Starta eget och flytta till Thailand

Jo Jo jag kommer nog både tjäna mer och få billigare kostnad oavsett, skulle dock kännas mer rätt att det endast är Thailand som jag betalar skatt hos då det är där jag kommer leva, jobba och bo :slight_smile:

Men visar det sig att det blir för besvärligt att hålla på med att ha bolag i ett land, jobba i ett annat och föräldrar i ett tredje så kanske det får bli ett svenskt AB till sist. Får se hur det blir :slight_smile:

1 gillning

I Thailand så måste mer än 50% av ägarna vara thailändska, det finns vad jag vet inget lagligt sätt att komma runt det.

DTV Visum är det du letar efter, det är skräddarsytt för folk som jobbar på distans/youtubers etc.

Jag har ingen erfarenhet om något av det mer än att jag besökt Thailand under många år och planerar för en pensionering där inom de närmsta åren så har rätt bra koll på visum och sånt, men inget med företag.

Men jag kan säga att i Thailand är det lätt att kringgå regelverk, men om du blir påkommen så är det ingen dans på rosor så var försiktig!

Om du befinner dig mer än 180 dagar/år i Thailand så skall man betala skatt på alla pengar man fört in i landet under det året, det är en ny tolkning av befintligt regelverk som gäller från förra året.

Det har fått många expats att bli nervösa och vara lite försiktigare. Så om man har höga levnadsomkostnader eller gör stora inköp i Thailand tex hus/bil/condo(som är en lektion för sig) så skall man planera och tänka igenom situationen.

Lycka till med allt!

1 gillning

Verkade finnas undantag som gör att man kan äga 100% men då behövde företagandet göra “väsentlig nytta” för Thailand (typ om jag skulle göra något inom infrastruktur med focus kunder inom Thailand, eftersom jag ej ska det så gick det alternativet bort)

Ja jag tror också att det blir DTV Visum som kommer gälla sen… om de går med på själva upplägget med företaget skrivet i Estland eller var det nu blir.

Okej tack för input gällande visum i alla fall :slight_smile:

Jag har också hört att det kan vara lätt att kringgå (chat-GPTade och där sa de att de flesta fuskade med det men att det kan bli stora konsekvenser.) Tänker dock att det är okej att betala skatt där eftersom jag kommer jobba och bo där så det är inget jag kommer försöka undvika.

Om du befinner dig mer än 180 dagar/år i Thailand så skall man betala skatt på alla pengar man fört in i landet under det året, det är en ny tolkning av befintligt regelverk som gäller från förra året.

Även sparpengar som redan skattats? (typ mitt ISK?)

Tackar! all hjälp uppskattas :slight_smile:

Checka med farangservice gällande företagande i Thailand/ Sverige .
Samt det fins bättre alternativ än Estland.
Har kunskap från verksamhet i alla de länder du namgett.
Med fler.
Lycka till gör rätt i Thailand.
Det hjälper till om du har personliga kontakter in i goverment på olika nivåer.
Hör av dig om vill ha mer hjälp.
Sawadee Peter

Har du något exempel på en sån “farangservice”?

Är bara lite snabb googlande som gav förslaget Estland, tänker mest att ha en sån simpel process som möjligt. Vilket / Vilka länder tycker du skulle passa mig bättre? :slight_smile:

Absolut tänker att det är viktigt att få allt rätt så man inte gör något felaktigt och blir utslängd om inte värre.

Menar du kontakter som kan hjälpa till att sätta upp allt korrekt?

Yes mer hjälp behövs :smiley:
Jag hör av mig.