis överallt men det verkar vara utbrett.

Rent tekniskt så kanske en utlandsdiplomat som är tillfälligt hemma kan passa in. Men det kanske är där “normerna” kommer in. Jag tycker det låter helt rimligt att få tillgång till de skolorna i din situation.

Jag är inte diplomat på det sättet att jag är ute mest hela tiden utan har ett friare format. Jag kan söka sådana tjänster om jag vill. Vissa kollegor har det som livsstil att leva utomlands många år i streck. Min idé är att försöka kvala in i det gänget. Sedan är det ju svårt att planera allting exakt i förväg.

Yes jag vet från de jag träffat tidigare med liknande karriärsväg. En sak var iaf säker, jag tror inte något av barnen led någon slags nackdel hos de familjer jag träffade. Väldigt mycket tvärt om.

Det varierar mycket hur bra skolorna är på olika stationeringsorter. Framför allt är variationen stor när det gäller utbud och kvalitet för äldre barn. På många ställen finns bra skolor upp till kanske 12 års ålder. När man är äldre vill man oftare vara kvar i Sverige och då finns ju också riksinternaten att tillgå.

1 gillning

Lite sidospår men det man kan behöva tänka på är att barnen får ett sämre ordförråd på svenska, inte minst får de inte lära sig facktermer på svenska eller öva på att formulera längre texter på svenska. Ska de sen gå svenskt universitet kan det vara en viss nackdel.

Sen är det också så nu förtiden att många unga får engelskan av bara farten men har däremot en sämre koll på svensk grammatik. Min bild är att man inte behöver sätta ungen i engelsk skola för att hen ska få språket, det får de ändå idag. Det är som sagt snarare svenskan man behöver ta höjd för.

3 gillningar

Hej,

Detta var många måttligt kunniga kommentarer i denna tråden.

1. Utländska privatskolor är i allmänhet mycket bättre än svenska (min egen och mina barns erfarenhet)

2. Jag skulle alla dagar i veckan satsa på amerikanska programmet (IB) då det är mkt mera spritt och finns också i Sverige på både högstadium och gymnasium.

3. Enda läget då jag skulle välja brittiska systemet är om den brittiska skolan var klrt överlägsen på stället man skulle bo och barnen var lite yngre (låg el mellanstadium). Det brittiska systemet ställer lite högra krav tidigt, och det amerikanska senare.

4. Upplevelserna och språkkompetensen som barnen får överväger massivt ev nedsida i svenskakunskaper på universitetet. Om man nu av ngn outgrundlig anledning absolut vill gå på universitet i Sverige.

Mvh

F

Detta är absolut en sak att tänka på. Vill man att barnen ska bibehålla svenskan så kan man ta lektioner vid sidan om skolan. Det kan finnas via Svenska kyrkan eller andra organisationer. Helt klart värt att kolla.