Jag har försökt gräva upp den här informationen på egen hand men jag tycker det är ett svårt ämne occh vill gärna höra om personer här har erfarenhet av detta med att jobba utomlands och undvika dubbelbeskattning. Detta är information jag i slutändan kommer bekräfta med Skatteverket men jag vill ta en dialog med er i första hand då jag tycker sånt här är svårt.
Min situation är som följande: Jag jobbar inom IT och vill bosätta mig i Japan men min nuvarande arbetsgivare låter mig inte flytta dit som anställd utan vill i såfall ha mig som underkonsult. Det finns egentligen två lösningar för detta som jag ser nu om jag vill jobba kvar där jag är:
Alt. 1: Skapa upp ett eget företag från Japan och fakturera nuvarande arbetsgivare.
Alt. 2: Jobba genom ett svenskt bolag som är okej med att jag är bosatt i Japan.
Om det är möjligt, vill jag gärna börja med alternativ 2 till en början då det redan är mycket att stå i med hela flytten och kanske gå över mot alternativ 1 om det är en rejäl fördel rent skattemässigt.
Det jag förstår är att det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Japan och Sverige som ska göra att man som individ inte blir dubbelbeskattad i en situation som den här. Men hur fungerar det i praktiken? Japan har lägre skattesatser än Sverige, betalar jag då i första hand skatt till Japan, resten till det svenska bolaget? Kommer jag någonsin betala mer skatt än vad jag redan gör idag då jag bor i Sverige?
Lite flummigt ställda frågor, men jag behöver börja någonstans. Hoppas någon sitter med liknande erfarenhet (även för andra länder), all hjälp är jag otroligt tacksam för!
Har du provat kontakta ambassden /SWEA/ hitta någon fb sida med svenskar bosatta i Japan. De borde kunna ha råd vart du kan vända dig för att hitta informationen du söker - och säkert mycket annat om att flytta till Japan. Låter super spännande! Lycka till.
Jag hade kollat på att skriva ut mig och inte bibehålla en sk väsentlig anknytning. Då behöver du inte bry dig om att skatta / deklarera japanska inkomster i Sverige. Dock vet jag inte hur lätt det är att starta egen firma i just Japan, så det hänger väl på det.
Om du bor i Japan så ska du troligen betala sociala avgifter där (sjukvård etc) så jag vet inte vad du vinner på att jobba för svensk firma.
Jag har mest kollat på hur det funkar inom EU. Tex för Spanien: om jag är bosatt i Sverige (eller har väsentlig anknytning) så ska jag deklarera inkomster som även beskattas i Spanien, i Sverige. Dvs man skattar i båda länderna för Spansk inkomst. Sedan kan jag skicka in bevis från spansk skattemyndighet och få tillbaka den delen som skattats där från SKV. Någon som gjort detta i praktiken får gärna bekräfta eller rätta mig om jag har fel. Jag har läst att i Spanien fallet kan det handla om månader innan skatten är återbetald på skattekontot.
ch: Har du provat kontakta ambassden /SWEA/ hitta någon fb sida med svenskar bosatta i Japan. De borde kunna ha råd vart du kan vända dig för att hitta informationen du söker - och säkert mycket annat om att flytta till Japan. Låter super spännande! Lycka till.
Mycket smarta tips! Framförallt att hitta någon FB-sida med just svenskar eller liknande, den vägen ska jag kika lite på. Har precis kommit över några kontaktuppgifter genom mitt kontaktntäverk men det är alltid bra med fler utvägar.
Fnorrbart: Jag hade kollat på att skriva ut mig och inte bibehålla en sk väsentlig anknytning. Då behöver du inte bry dig om att skatta / deklarera japanska inkomster i Sverige. Dock vet jag inte hur lätt det är att starta egen firma i just Japan, så det hänger väl på det.
Om du bor i Japan så ska du troligen betala sociala avgifter där (sjukvård etc) så jag vet inte vad du vinner på att jobba för svensk firma.
Detta kan mycket väl stämma och är en av sakerna jag undersöker just nu. Jag är dock beredd att betala lite för lyxen att slippa starta upp en firma det första jag gör när jag sätter min fot i Japan då det redan är full rulle med allt som det är.
Fnorrbart: Jag har mest kollat på hur det funkar inom EU. Tex för Spanien: om jag är bosatt i Sverige (eller har väsentlig anknytning) så ska jag deklarera inkomster som även beskattas i Spanien, i Sverige. Dvs man skattar i båda länderna för Spansk inkomst. Sedan kan jag skicka in bevis från spansk skattemyndighet och få tillbaka den delen som skattats där från SKV. Någon som gjort detta i praktiken får gärna bekräfta eller rätta mig om jag har fel. Jag har läst att i Spanien fallet kan det handla om månader innan skatten är återbetald på skattekontot.
Som jag har förstått det så jämkar man mot det landet som man betalar mest skatt i (spoilers: det är Sverige i detta fall) tack vare dubbelskattningsavtalet. Så den procentsatsen jag betalar i Japan drar jag av i Sverige och betalar resten här. Riktigt så enkelt är det säkert inte, men jag tror det är “kärnan” i det. Tack för varningen om att det kan ta tid dock att, är nog värt att tänka på även för Japan och Sverige gissar jag på. Så länge pengarna kommer in oroar det mig inte så hårt dock då jag med tiden byggt en hel del buffert.
EnMan: Jag tror att Japan är ett land dit du inte bara kan flytta om du känner för det.
Din bästa chans kan vara att hitta ett jobb på ett företag där, eller att gifta dig med en japanska.
Du har helt rätt i det, att komma in i Japan för att man känner för det är otroligt klurigt. Antingen betalar man för sig genom att studera där eller hittar någon som är villig att anställa dig, och det är det få som gör när de lika gärna kan anställa en Japan istället för en utländsk person utan risker. Jag har varit gift i många år med en japanska dock, så vi slipper oroa oss för den här biten i alla fall.
Ok, jag tror du får bättre svar om du ger en mer komplett bild från början, även om jag inte är personen som kan ge de svaren i detta fallet. Speciellt om det handlar om beskattning, tex sambeskattning etc.
Kan du prata japanska på en godtagbar nivå? Hur kan du navigera deras byråkrati etc?
Om du flyttar till Japan för att bo kvar där länge, skulle jag försöka bygga upp en firma där, med lokala kunder?
Om du förlorar den svenska kunden du har när du sitter i Japan, blir det inte då svårt att hitta nya “svenska” kunder på distans?
Ett dubbelbeskattningsavtal är som du säger för att undvika dubbel beskattning. Jag har bott utomlands i rätt många år, mest i Asien, dock inte i Japan.
Om du är anställd, oavsett om du är lokalt anställd i ett Japanskt bolag eller utstationerad av svensk arbetsgivare (expatriat) till deras lokala kontor i Japan, så yrkar man enligt 6 mån regel eller 12 mån regel att ens utländska inkomst av tjänst ska undantas från beskattning i Svergie enligt dubbelbeskattningsavtalet. Dvs man betalar bara inkomstskatt av tjänst i det andra landet. Sverige begär inte mellanskillnaden i skatt.
Man ska ALLTID deklarera i Sverige oavsett omständigheter så länge man är svensk medborgare och har någon form av tillgång eller inkomst i Sverige tex inkomst av kapital, räntor etc. Det är i deklarationen man yrkar enl dubbelbeskattningsavtalet som SKV godkänner årligen. Detta oavsett om man är begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige. Begrepp du kommer att springa på
Jag rekommenderar starkt att ta hjälp av någon av de stora skatterådgivarna före ev flytt och att ta hjälp med deklarationen både i Sverige och Japan, åtminstone första året som anställd. Därefter har man lärt sig hur man ska göra och skriva i sin deklaration. Det är inte billigt men alternativet kan blir riktigt dyrt. Sen tänk på att skatterådgivare inte är till för att fiffla utan för att göra rätt.
De ”lättaste” sättet att flytta utomlands för arbete är att hitta en svenska arbetsgivare som vill utlandsstationera dig till sitt lokala kontor dvs expatriat. De hjälper dig på vägen ut, japanska kontoret hjälper dig in i japanska systemet och man får skatterådgivarna som hjälp av arbetsgivaren. Man har dessutom en svensk anställning i grunden där man sekonderats (typ lånats ut) till deras japanska bolag. Problemet är att arbetsgivare ser detta som en dyr lösning men i min mening i många länder inte så mycket dyrare än att ha en anställd i Sverige, ibland t.o.m. billigare speciellt om man inte har med barn (eftersom expatriater oftast får skolgång till barnen som är mycket dyrt i många länder).
Den stora frågan är om du har en kompetens som svenska arbetsgivare inte kan hitta eller har svårt att hitta i Japan? Om ja, så kan du nog hitta en svensk arbetsgivare som är pigg på att stationera ut dig. Jag antar att din arbetsgivare har behov av att ha någon i Japan.
Dessutom är det ju inte lätt eller billigt att hitta folk i Japan med rätt kompetens. Arbetsmarknaden är ganska het vad jag förstår. Japanska löner är rätt höga så en svensk kan se relativt billig ut.
Nästa alternativ är att hitta en japansk arbetsgivare som anställer dig lokalt. Du får mindre hjälp och får sannolikt hyra in svenska skatterådgivaren själv tex. Som du säkert vet blir också arbetstiden lång, eller mycket lång, speciellt inklusive pendling i storstäderna.
Att som helt ny i landet starta företag i Japan och arbeta där åt din svenska arbetsgivare… det är nog inte helt lätt. Japan är i min mening rätt komplext och inget jag hade gett mig in på.
Ett annat alternativ att diskutera med din arbetsgivare är att de temporärt stationerar dig där i 6 månader på korttidskontrakt. Det är typ som en lång tjänsteresa och skulle kunna vara ett sätt att känna på situationen för båda parter.
EnMan: Ok, jag tror du får bättre svar om du ger en mer komplett bild från början, även om jag inte är personen som kan ge de svaren i detta fallet. Speciellt om det handlar om beskattning, tex sambeskattning etc.
Det råder det inga tvivel om, men någonstans valde jag att dra gränsen och som jag skrev är jag osäker på vad som räknas som fluff och inte. Det är det fina med en konversation på forum, att det som behöver bubbla upp till ytan gör det av frågor och svar, fram och tillbaks.
EnMan: Kan du prata japanska på en godtagbar nivå? Hur kan du navigera deras byråkrati etc?
Om du flyttar till Japan för att bo kvar där länge, skulle jag försöka bygga upp en firma där, med lokala kunder?
Det kan jag! Jag har klarat den högsta nivån av deras språktest (JLPT N1) men det var en herrans massa år sedan så jag har säkert en uppstartssträcka på ett halvår innan jag kommer känna att jag är med i matchen igen och kan navigera mig i samhället. Att sätta upp en firma finns verkligen på kartan och är antagligen det mest kloka långsiktigt, frågan är bara om jag tar den smällen nu direkt eller mellanlandar i någon annan lösning så länge.
EnMan: Om du förlorar den svenska kunden du har när du sitter i Japan, blir det inte då svårt att hitta nya “svenska” kunder på distans?
Det är absolut en poäng värd att ta med sig i bakhuvudet. Om jag tappar jobbet har vi dels en inkomst genom frugan men har som jag tidigare nämnde en rätt stor buffert att ta från om jag behöver bygga upp mig lite där borta.
JFB: Jag rekommenderar starkt att ta hjälp av någon av de stora skatterådgivarna före ev flytt och att ta hjälp med deklarationen både i Sverige och Japan, åtminstone första året som anställd. Därefter har man lärt sig hur man ska göra och skriva i sin deklaration. Det är inte billigt men alternativet kan blir riktigt dyrt. Sen tänk på att skatterådgivare inte är till för att fiffla utan för att göra rätt.
Mycket intressant text du hade i hela ditt inlägg (citerar inte hela här). Jag är beredd att följa ditt råd om att ta hjälp av en skatterådgivare i både Sverige och Japan för att initialt se till att det blir rätt, risken av att inte göra det är läskigt stor som du nämner. Har du några rekommendationer på bra alternativ för detta för den svenska sidan?
JFB: Den stora frågan är om du har en kompetens som svenska arbetsgivare inte kan hitta eller har svårt att hitta i Japan? Om ja, så kan du nog hitta en svensk arbetsgivare som är pigg på att stationera ut dig. Jag antar att din arbetsgivare har behov av att ha någon i Japan.
Min unika sida är att jag kan framförallt både engelska och japanska väl (framförallt om jag får mitt halvår att värma upp språket på igen). Jag har mycket teknisk kunskap i grunden i form av webbutveckling, programmering och systemadministration som detta går att kombinera med. Vad gäller att få jobb där borta är jag inte så orolig för det, det är mest att jag vill undvika det då japansk arbetskultur skrämmer livet ur mig och att alternativen att jobba åt ett svenskt bolag alternativ starta ett eget låter mer lockande på alla sätt och vis. Det ser dock ljusare ut på fronten av yngre startup-bolag där borta, så vinden kanske vänder förr eller senare.
Stort tack till alla som engagerar sig i frågorna och situationen!