Är jag för försiktig inför ekonomisk frihet?

Hejsan! Är ny här, så först och främst vill jag tacka Jan & Caroline för att ni gör era röster hörda! Min mamma fann er och har därefter fått familjen, släkt och nära vänner att börja investera.
I mitt fall så har jag fått en ny mening i livet! :slight_smile:
Jag vill bli ekonomiskt fri ( så fort som möjligt ) men hade gärna fått höra communityns åsikter.

Läget är detta. Jag är 30 år, bor med min sambo. Jag står för lägenheten med 731k i lån och den har blivit värderad till 2.1m i dagsläget, mäklaren tror dock att den kommer gå för 2.3m rätt så lätt.
I Mars nästa år så ska vi flytta till en annan lägenhet, som kostar 1.7m.(den byggs just nu) Jag kommer ha kastat in 256k för kontantinstatsen. Vi kommer ha ett lån tillsammans på 1.4m ish.

Min tanke är att slänga in alla pengar från försäljningen av nuvarande lägenhet på en fondrobot, i nuläget har jag 165k i Avanza Auto 6 och månadssparar ungefär 10k där, lägger även undan 3k/mån till kontantinsatsen på mitt sparkonto. Senare när lägenheten är köpt så kommer även dessa 3k gå till månadssparande, förhoppningsvis kommer jag kunna spara 14k/mån på fondroboten.

Kollar man på fire kalkylatorn, så skulle jag kunna klara mig på 10k i månaden och då behöva 3m. Men jag har alltid varit överförsiktig så mitt mål är att komma upp i 6m, ifall/när börsen kraschar, eller är detta överdrivet högt mål? Jag vill ju inte bli icke ekonomiskt fri bara för att börsen kraschar.

Börjar även bli väldigt orolig för att bostadspriserna ska gå ner, har diskuterat att sälja lägenheten så fort som möjligt och flytta hem till päronen efter att min syster och hennes pojkvän som bor där just nu, har flyttat till sitt blivande. Är det värt liksom?

Känner också att jag är lite kluven på om man ska slänga in allt från den sålda lägenheten direkt, mest för hur oroligt allt känns ekonomiskt, med alla “hot” som ligger som ett mörkt moln över en. Börskrasch, Kina blir den nya stormakten, dollarn tappar sitt värde. Krypto är framtidens valuta, eller något åt det hållet. Hade varit typiskt min otur…
Jag är inte direkt rädd att förlora pengarna, där finns inget jag vill köpa för dem om jag inte hade investerat. Utan det som är jobbigast är tanken av att det kommer ta betydligt längre tid att nå ekonomisk frihet.

Det känns lite overkligt men detta är i alla fall en dröm jag satsar stenhårt på. Hoppas på svar :slight_smile: Ha det fint!

Varför sparar du öronmärkt till kontantinsatsen om du redan har 1,5 MSEK i din lägenhet att använda till kontantinsatsen?

Detta är min första lägenhet, så ärligt talat vet jag inte bättre. Det var helt enkelt så jag gjorde när jag köpte nuvarande. Vad jag förstod på bankmannen så hade jag annars fått låna pengar för att betala in dessa 256k. I och med det är nybygge så ville dem ha 20k ganska så direkt och kanske 6månader efter, minns inte riktigt, 80k. Sen resterande 156k när man ska ta lånet.

Fundera på om du skall slänga in ett deltidsjobb i mixen när du väl nått målet. Det blir en otrolig skillnad. Om du jobbar två dagar i veckan och tjänar 100 kr netto motsvarar det nästa 2 miljoner i kapital enligt 4% regeln.

2 dagar * 8 timmar * 4 veckor * 12 månader * 100 kr * 25 år = 1 920 000 kr

Du är alltså 30 år och i ett samboförhållande med en annan vuxen människa, är det korrekt?

1 gillning

Vad är slutmålet med detta?
Flytta hem till föräldrarna och bo där i 10-15 år innan marknaden potentiellt är där du vill att den ska vara? Känns som det kan bli lite tradigt.

1 Du borde kolla upp fat fire.
2 att 3m skulle generera 10k i månaden betyder att du har räknat med att i snitt använda halva uppgången för att finansiera ditt liv och låta halva vinsten varje år vara kvar för att fortsätta växa. dvs du tar enbart ut ~4%. Du skulle kunna ta ut i snitt 10k i månaden på 1,5 m. SÅ din försiktighet om att dubbla beloppet är redan inräknat i de 3m. Känner du verkligen att du behöver 4X beloppet för att vara säker?

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tycker inte 6 miljoner är överförsiktigt. Inte pga att du behöver den marginalen på din uträkning utan för att jag inte tror att du tänkt klart kring matematiken. Tre miljoner är ganska snävt leverne om man är i en relation i 30-årsåldern. Med sambo, ny bostad etc så kan det komma saker du i dagsläget inte tänkt in. Finns det barnplaner? Finns det outtalade tankar om gemensamma och regelbundna semestrar? Hur ser sambons karriärsval ut? Eventuella flyttar? Sommarstugedrömmar? Drömmar om bilbyten?

Det går absolut fint att klara sig på 10k i månaden. Jag lever så nu, men jag “testkör” FIRE och avvaktar vart nuvarande börsklimatet tar oss innan jag ens överväger att dra pluggen ur vardagsrutinen. Dessutom är jag helt skuldfri och det påverkar ju mina siffror.

Hur tänker du där? Han räknar på 4%-regeln som jag förstår det. Det är ju relativt rimligt, även om 3,5% eller 3% för den delen, är rimligare under längre tidsperioder. Räknar du på börsens 7% så landar vi ju i den gamla matematiken kring ISK-skatt och inflation etc. Jag skulle aldrig räkna med högre än (indexjusterat ursprungsvärde på) 4% uttag ur “pengabingen” per år under FIRE.

Själv räknar jag på 5% men då behöver jag inte heller ha allt kapital kvar på min dödsbädd vilket 4%-regeln bygger på. Hoppas självklart på att ha hela kapitalet kvar när pensionen kommer (är 40 år idag), men ska iaf försöka ha minst 2M kvar när pensionen börjar trilla in vid tidigast 70 men troligtvis 75 för att kunna plocka ut några tusen extra varje månad.
Har minst 10 år kvar innan jag ens närmar frihet tyvärr…

Nej, det är (ju) en vanlig missuppfattning. De löper väldigt låg risk att ta slut över en 30-årsperiod. Det är inte samma sak. Sedan förutsätter den viss fördelning etc.

Har man lite flex och är anpassningsbar funkar det förmodligen med 5% också, men att räkna med det kan vara lite riskabelt.

2 gillningar

Ja du, skulle min drygt 30åriga son med sambo som båda har en god ekonomi, flytta in hos oss skulle jag bli grymt besviken.

Mitt tåd till sonen skulle vara: Försök att bryta er fixering vid pengar och skaffa er andra intressen. Resor, naturen, motion eller vad som helst.

5 gillningar

Det är en väldigt intressant idé! Tack för att du delade med dig av den :slight_smile:

Ja, så är det.

Eftersom vår blivande lägenhet ska bli klar i Mars nästa år, och jag läser dagligen att räntorna är på väg upp och bostadsmarknaden börjar skaka.
Så hade jag velat mellanlanda hos mina föräldrar bara för att rädda pengarna som min nuvarande är värd. Istället för att priserna ska börja falla och jag tappar några hundratusen tills när det i normala fall skulle vara dags att sälja.

Angående fat fire så har jag det bra som jag har det med mina ca 10k. Jag har aldrig velat ha mycket och likaså min sambo.
Och sen hela det här FIRE grejen känns too good to be true så även om jag skulle få för mycket så kommer jag ha det så några år tills verkligheten faktiskt kickat in.

Nej, nej och nej… Släpp tankarna på pengarna i framtiden och fokusera på livet idag. Har du frågat din sambo om hen vill bo med dina föräldrar?

Okej, där finns inga barn i bilden nu och så kommer det förbli.
En resa när hon fyller 30 hade hon uppskattat, till Spanien eller Grekland.
Hon jobbar i dagsläget som personlig assistent och trivs med det, men även hon har en dröm att bli ekonomiskt fri. Eftersom jag tjänar bättre än henne och har pengar pga lägenheten så kommer jag dit före och kan backa henne så hon kan gå ner i arbetstid i framtiden.
Vi flyttar från en 3a till en 2a i Mars och där tänker vi stanna ett tag.
Vi är nöjda bara bilen går från a-b och är så billig att äga som möjligt.

Förståeligt att du väntar lite i nuvarande situation, men kul att du lyckats ta dig dit, gratulerar! :slight_smile:

Givetvis har vi diskuterar det. Men det hära med att släppa tankarna på pengarna i framtiden kan jag inte göra, det är min största motivation och passion i livet just nu.

Ja det tar ju sin tid, men vi håller tummarna och hoppas allt går så bra det kan :slight_smile:

1 gillning

Smaken är som baken där, vi har alla olika syn på livet. Att vi skulle mellanlanda där några månader efter att min syster och hennes pojkvän flyttat ifrån våra föräldrar är ett beslut som är helt upp till dem, vi kommer ju inte bo där gratis, utan betalar för oss såklart.

Inte funderat på att hyra en lägenhet istället?

Ja, detta är helt normalt. Åkte själv på en månads “mellanlandning” för några år sedan. Det räckte…