Starta eget och flytta till Thailand

Hej

Nyskapad användare och första inlägg, men skummat igenom forumet under några år.

I mitt nuvarande jobb som konsult jobbar jag i princip 100% distans i olika projekt (är på plats på ett kontor men alla projekten är någon annanstans i Sverige).

Jag och min flickvän har planer på att flytta till Thailand. Min arbetsgivare gillar inte tanken att jag jobbar på distans utomlands mer än 1 månad i sträck då de blir ansvarig för min arbetsmiljö osv, samt försäkringar som de säger inte längre blir giltiga.

Då tänkte jag att man kanske borde starta ett eget en-mans företag i Thailand där jag kan jobba som underkonsult till min nuvarande arbetsgivare (bland annat).
Sagt och gjort så mailar jag till svenska ambassaden i Thailand. De hänvisar mig sedan till någon som kan hjälpa med såna här frågor och det visar sig vara otroligt svårt att starta ett sådant här företag om man samtidigt ska äga 100% av företaget. (vilket är en dealbreaker för mig).

Däremot tipsar de om att man kan ha ett eget företag i ett annat land och endast ha ett jobb-visa i Thailand.

Efter att jag kollat runt en del så verkar Estland vara ett land där man kan starta och driva ett digitalt företag utan att någonsin vara på plats, dessutom väldigt förmånligt skattemässigt. (0% bolags skatt, tror det var 20% när man väl tar ut det) + tillkommer säkert skatt i Thailand

Min fråga då är om någon har erfarenhet inom detta upplägg/liknande eller om någon känner någon som känner någon som vet :smiley:
Tror jag skulle behöva en del hjälp eller guidning genom detta då det är viktigt att allt går rätt till så inte farbror blå i Thailand knackar på dörren :smiley:

2 gillningar

Intressant. Följer med spänning hur det utvecklar sig.

Hur tänker du kring tidsskillnaden? Kommer du jobba främst mot kunder i Sverige? Har hört att detta blir i längden det jobbigaste problemet, och något man aldrig riktigt vänjer sig vid.

2 gillningar

Tidsskillnaden tror jag inte blir något större problem (07-16 i Sverige = 12 - 21 i Thailand) hade nog varit värre om jag begav mig mot USA då jag skulle behöva jobba mitt i natten.

Jag tror att jag kanske föredrar att jobba lite senare under dagen / kvällen då jag är väldigt morgontrött. kl 21 är kanske något väl sent men mitt jobb är rätt så flexibelt tidsmässigt så jag tror ingen har något emot om jag börjar 1 eller 2 timmar tidigare än så.

Sen får vi se om jag kommer jobba 8 timmars-dagar eller inte, beror lite på hur intressant jag är för mina tidigare arbetsgivare men i nuläget är det bara jag i norra Sverige som gör det jag gör på min rätt så stora konsult-firma (så jag borde få hyfsat med jobb från dem).

Det klurigaste är var jag ska vända mig för att starta ett sånt här företag, och hur man ska tänka gällande att starta företaget (på papperet) i Estland. Tänker eftersom Thailand är ett sånt populärt resmål för svenskar så borde ju många ha koll på hur man startar just ett sånt företag jag tänker på. kanske rent utav finns svenskar med företag som hjälper en med just detta.

Det funkar helt klart, men tänker att det kan tära på en i längden att alltid behöva jobba kväll. Samt att alltid ha sin fritid på vardagar före jobbet istället för efter. Jag vet inte om jag hade orkat det i längden, hade nog vänt på dygnet, varit vaken 12:00 - 04:00 vilket inte hade blivit hälsosamt.

Förvisso har jag inte jobbat kväll mer än något år eller två i sträck och ännu är jag ju ung så jag kanske inte har tagit “skada” av det ännu.
Då tror jag det sociala med kollegorna i pingisrummet är något jag kommer sakna mer :slight_smile: men skulle det vara så att det skaver som bara den så är det ju bara att flytta tillbaka till Sverige.

(glömde också tillägga i första inlägget att jag troligen kommer spendera 1-2 månader per år i Sverige för att besöka familj och mina klienter)

Så ja tidsskillnaden kanske är något jag ta i beaktning med men i nuläget tror jag inte det kommer vara problem.

Nu är jag verkligen ingen expert på skattelagstiftningen, men om du tillbringar 1-2 månader i Sverige per år - löper du inte risk att Skatteverket anser dig vara skattskyldig här på grund av din anknytning?

I övrigt ser jag fram emot att följa din resa mot att förverkliga äventyret och önskar dig all lycka till!

Samma här att jag inte är expert på området.
Att ha föräldrar som man hälsar på tror jag inte räcker för att göra någon skatteskyldig i Sverige.
Speciellt när största delen av dessa 2 månader kommer att vara under semesterperiod och jag ej kommer arbeta.

Tack för lyckoönskningarna :slight_smile:

Att slippa betala inkomstskatt i Sverige borde inte vara något strul.

Nu är det väl lite väl djup skatteplanering, men om vi säger som så att det finns en hel del länder där ett företag helt utan problem betalar ditt boende och ett utgiftskonto via tex Revolut på några tusen i månaden. Ingen inkomst ingen skatt.

Däremot måste du se till att se över din egen pension osv.

Du skulle kunna prova att ställa frågan i facebookgruppen Svenskar i Thailand om du inte får svar här.

1 gillning

Yes håller med om att det ej borde vara något problem.

Okej det vore ju intressant om det var enkelt att ordna. Kan understryka att jag inte behöver optimera skattesituationen (tycker det är okej att betala rimlig skatt inom landet jag faktiskt bor i). Däremot känns det ju fel att betala för svenska välfärden när jag ej kommer att ta del av den. Viktigast känns som att hitta ett sätt som lagligt funkar och att hälften inte försvinner i skatter till länder jag inte bor i.

Pensionen är jag helt med på att jag kommer behöva spara mycket till själv. Vilket jag redan gjort. Borde nästan vara klar med min pension om man kan förvänta sig historisk avkastning på börsen. Dock kommer jag fortsätta spara/investera då jag sällan hittar saker jag vill göra som kostar speciellt mycket.

Bra tips, kanske testar det om jag inte får något konkret svar. :slight_smile:

Kika Reddits subforums för Thailand, där når du garanterat fler EU medborgare som bor i Thailand.

Uppdatera gärna oss nyfikna om/när du får bra svar :slight_smile:

Ja det kan nog vara bra att leta där med :slight_smile:
Tack för tipset.

Ja jag tänker att jag kommer hålla tråden någorlunda uppdaterad genom “resan”

1 gillning

Facebokgruppen “Ekonomiskt Forum för Svenskar Boende i Thailand” borde kunna hjälpa till kanske.

1 gillning

Vad hindrar dig från att ha ett svenskt AB och samtidigt bo var du vill?

Bra fråga, och här får du gärna rätta mig om jag har fel men om jag har AB i Sverige fast bor i Thailand, måste jag inte betala ganska hög bolagsskatt då i Sverige?, (undviker gärna hög skatt i ett land som jag ej kommer bo i).

eller är det så att jag endast betalar skatt i Thailand då det är där jag kommer jobba? (trots svensk företag och mestadels svenska företagskunder)

Jag har även ställt liknande fråga till skatteverket och väntar på svar. :slight_smile:

Ja förmodligen svenska skatter men du får billigare nudlar. Å andra sidan kan du ju se det svenska bolaget som en förutsättning för att få kontraktet.