Bo kvar i 2a (FIRE tidigare) eller flytta till 3a (FIRE senare)

Hej forumet!

Jag bor nu i en 2a på 52 kvm i ett “okej” område i Göteborgsområdet. Jag har bott här i 12 år och funderat på att flytta vid olika tillfällen. Jag trivs tillräckligt bra och har nära till arbetet. Dock kan jag känna mig lite instängd och blir inte så rörlig här även fast jag har bil. När jag väl kommit hem för dagen så blir det inte att jag lämnar området för att det är lite bökigt. Har väl aldrig kännt att det är hem. Mer platsen jag bor på. Men det finns många bra aspekter som lugnt område och bra ljusinsläpp i lägenheten. Finns även en gemensamhet i området.

Jag ska på visning nu i dagarna på en 3a på 78 kvm i ett “bättre” område. Jag känner att denna uppgradering skulle kunna skapa ett rikare liv. Men det skulle höja mina månadsutgifter ca 2000-3000 kr. Och jag skulle köpa en bostad som är värd dubbelt så mycket som min nuvarande. Från 1,4 milj till 2,8 milj. Så med tilltänkt ca 30 % belåningsgrad skulle jag ösa in stora delar av mitt kapital i detta nya boendet. Det ligger granne med ett stort naturområde som verkligen skulle berika mitt liv då jag älskar friluftsliv. Jag skulle även bli mer rörlig och det skulle kunna kännas som jag kan bo här för en lång tid framöver. Det skulle kännas mer som ett hem. Jag skulle få längre till arbetet, men inte mycket längre. Jag skulle även komma lite närmre familj och vänner även om det är marginellt. Känns som rätt riktning men svårt att lämna något som är billigt och ändå fungerar.

Ska jag bo kvar i min 2a och gå ner i arbetstid successivt tills jag når fire vilket har varit planen? Eller ska jag höja min levnadskvalite nu, gå ner i arbetstid successivt några år senare och sedan nå fire några år senare?

För info så tänker jag att jag kommer fortsätta bo själv och ej skaffa barn. Eventuellt sambo i framtiden dock om det känns rätt.

Ni får gärna komma med input kring hur jag kan tänka då jag känner att detta är en av de viktigaste frågorna jag någonsin kommer ställa här i forumet kring vad det egentligen är att leva ett rikt liv. Och ställ mig gärna frågor om det kan leda till mer utförliga svar.

Vad är planen för fire? Vad ska du då ägna din tid åt? Låter trist att då sitta i en lgh som inte känns som ett hem och där det är bökigt att ta sig ifrån.

4 gillningar

Svårt att komma med några vettiga kommentarer utan mer indata.
Ålder? Trivs du på jobbet? Är det tungt och sliter på kroppen?
Det låter som det större boendet på annan plats kan vara vettig att prova.
Du kan alltid nedgradera igen senare om det inte känns bra.

Bo kvar:

Jag trivs tillräckligt bra och har nära till arbete
Dock kan jag känna mig lite instängd
När jag väl kommit hem för dagen så blir det inte att jag lämnar området för att det är lite bökigt.
Men det finns många bra aspekter som lugnt område och bra ljusinsläpp i lägenheten. Finns även en gemensamhet i området.

Flytta:

Jag känner att denna uppgradering skulle kunna skapa ett rikare liv.
Men det skulle höja mina månadsutgifter ca 2000-3000 kr.
Det ligger granne med ett stort naturområde som verkligen skulle berika mitt liv då jag älskar friluftsliv.
Jag skulle även bli mer rörlig och det skulle kunna kännas som jag kan bo här för en lång tid framöver.
Jag skulle även komma lite närmre familj och vänner

För mig är det solklart att du ska flytta till 3an. Känslan av att du är instängd och att det är bökigt att lämna området kommer knappast minska med tiden. Förutsatt att du kan hitta köpare för din nuvarande lägenhet och att den du tänkt köpa kan sälja sin osv, med tanke på att bostadsmarknaden är iskall just nu.

3 gillningar

Tänker att jag kör FIRE någon gång mellan 57-63 år. Och att successivt gå ned i tid från det att jag är runt 40-45 år. Nu är jag 35 år.

Har efter FIRE (men även när jag går ner i arbetstid) tänkt ägna mig mycket åt träning, hälsa, resor och att finnas där för familj och vänner. Att leva livet i min takt och spendera dagarna som jag själv vill. Jag söker både ett drivet och lugnt liv i kombination.

Ja, det var en väldigt bra poäng. Känns mycket så nu att flytta egentligen är det jag vill för att leva ett rikt liv. Hellre njuta av dagarna man spenderar än att se pengarna växa på kontot.

Tack så mycket. Känslan kring vad som känns som rätt riktning börjar klarna. Väldigt bra skrivet :pray: Just nu ser det ut som att jag kommer kunna sälja. Har kontakt med två olika mäklarfirmor.

Jag är 35 år. Trivs just nu på arbetet. Kontorsarbete. Så sliter bara på det sättet att jag blir lite stillasittande. Men försöker vara rörlig och tränger en hel del på fritiden.

Ja, stämmer bra som du skriver. Tack!

Jag gjorde precis tvärt om förra året. . sålde min centrala 3a o köpte en nyproducerad 2a ca 700m längre från stadskärnan.
Bytet lösgjorde ca 800.000:- och kan tidarelägga min FIRE med ganska många år.
Många som ifrågasatte mig men bara ett val DU kan göra. . .
Men du är "bara "35år. . . jag hade nog flyttat och ändå försökt spara sen men ändå “leva livet” . . blir du arbetstrött om +10år så kan 3an vara en bättre affär o DÅ kan du flytta till mindre…som jag gjorde (är 53år)

1 gillning

Väldigt intressant att höra. Olika faser i livet gör ju att man vill olika saker. Verkligen något att fundera på. Kände du att det var tillräckligt värt att bo i 3an så länge som du gjorde? Just nu börjar det ju kännas rätt att flytta till större och allt positivt det nya området omedelbart genererar och eventuellt kan generera. Känns som rätt riktning som sagt.

Svårt att ge råd utan att känna dig, men jag håller med @nevexit824.

Jag reagerar också på ditt långa perspektiv idag; Du jobbar mot deltid om 5-10 år och pension om 22-28 år. Med den tidshorisonten tycker jag du ska försöka leva väl i nuet istället för att uteslutande fokusera på framtiden och fundera på ett par tusen extra i månaden. Kanske finns det istället andra frågor om lön, löneutveckling, andra inkomster osv som skulle ha större effekt på dina FIRE-planer på lång sikt än uppgraderingen av lägenhet?

Hoppas du hittar en bra väg framåt!

2 gillningar

Jag skulle absolut flytta på mig och låta FIRE ta lite mer tid.

Det låter på dig som att den lägenheten du väljer nu kommer att vara den lägenhet du kommer att bo i för en lång tid framöver och ärligt talat låter det sorgligt att du skulle välja att bo kvar i något som aldrig känts som ett hem. Välj det som ger dig det bästa livet, bara du vet om det är FIRE tidigare eller ett riktigt hem.

2 gillningar

Väldigt fint skrivet, börjar klarna det här känner jag, tack!

Ja, bra där kring perspektiv och tidshorisont. Och även fast jag skulle flytta har jag fortfarande ett rätt bra kapital kvar i mitt långsiktiga sparande. Så mitt sparande är fortfarande gediget jämte min lön.

1 gillning

3an va min första nyproduktion o låg på bästa läge, det va klart värt det. . men efter 11år så kände jag för nytt igen och hade blivit 11år äldre och att gå ner i tid lockade mer än kvadratmeter, , ,var sak har sin tid som det heter
Sen köpte jag min 3a i ett läge innan priserna drog i väg när räntorna dalade så det blev en bra affär i slutändan