Arbeta utomlands några år för att spara pengar?

Arbeta utomlands några år för att spara pengar?

Se längst ner för TLDR;

Jag har tänkt, och ofta när jag tänker har jag otur! Hjälp mig att tänka rätt :slight_smile:

Kontext

Jag är 28 år och har den tacksamma lönen på 700k per år med kollektivavtal. Mitt yrke är eftertraktat runt om i världen och jag kan få jobb på de flesta platser. Mitt nuvarande team sitter just nu i London, Amsterdam, Stockholm, Zurich och Bangalore och jag kan i praktiken jobba i vilket land som helst (jag behöver söka nytt jobb isf, men fullt möjligt).

Just nu sparar jag halva lönen för att uppgradera min boende situation om fem år, till en som är stor nog att bilda familj i. Detta mål motiverar mig att driva upp min lön ytterligare. Men i och med att brytpunkten inte höjs för statlig inkomstskatt, har jag börjat gå i tankarna att mängden arbete som krävs för att få en bättre befattning inte kommer att ge utdelning på sikt.

Exempel: Jag börjar producera mer på mitt nuvarande jobb genom att arbeta 3h extra om dagen, 10h istället för 7h. Det kan ge mig 100k extra i lön om året.

100,000 brutto / år  →  45,000 Netto / år

3 h / Dag  →   690 h / År

45,000 kr / 690 h  →  65 kr/h 

Ovanstående beräkning är avrundad och under all kritik, men poängen framgår. Timpenningen är låg.

Slutsats: 800k hade varit en bra framtida lön, så länge jag inte jobbar extra för det. Den största utdelning blir att jag får 3h mer erfarenhet varje dag. Men baserat på mina chefers lön, ger det också begränsad utdelning.

Då blickar jag utomlands, inte för att jobba hårdare som exemplet ovan utan för att bli kompenserad mer för likvärdig insats. Jag vill tillägga att min kollegor utomlands, jobbar med likvärdig intensitet och samma antal dagar och timmar. Undantaget är Kina och Indien där de även jobbar helger och kvällar.

Jag valde några städer för ett stickprov.

Bruttolönen är vad motsvarande tjänster betalar utomlands (det är baserat på genomsnittliga jobbannonser för mig, inte ett index).

Netto har räknats ut genom den första bästa kalkylatorn online för respektive stad.

Utgifterna har räknats ut med Cost of living index från Numbeo och sedan baserat på mina utgifter i Sverige. Numbeo inkluderar kostnaden för skola och dagis men inte sjukvård.

Allt är konverterat till Euro. Valutakursen är tagen den 20 september 2023.

Stad Brutto Netto Utgifter Spara Cost of living index
Sverige €59 027,01 €42 990 €21 495 €21 495 49,2
Amsterdam €70 000,00 €47 282 €24 422 €22 860 55,9
Berlin €65 000,00 €39 522 €22 806 €16 716 52,2
Zurich €110 000,00 €82 994 €42 553 €40 441 97,4
New york €125 000,00 €83 419 €43 689 €39 730 100
Singapore €90 000,00 €71 100 €37 223 €33 877 85,2

TLDR;

Min slutsats blir som följande: Istället för att jobba hårdare i Sverige, jobba likvärdigt utomlands ifall en av städerna är:

1. Zurich
  2. New york
  3. Singapore

Berlin är sämst i stickprovet och Amsterdam likvärdigt.

Frågor

:brain: Ifall man kan, är det en “no brainer” att arbeta i Zurich, New York eller stad med hög lön i några år?

:hammer_and_wrench: Har ni några förslag på andra städer med höga löner inom engineering?

:city_sunset: Har jag tänkt rätt? Vad finns det mer som jag borde tänka på?

Tack för ni tog er tiden :pray:

1 gillning

Väldigt bra ide att shortlista på det sätt som du gör. Perfekt tillfälle att få lite erfarenhet utomlands och samtidigt tjäna mer pengar. Det kan vara mycket svårare att få till sådant senare i livet.

Men, utifrån listan med bäst ställen hade jag nog valt utifrån vilken plats jag vill uppleva. Det finns fler bra städer och kantoner med olika språk. Just språket är något du skulle kunna lära dig på köpet.

Bra tänkt och stort lycka till!

Ta en titt på internationella organisationer också. Väldigt många saker och lön blir förmånligt med 0% i skatt.

1 gillning

Ett litet tips är att provbo i den eller dem städer du är intresserad av i ett par veckor innan också. Gå upp kl 06, pendla till ”jobbet” osv… Livet handlar ju trots allt om mer än pengar, man ska trivas också.

1 gillning

Om målet är att maximera sparandet rekommenderar jag att försöka koppla ifrån arbetsplats och bosättning om du har möjlighet, exempelvis arbeta remote i högbetalande länder och bo i länder med låg skatt.

Det är jättebra förslag, tack!

1 gillning

Skitkul grej, jag hade lätt gjort det om jag vore just 5-10 år yngre utan familj. Lägg till en till parameter, “trivsel/rolighet” eller “nice-poäng”. Om du nu inte bara vill tjäna pengar utan även uppleva, ex ha kul, lära sig ett nytt språk osv. I så fall kan du ju efter research och kanske att testresa till ett gäng orter/länder även lättare avgöra om ett land väger över ett annat pga just den biten.

1 gillning

Det kan vara intressant, behöver utforska den möjligheten också! Jag är begränsad av tidzoner, men varför inte :thinking:. Finns gott om billigare platser för alla top 3 städer i stickprovet.

1 gillning

Tänk på att Schweiz inte har fri sjukvård utan istället en modell med obligatoriska privata vårdförsäkringar, som sällan betalas av arbetsgivaren. Även bil- och hemförsäkringar är obligatoriska: Obligatorische & freiwillige Versicherungen (in der Schweiz)

Numbeos levnadskostnadsberäkningar tycks inte inkludera dessa utgifter, såvitt jag kan se.

1 gillning

Jag lämnade Sverige 2004 och har sedan dess bott och jobbat i Duesseldorf, London, Boston och Amsterdam.

Rent generellt så kan jag starkt rekommendera att se världen några år och om man är civ ing eller motsvarande och okej med att bo i en delad lägenhet så kan man också få rejält högre nettodelta jämför med att bo kvar i Sverige.

Lite senare i livet så har Sverige ofta en hel del fördelar med bra föräldraledighet, billigt och bra dagis och allmänt familjevänlighet. Det är också så att du sällan lyckas planera livet. Om du träffar din partner utomlands så är det inte alltid så lätt att flytta tillbaks till Sverige och det är inte heller självklart att det är bäst för familjen.

1 gillning

Kosovo, där jag bor, har generösa möjligheter till arbetstillstånd för utlänningar och 5% skatt. Allt här är kanske inte på toppnivå men det finns sämre ställen man kan bo på. Jag känner unga personer från västländer som bor här helt frivilligt utan någon hög lön och som verkar helt nöjda med tillvaron.

2 gillningar

Jag är betydligt äldre än vad du är och kunde, pga småbarn, inte hoppa på de jobbmöjligheter, som erbjöds utomlands, bla av arbetsgivaren som jag utförde veckolånga (tillfälliga) utlandsuppdrag åt när jag var i din ålder. Hade bla möjlighet till flerårskontrakt i USA. Men bara genom att ha kört ett antal kortare uppdrag så kunde jag konstatera att oavsett, land, US, UK, Tyskland etc, så hade det för mig fungerat klockrent att om jag hade hoppat på det. (Ja om jag inte haft småbarn, låsta till hemorten, som sagt)

Senaste halvåret har jag blivit kontaktad vid ett par tillfällen med frågor om jag kan tänka mig att flytta ner till Schweiz, och lönerna de då föreslagit har legat runt 240-260 000 €/år.
Det är inte omöjligt att jag tar en vända på några år.

Men till dig kan bara säga, kör! Det finns inget att tveka på om du är barnfri i den åldern!

Istället för att vara fast anställd, finns det möjlighet att vara frilansande konsult inom ditt yrke? Detta är oerhört enkelt inom IT. Oavsett om du väljer att stanna i Sverige eller jobba utomlands så är det förmodligen ännu mer fördelaktigt för dig både när det gäller arvode och skattenivå (lägre skatt om du har eget företag). Jag jobbar själv utomlands som frilansande konsult.

Jag bor utomlands och betalar ca 5-10% i skatt. Tjänar motsvarande över nivåerna för samma roll i Stockholm. Så jag lyckas nog spara 2-4x så mycket som om jag bodde i Sverige.

Du är 28 år och önskar skaffa familj om några år. Se till att ta vara på den tiden genom att inte bara fokusera på jobbet.

Vad har du för hobbies och drömmar utanför jobbet? Vilken stad tillgodoser dom bäst?

Jag tolkar dig som att du är singel, rätt? Tänker du dig ditt framtida familjeliv i Sverige eller utomlands?

Stor familjebostad är lätt att planera för. Det är mest matematik. Att hitta en partner att bilda familj med är inte lika lätt att planera. Se till att inte vänta för länge med det äventyret.

Man är ju olika, men när du väl hittat en bra partner kanske ni vill leva barnfria några år. Skapa såna gemensamma minnen som är svåra att skapa när man har småbarn. Gör du det sekventiell, dvs. jobbar utomlands några år och sen flyttar tillbaka till Sverige för att leta efter partner som du vill leva barnfri med några år så blir du kanske inte en purung förälder. Det är inte alltid självklart att det går att skaffa barn på direkten när ni väl bestämmer er för det. Ibland vill biologin annorlunda.

Jobbar du utomlands och skaffar partner parallellt blir det en annan tidsplan, men du kanske också blir kvar utomlands med en utländsk partner. Med allt positivt och negativt det innebär.

Jag menar inte att stressa dig. Vill bara uppmuntra till att även fundera på annat än pengar. Livet är så mycket mer. Fundera över helheten och hur du ser på din framtid. Vilka mål i livet har du starkast åsikter om, och vilka mål är du beredd att låta livet bestämma åt dig?

Lycka till!

2 gillningar

Jag tror en viktig sak när det gäller familj och barn är att ha en idé om hur det ska gå till. Om någon sådan idé inte finns ökar risken för att inget blir av.

Människor i olika länder har olika inställning till livet och olika förutsättningar. I ett land som Sverige är det inte ”nödvändigt” att gifta sig, till exempel. Den situationen leder till att många singlar har väldigt höga krav. Det leder i sin tur till att många ”blir över” på partnermarknaden och även många skilsmässor.

Jag tror att att det är lämpligt att inte välja land strikt utifrån lönenivå. Det finns fler värden. Om du ska bo i ett tredje land kan du förstås gå på lönenivå. Då blir det istället frågan om att i det tredje landet inte se strikt bara på kostnadsnivå.

Jag tror att det bästa är att bo i ett land där du känner dig hemma och där du har vilja att lära dig språket. Att leva i en ”utlänningsbubbla” där du är begränsad till att umgås med andra utlänningar är inte så kul i längden.

I ett fattigare land är det ofta enklare att träffa en partner. Det beror delvis på att du som utlänning har hög status men också på att den lokala kulturen normalt är mer konservativ. Många lever enligt mönster där det anses viktigt att gifta sig.

1 gillning

Schweiz och new York har nästan obefintlig skatt men däremot är boende extremt dyrt. USA och schweiz har båda värt att räkna med stora utlägg för sjukvård. 15kkr i försäkringpremie är inte ovanligt för en familj (eller mer) i Schweiz. USA står arbetsgivaren oftast för försäkringen men då har du självrisk som kan vara hundratusentals kronor istället. Glöm inte också att räkna lite på hur pensionen fungerar. Du kommer tappa en hel del insättningar som kommer märkas den dan du går i pension. I Schweiz är det inte ovanligt med kontrakt med arbetsgivaren du inte kan bryta utan monetära straff, dvs att du får betala för att kunna sluta.

Du kommer troligen inte ha mer pengar i slutändan än vad du har nu men det kan vara en extremt bra erfarenhet och ett kul äventyr. Ska du flytta utomlands under de premisserna så gör det inte för pengarna utan för upplevelsen och erfarenheten. Jag har själv bott utomlands länge och ångrar det inte alls

Jag tror jag betalade ca 2400 SEK per månad för mig själv när jag bodde i Schweiz för sjukförsäkringen, det var en av de bättre.

Samtidigt sparade jag ungefär en faktor 5 jämfört med vad jag kunnat spara i Sverige. Det var som ensamstående. Det var mest pga väldigt hög lön och väldigt låg skatt. Jag tyckte vanliga kostnader som mat, restaurang osv var lägre än i Sverige. Tjänstepension var också mycket bättre än i Sverige men det kanske varierar. Man fick in tjänstepensionen på ett konto i eget namn i banken, gick att investera globalt ganska förmånligt. Jag kunde ta ut större delen kontant när jag flyttade ut. Du kommer även få statlig pension som EU medborgare, den är bättre än den svenska, går att räkna ut på hemsidan för Schweiziska Pensionsmyndigheten.

Idag är nog kostnader i SEK mycket högre, men troligen fortfarande lågt i förhållande till lönen mätt i CHF

Det mest fantastiska med Schweiz är ändå läget med många huvudstäder på helgavstånd. Även nära till Cote d’Azur och trevliga ställen i norra Italien, Toscana. Dessutom är det ok klimat stora delar av året, lång sommar och sällan snö på låg höjd. Det går att segla i 25 graders värme ena dagen och åka skidor nästa :nerd_face: unik natur och många möjligheter till friluftsliv i Alperna.

När jag var där var det också ett väldigt tryggt och säkert land, men det kanske har ändrats, vet ej.

Har bara varit i US som turist, det enda som lockar är nog västkusten.