Råd om skatter vid flytt till Schweiz: ISK, KF och pensionslösningar + tips för professionell rådgivning

Hejsan!

Jag flyttade till Schweiz för ett tag sedan och har upptäckt att beskattning kan vara ganska komplicerat i olika sammanhang då det i regel är många faktorer som spelar in. I mitt fall handlar det framför allt om investeringar i Sverige respektive Schweiz och hur dessa ska placeras på bästa sätt för att undvika otrevliga överraskningar längre fram.

Här är några saker som jag funderar på:

• Huruvida man ska behålla sitt ISK i Sverige, byta till KF, eller hitta någon annan lösning. Som jag har förstått det “övergår” ISK till ett AF om man inte är obegränsat skatteskyldig i Sverige. Hur och när denna övergång sker i praktiken är dock något oklart för mig. Jag har dock insett att KF inte alltid är det självklara alternativet, eftersom vissa länder kan beskatta dessa utöver det man redan betalar.
  • Huruvida det är en bra idé att spara i schweiziska pensionslösningar om man inte har för avsikt att stanna kvar i landet långsiktigt. Till exempel finns det så kallade pillar 3a, som är mycket fördelaktigt skattemässigt och som oftast rekommenderas att maximera. Man kan också ta ut dessa pengar vid en flytt från Schweiz, men huruvida det blir förmånligt eller inte beror mycket på hur dessa medel beskattas i Sverige, vilket är lite oklart för mig.

Är det någon som råkar ha koll på detta, eller som kan tipsa mig om en professionell skatterådgivare som är seriös men inte kostar skjortan?

3 gillningar

Grattis till ett bra val av land :nerd_face::+1:

Det är viktigt att ta reda på om du är begränsat skattskyldig i Sverige eller inte. Sen beror beskattning på om du arbetar som skattebetalare i Schweiz eller via internationell organisation. Vissa betalar ingen skatt alls, inte ens på saker som bensin och alkohol eller moms på bilar osv.

Jag tyckte inte 3rd pillar va värt det för mig då man låser pengar tills pensionsålder och ändå skattar relativt lågt på vanlig (hög) lön. Men det finns fördelar med den.

Däremot 2nd pillar I vested benefits account tycker jag var väldigt bra! (tjänstepension). Företaget matchar ens egna insättningar (ibland mer, tex x2) och det går att ta ut i förtid tex för att köpa en fastighet. Det går att placera i fonder beroende på vilken förvaltning man har. Jag kunde ta ut stora delar av 2nd pillar i cash när jag flyttade ut, men inte allt.

Om du betalar skatt på lön i Schweiz kommer du också få bra statlig pension för de åren. Betalar du inte skatt få får du troligen en ännu bättre skattefri ersättning privat för pensionen (internationell organisation tex)

Tack så mycket för svaret!

Jag räknar med att vara begränsat skattskyldig i Sverige eftersom jag bor, jobbar och betalar skatt i Schweiz längre än ett år och inte äger någon bostad eller dylikt i Sverige. Men när och hur avgörs detta i praktiken? Är det vid skatteårets slut?

Intressant att höra om din åsikt kring pillar 3a. Var det främsta skälet till detta att du inte hade direkt tillgång till pengarna? Som jag förstår det kan man få ut dem när man flyttar från landet igen, men det som gör mig mest osäker är hur det kommer att beskattas i Sverige när det sker.

Tack för tipsen kring 2nd pillar. Det ska jag undersöka närmare! Skattades dessa pengar i Sverige vid uttaget?

Har du något annat tips? Hur gjorde du med övriga investeringar ISKn i Sverige etc.?

Det avgörs endast via utredning med intervju osv, det är en “case by case” bedömning där alla faktorer vägs samman. Dvs i vanliga fall görs ingen bedömning. Men det kan utredas många år i efterskott.

Ja, men det kan nog vara värt det om man är villig att låsa. Vi var faktiskt och träffade en 3rd pillar förvaltare. Han hade väldigt dyra märkeskläder och fin klocka. Jag fick aldrig koll på exakt vilka avgifter han skulle ha. Jag tycker skatten är så låg ändå, men det kan bero på Kanton.

ISK fanns inte då. Är du begränsat skattskyldig ska du skatta enligt Schweizisk lagstiftning (eller inte om du täcks av internationella avtal). Sverige kan endast ta källskatt som ibland kan återbetalas.

Ang skatt i Sverige på cash uttag i Schweiz. Jag har för mig att alla utbetalningar skedde innan flytt till Sverige, men jag minns inte exakt faktiskt, sorry :nerd_face:

Vi hade också privat banking, det var viktigt att alla realiseringar skedde innan flytt datum så att det kunde beskattas i Schweiz.

Okej, tack så mycket för alla insikter och tips! Jag tror ändå att det skulle vara bra att rådgöra med en skatterådgivare i vissa avseenden för att säkerställa att allt blir rätt. Nu gäller det bara att hitta någon bra!

1 gillning

Kolla med @EvidaPer / @EvidaAugust som är vana att jobba med den här typen av frågor. De har hjälpt andra i forumet med liknande frågor.

https://evida.se/

3 gillningar

Varmt välkommen att höra av dig. Vi har klienter som vi hjälper i Schweiz. Tar gärna en diskussion för att se om vi kan bistå dig i dina frågor.

Trevlig helg!

2 gillningar

Börja med att kolla med arbetsgivaren, de har ofta kontakt med större företag som kan ge råd gratis.

Jag fick en bra rådgivning på det viset, men det gav förvisso inte upphov till några större uppenbarelser.

2 gillningar