Hej Forumet
Ny användare, men har läst här och följt podden under många år och nu behöver jag lite hjälp med hur jag bör tänka kring en eventuell återflytt till Sverige.
**Om oss**
Jag har bott och arbetat utomlands under de senaste 17 åren. Nu bor jag i Thailand med fru och en dotter på 2,5 år, och vi börjar snegla på att flytta till Sverige, mest för dotterns skull. Vi är gifta sedan 3 år och har bott tillsammans dem senaste 10 åren. Vår dotter har redan svenskt medborgarskap. Frun skulle behöva ansöka om uppehållstillstånd vid en eventuell flytt.
**Boende**
Har börjat kika lite på hus i Sverige men vet inte riktigt vilken budget jag har att röra mig med. Eftersom jag varit utskriven ur Sverige under så många år kommer jag inte att få något lånelöfte — köper jag hus blir det kontant.
Vad kostar livet i Sverige numera? Det känns ganska avgörande innan jag kan ta ett besult på hut mkt Huset kan få kosta i inköp. Hade tänkt mig Halmstad- eller Uppsalaområdet då jag har släkt och vänner där men kan tänka mig nästan varsomhelst i landet, helst söder om Dalälven, om där finns jobb.
**Ekonomi**
Nuvarande tillgångar (skuldfritt):
- Hus i Thailand, uppskattat värde strax under 1 750 000 SEK (säljs vid en eventuell flytt)
- Likvida medel i Thailand: motsvarande ca 1 500 000 SEK
- Aktieportfölj: 742 000 EUR (när börsen stängde före helgen), motsvarande ca 8 200 000 SEK — totalt ca 11,4 miljoner kr
Utöver detta har jag en gammal tjänstepension och PPM liggande sin innan jag flyttade, värde 1 400 000 SEK
Portföljen ligger i en vanlig aktiedepå, anskaffningsvärdet avser jag att “nollställa” dvs sälja av allt innan en eventuell flytt för att undvika beskattning av vinsten som annars skulle uppstå om jag säljer efter flytten när jag blivit obegränsat skatteskyldig i Sverige igen. Innan dess kan jag sälja av utan skatt på vinsten. Men efter flytten tillbaka, bör dessa flyttas till en ISK? Eller ska jag vidare behålla dem i en vanlig depå och bara köpa tillbaka innehållet igen? Jag använder idag Interactive brokers och tycker dem har ett betydligt bättre utbud av aktier och fonder än exempelvis Avanza.
**Utgifter**
Nuvarande utgifter är ca 90 000 THB (motsvarande ca 26 000 kr) i månaden när vi är i Thailand, men det skulle stiga om vi stannar — sjukförsäkringen blir dyrare ju äldre jag blir, och när dottern börjar skolan skulle det kosta drygt 100 000 SEK första året och stiga dramatiskt vartefter hon blir äldre.
**Arbete**
Förra året förändrades min bransch en del och jag har inte fått några nya uppdrag nu på ca ett år, så inkomsterna är noll just nu. Men hur ser arbetsmarknaden ut i Sverige?
Hur svårt är det att hitta vettigt arbete för någon 40+ med många års erfarenhet av driftsättning av kraftstationer och liknande tung industri i världens alla hörn, men som nu tröttnat på att resa och vara hemifrån större delen av året?
Hur ser arbetsmöjligheterna ut nu för min fru? Hon är runt 40 och har en thailändsk ingenjörsexamen inom “food sience” men har arbetat mest “energy audits” av byggnader och fabriker och därefter var hon säljchef för ett större företag i Thailand innan vi fick vår dotter, därefter har hon vart hemma med henne. Pratar flytande engelska men skulle behöva lära sig Svenska för att hitta ngt jobb i Sverige antar jag?
Svår tatt säga ngt konkret antar jag, men hur bör tankegångarna gå?
Antar att kapitalet inte räcker för att leva på och göra en FIRE redan nu om vi flyttar till Sverige?