Köpa större lägenhet för bättre livskvalitet (även om behovet kanske inte finns) eller köpa mindre och spara pengar?

Köpa större lägenhet för bättre livskvalitet även om behovet kanske inte finns, eller skala ner mindre av sitt kapital och köpa en mindre och billigare lägenhet?

Hur hade du gjort? Självklart ska man ska utgå från sitt behov, jag hade klarat mig på en etta eller tvåa. En tvåa hade gett mer livskvalitet men tråkigt att slakta portföljen. Båda är belägna i samma område, liknande ekonomi i föreningarna. Endast utgångspris och storlek på lägenheterna skiljer sig.

Det är skitsvårt att svara på, men pratar vi svenskt klimat så tror jag inte att jag hade överlevt i en etta, än mindre fått plats. Är det högt kvadratmeterpris? Annars skulle jag välja större alla dagar i veckan.

Slakta som i 100 % eller 20-50 %?

Bor redan i en etta men kommer verkligen flytta för att jag inte trivs. Har nog varit här alldeles för länge. Men håller med, det är utmanande att bo i en etta, särskilt när folk sover över (då blir det ju kaos). Men är känslomässigt styrd av portföljen och är typ en sorg att slakta den.

Om det är en etta så rör jag inte kapitalet alls. Om jag köper en tvåa så går jag ner från 1,5 miljoner till 500 000:-, känns som att man sabbar hela snöbollen man byggt upp efter allt slit.

Fast det där låter inte heller sunt. Min enkla tolkning här är att du sätter för stort värde på siffrorna på papper framför din vardag.

4 gillningar

+1 på denna, verkligen! Tänkvärt. Har växt upp med föräldrar som hade svårt att lägga upp mat på bordet, efter min barndom så har jag alltid prioriterat både karriär och pengar och jag tror att sånt är viktigare än vad man kan tro. Samtidigt så har det gått för långt, jag identifierar mig för mycket som både karriärdriven och resultatinriktad.

Man vet aldrig om man hamnar på IVA eller vart livet än vänder, jag vägrar hamna där igen. En tvåa skulle ge mer livskvalitet men det offrar mycket kapital, snöbollseffekten inger ju trygghet och skulle kanske göra att jag kan uppnå FIRE om jag önskar det i framtiden och förhoppningsvis ge mina framtida barn en närvaro jag inte riktigt fick. Svårt detta!

2 gillningar

Man får ju tänka på att köp av en lägenhet också är en form av investering som, i alla fall historiskt, gett bra avkastning. Jag skulle köpt den större lägenheten och sett det som en investering i livskvalitet.

2 gillningar

Tror dessvärre inte vi kommer se någon ökning av bostadspriser framöver, tiden för låga räntor är förbi och tror utbudet kommer bli ännu större. Rörligheten är låg, många sitter kvar på grund av det osäkra läget men vill flytta. Men det här är ren spekulation, jag hoppas jag har fel då många förlorat sin insats. Bra för förstagångsköpare dock.

Men jag håller med om att det är en investering i livskvalitet. Blir också kvar i området förmodligen under lång tid vilket talar också för att köpa en tvåa. Men som tidigarenämnt jobbigt att slakta så stor del av portföljen. Får återkomma hur det går, handlar nog också om mod från min sida hur det blir.

Att bo på ett sätt som man inte mår bra av är inte försvarbart med att det är billigare.

Hälsan, både psykiskt och fysisk är inte värd att offra för att ha mer pengar på sparkontot.

7 gillningar

Mår man inte bra med nuvarande bostad, så är det väl en av anledningarna till varför man sparar, för att förhoppningsvis ha bättre möjligheter att finna ett boende man trivs med.

3 gillningar

Efter att ha läst det du skriver så är slutsatsen att du bör utan minsta tvekan välja en 2:a i det här fallet. Avstår du från att göra det nu så kan jag lova dig att det enbart försvårar en eventuell användning av pengar i framtiden. Du kommer alltid hitta en anledning till att inte använda pengarna, vilket kommer leda till en hel del osunda situationer för dig.

Sedan får du även ha i åtanke att tvåan kommer öka mer i värde än ettan. Så på så sätt är det en betydligt bättre investering med.

2 gillningar

Jo, men vad ska du ha snöbollen till om inte en investering i en bostad som du trivs i? Störst arv när man dör vinner? Du kan inte bo i en globalfond, även om väldigt många verkar önska det konstigt nog.

4 gillningar

Skulle du kunna välja en tvåa, fast i ett billigare område? Då får du mer bostadsyta samtidigt som du behåller mer av kapitalet i portföljen.

1 gillning

Tack för alla svar, verkligen. Det är så tänkvärt och hjälper mig utmana mina rädslor. Jag lovar att återkomma hur det blir, bara att fortsätta skriva om någon får fler tankar :bulb: så tacksam!

4 gillningar

Flyttade från det här området bara för att det var dyrt, bott där jag bor idag i snart 1,5 år och trodde jag var ”smart”, har väl egentligen vantrivts. Saknar det jag en gång hade och siktar på att komma tillbaka till samma område, så det är mitt främsta mål just nu.

1 gillning

Gjorde faktiskt ett konto bara för att svara på just denna tråden,

Det jag kan bidra med är att jag tänker faktiskt till skillnad från några andra svar här att om man utgår ifrån ren funktionalitet: Då är en 1:a ungefär samma som en 2:a…
-Hur tänker jag då? -Jo, en tvåa är inte okej långsiktigt för två samboende personer så du får inte en annan boende-funktionalitet än vad du får i en etta.

Jag tänker såhär, kan du hitta en etta med separat kök och över 30 kvadrat och detta tillåter dig att bo i ditt önskade område och behålla din portfölj, då hade jag alla dagar i veckan kört på detta.
Vad jag menar här är att det kommer inte att funka att bilda familj eller jobba hemifrån med en sambo i en tvåa ändå, och speciellt som du verkar känna att chansen till avkastning är större de närmsta åren på börsen än att vara närmast fullt exponerad på bostadsmarknaden (en syn jag delar), så tycker jag än mer att du ska köpa en etta.

Lycka till.

1 gillning

Intressant tanke. Jag har inte partner för tillfället, men skulle inte en tvåa funka på två personer? Har man barn förstår jag absolut, men annars är det väl bara att slänga upp ett skrivbord i sovrummet om man måste jobba hemifrån och få arbetsro. Känns väldigt stabilt ändå med en tvåa i en sån situation, eller hade du tänkt trea då? Även om såklart det är högst individuellt mellan olika hushåll. Tack för ditt inlägg!

Jo jag har varit i den situationen att jag tänkte en tvåa skulle fungera utmärkt. Men det uppstår slitningar man inte tänkt på (inte för alla, men för många tror jag…).

T.ex skiftarbete, då krävs ett extra litet krypin för att få ro och inte inkräkta på din partner. Skrivbord i sovrummet om den ena behöver sova är inte optimalt, samma om båda jobbar hemifrån.
Det finns stora poänger med att bo särbo i två ettor framför sambo i en tvåa. Krävs egentligen en trea för långsiktigt samboskap skulle jag påstå, därav mitt fokus på funktionalitet.

1 gillning

Om man inte funkar i en tvåa på 2 personer så tror jag att det är något fel på en själv, vilket leder tanken till att man kanske borde leva själv. Har själv haft fru och 2 barn i en 2:a vilket funkade fram tills dess att om var typ 2 år. Allt går även om det inte är oppti.

1 gillning