Hejsan! Är ny här, så först och främst vill jag tacka Jan & Caroline för att ni gör era röster hörda! Min mamma fann er och har därefter fått familjen, släkt och nära vänner att börja investera.
I mitt fall så har jag fått en ny mening i livet!
Jag vill bli ekonomiskt fri ( så fort som möjligt ) men hade gärna fått höra communityns åsikter.
Läget är detta. Jag är 30 år, bor med min sambo. Jag står för lägenheten med 731k i lån och den har blivit värderad till 2.1m i dagsläget, mäklaren tror dock att den kommer gå för 2.3m rätt så lätt.
I Mars nästa år så ska vi flytta till en annan lägenhet, som kostar 1.7m.(den byggs just nu) Jag kommer ha kastat in 256k för kontantinstatsen. Vi kommer ha ett lån tillsammans på 1.4m ish.
Min tanke är att slänga in alla pengar från försäljningen av nuvarande lägenhet på en fondrobot, i nuläget har jag 165k i Avanza Auto 6 och månadssparar ungefär 10k där, lägger även undan 3k/mån till kontantinsatsen på mitt sparkonto. Senare när lägenheten är köpt så kommer även dessa 3k gå till månadssparande, förhoppningsvis kommer jag kunna spara 14k/mån på fondroboten.
Kollar man på fire kalkylatorn, så skulle jag kunna klara mig på 10k i månaden och då behöva 3m. Men jag har alltid varit överförsiktig så mitt mål är att komma upp i 6m, ifall/när börsen kraschar, eller är detta överdrivet högt mål? Jag vill ju inte bli icke ekonomiskt fri bara för att börsen kraschar.
Börjar även bli väldigt orolig för att bostadspriserna ska gå ner, har diskuterat att sälja lägenheten så fort som möjligt och flytta hem till päronen efter att min syster och hennes pojkvän som bor där just nu, har flyttat till sitt blivande. Är det värt liksom?
Känner också att jag är lite kluven på om man ska slänga in allt från den sålda lägenheten direkt, mest för hur oroligt allt känns ekonomiskt, med alla “hot” som ligger som ett mörkt moln över en. Börskrasch, Kina blir den nya stormakten, dollarn tappar sitt värde. Krypto är framtidens valuta, eller något åt det hållet. Hade varit typiskt min otur…
Jag är inte direkt rädd att förlora pengarna, där finns inget jag vill köpa för dem om jag inte hade investerat. Utan det som är jobbigast är tanken av att det kommer ta betydligt längre tid att nå ekonomisk frihet.
Det känns lite overkligt men detta är i alla fall en dröm jag satsar stenhårt på. Hoppas på svar Ha det fint!