Internationella skolor

Det finns svenskakurs på nätet som svenska staten håller i för barn bosatta utomlands. Vet inte så mycket om det men räknar med att vi ska anmäla oss dit.

1 gillning

Det är inte bara det vanliga talet. Mitt ena barn har gått i engelskspråkig skola i Sverige och de har ju förstås bara lärt sig engelska begrepp för allt från samhällskunskap och geografi till kemi. De har ju dock lärt sig dessa ämnen utifrån en svensk läroplan, svensk historia och samhällskunskap tex. Bra att åtminstone ha det med i kalkylen att det blir den typen av konsekvensen av en internationell skola när man bestämmer sig. Man vinner vissa saker men förlorar andra.

En rätt stor anledning är att universitetsutbildning är gratis i Sverige till skillnad från andra länder…

2 gillningar

Bra poäng att svenska universitet är gratis, vilket jag inte tänkte på. Ett par kommentarer dock:

• Det finns andra länder med bättre universitet där det inte är ngn skolavgift. Det är inte bara i Sverige som universitet är gratis.

• De allra finaste skolorna i världen (tex Harvard, Stanford, MIT) är ofta ganska billiga att gå på då de har gigantiska endowments som betalar stipendier till många studenter, fa utländska sådana. När jag läste på internat i USA uppmanades fa eleverna från fattiga familjer att söka de bästa skolorna då de hade stor chans till ”free ride” bara de kom in.

• Om hela familjen bor i utlandet blir man oftast mer än kompenserad av lägre inkomstskatt (om man har en bra inkomst).

Mvh

F

Precis, detta har vi i åtanke faktiskt. Bor man en del av året i Sverige ändå så går det ju att justera storleken på den delen (byta land / bosättning) om det passar skolgång. Den brittiska privatskola vi valt har skolgång till och med gymnasium. Men man vet ju hur det blir när man planerar för långt in i framtiden… :grinning:

Vilka länder är det du konkret har i åtanke gällande bättre universitet utan avgifter?

Hej,

Jag är inte expert på detta, men en snabb googling ger vid handen att universitet är gratis tex i Tyskland, Norge etc. Som EU-medborgare är det dessutom väldigt billigt i många andra länder som Frankrike och Schweiz, dvs en kostnad på tusenlappar istället för hundratusentals kronor. De flesta av oss föräldrar skulle inte anse det betungande att pytsa in 20 000kr per år för barnens universitetsutbildning om inkomstskatten vore 20%, eller hur? Typiskt en bra deal för hela familjen.

Min poäng är bara att alla svenskar tror det är en sån fantastisk förmån att få gratis utbildning på högskolan i Växjö, när man lika gärna får gratis utbildning (och billigare levnadsomkostnader) på ett universitet i Berlin. Det svenska systemet är inte så unikt eller fantastiskt som alla tror, särskilt jmf med USA där många går helt gratis på solklart mkt bättre skolor.

Mvh

F

Vilket land är det?

Schweiz kommer väl närmast men där är andra levnadskostnader väldigt höga.

Många i antal men väldigt, väldigt liten andel av befolkningen.

Hej axs,

Hade du klickat in ”andel av total arbetskostnad”, snarare än ”andel av bruttolön” i din kalkylator? Det är väl ganska ointressant vad arbetsgivaravgiften är, så skulle föreslå att du väljer ”andel av bruttolön” istället. Om inte så stämmer inte kalkylatorn.

Man är sig själv närmast, och jag utgick från mina egna siffror då jag bor i Schweiz och betalar ca 20-21% i skatt på bruttolönen. Universiteten här kostar, men bara i storleksordningen 5000kr till 40000kr per år (se tex https://www.mastersportal.com/articles/1831/tuition-fees-and-living-costs-in-switzerland.html). Därav siffrorna i exemplet. Det är alltså en bra affär att flytta familjen hit.

Mvh

Fredrik

Har för mig att jag betalade mycket lägre än 27% på inkomst när jag jobbade där. Kan ha varit 19%, men det är väl beroende av kanton och själva lönen osv. Jag tyckte inte att levnadskostnaderna var höga där. Dock var det rätt många år sen och vi hade inga barn då :grinning:

Det är ett fantastiskt land om man är i get rich fasen.