Är Sverige billigt? Eller dyrt?

Är Sverige billigt? Eller dyrt? Har själv bott i Kina, Israel och Palestina, och börjar landa i att Sverige faktiskt är väldigt fördelaktigt att bo i. Man kan höra folk ondgöra sig över våra skatter, och vad saker och ting kostar här i landet, men sammantaget börjar jag tycka att Sverige faktiskt är billigt, särskilt utanför storstäderna.

Vad har ni andra för erfarenheter av att bo i andra länder? Var det dyrare eller billigare än här? Man får naturligtvis väga in väldigt många olika faktorer, lite som man vill, men jag tror att om du har barn, eller har särskilda välfärdsbehov, så är Sverige fantastiskt billigt. Om man inte har barn och inga större medicinska behov så kanske andra länder kan vara fördelaktigare, tänker jag…

Vad tänker ni?

1 gillning

Dyrare än den del av USA jag bodde i (åtminstone tills du måste åka till sjukhuset), ungefär samma som den del av Australien jag bodde i.

1 gillning

Har bott o Norge ett par år, upplevde det betydligt mer billigt att bo Sverige, framförallt livsmedel, resturang mm.

1 gillning

Har också bott i USA (Virginia) Sverige är klart dyrare, men om man lever hela livet i USA inkl studier som man måste finansiera själv, barnomsorg, spara till pensionen m.m. så borde svensken ha mer över i plånboken i alla fall.

1 gillning

Kina var billigt på många plan, men boendet i Peking kostade multum och sjukvårdskostnader kunde skena iväg hur mycket som helst. Som expat med god sjukvårdsförsäkring klarar man sig galant, men ska man lösa det själv så undrar jag hur billigt det är. Utan barn och utan hälsoproblem går det att leva billigt, inte annars. Med familj hade det kostat i princip lika mycket som här hemma. Peking har också blivit mycket dyrare med åren, allting kostar minst det dubbla jämfört med då jag kom dit första gången 2003.

1 gillning

Skulle säga att det beror på livssituation och fasen i livet. Nu med familj och tre barn är Sverige fantastiskt billigt om man ser till helheten gällande barnomsorg, skola o s v. Om jag var singel utan barn skulle jag dock helt klart inte tjäna på att vara kvar i Sverige (tidigare bott i Hong Kong, Singapore och Thailand).

1 gillning

Beror väl vad man har för inkomster?

Tjänar man över medelinkomsten i landet blir mycket relativt billigt och ligger man under medelinkomsten blir nästan allt relativt dyrt

Bott många år i både Kina och Indien. Jag håller med, totalt sett är Sverige billigt och med oerhört bra suppprt. Skatten är helt rimligt för det man får med alltifrån max taxa på dagis, gratis skola, gratis universitet, oavsett hur mycket det klagas så får man bra vård, fungerande infrastruktur, frisk luft, rent vatten både i hav och kran, billig och bra kvalitet på mat i butiker och hör och häpna helt rimliga boendekostnader. Enda som vi upplever som dyrt är restaurangbesök, men även där kan man nuförtiden välja mellan olika priser även i Sverige. Bra land, enda nackdelen är klimatet och kanske den relativt asociala levnadssättet. Men, hey, man kan inte få allt :slight_smile:

1 gillning

Programmet jag pluggat kostar nästan 3 miljoner sek i USA, och det är utan att räkna med kostnaden för 4 år av college innan som man också måste betala för där. Jag pluggade det gratis iom att jag bor i Sverige. Så för mig personligen känns det billigt. :slight_smile:

3 gillningar

Om man planerar att bilda familj: väldigt fördelaktigt att bo i Sverige. Precis som ett samhälle bör vara upplagt.

Därmed är det långt ifrån perfekt och det finns många områden där förbättringspotentialen är stor, så vi ska inte ”nöja” oss med att det är okej här och sluta utvecklas.

1 gillning

Vi försöker stötta dottern som vill ta ett utbytesår som student i USA.

Ett av våra STORA argument är att genom att uppleva andra länder/kulturer så kommer man att återupptäcka/uppskatta Sverige så mycket mer efteråt! Jag har själv gjort FN-tjänst i Libanon och min fru hade en praktiktermin i Grekland. Så vi är helt eniga i att stötta dottern som vill prova vingarna utomlands. (Men visst hugger det till i pappa/mamma hjärtat att släppa iväg henne)

Hade ett resonemang om en skoluppgift med dottern härom veckan där vi pratade om skatter, välfärd och olika ekonomiska system. Exemplifierade då att skattepengar t ex går till att vi kan ha ambulanshelikoptrar. (Som vi ser hyfsat ofta där vi bor) Kvällen efter spelade vi Boule och en ambulanshelikopter flyger plötsligt förbi. Varpå dottern spontant och högljutt utbrister: “KOLLA VÄLFÄRDEN!” Ha ha så vissa saker fastnar tydligen :rofl:

2 gillningar

Har bott ett par år vardera i NYC, Beijing, och Shanghai och upplever att Sverige ändå är relativt billigt. Men nu har jag ju inte bott i några speciellt billiga städer i dessa länder :joy: Man får ändå ganska mycket för den höga skatten man betalar, speciellt om man skaffar barn. Känns som en medianinkomst i Sverige räcker till mer än motsvarande i USA, Kina etc.

Har bott på Manhattan och bor nu i mellan stor stad i södra Sverige. Då är Sverige mycket billigare. Hade velat bo kvar på underbara Manhattan om jag inte fått barn. Jag lyckades inte balansera jobba 60 timmar i veckan, hälsan och vara en bra förälder.

Sverige är jävligt bra förrutom det extrema skattetrycket och utanförskapsområdena.