Sociala normer, bostad - är det ok för en 47-årig kvinna att bo i en etta?

För tillfället bor jag i en trea, men med sonen på väg att flytta ut känns det inte rimligt att bo kvar där ensam. Jag har letat efter mindre lägenheter och hittade en välplanerad etta på 44 m^2 med en egen uteplats. Uteplatsen var det som lockade mest, men jag är osäker på om jag skulle trivas i en etta.

En del av min osäkerhet tror jag handlar om sociala normer. Vad säger det om en 47-årig kvinna som bor i en etta? Jag kan inte hjälpa men känna att vissa kanske skulle se det som att jag inte “lyckats” i livet. Jag har alltid trott att jag inte bryr mig om vad andra tänker, men detta dilemma tyder på motsatsen.

Ur ett ekonomiskt perspektiv finns det också funderingar. Jag skulle, på grund av att ettan är billigare än min nuvarande trea, behöva betala en del skatt och känns som att jag skulle “förlora” pengar. Men å andra sidan köpte jag min nuvarande lägenhet 2003 för endast 38 000 kr och den har sedan dess ökat i värde betydligt.

Om man ser till månadskostnad skulle jag spara ungefär 2 000 kr om jag bytte till ettan. Är det värt det? Å andra sidan skulle jag få ett par 100 000 extra att investera i aktier, vilket kan ge lite extra avkastning.

Hur resonerar ni kring bostadsyta och ekonomiska överväganden i en sådan situation

11 gillningar

Är idag 55år och hade jag bott själv hade jag åtminstone siktat på en tvåa. Tycker ett separat sovrum är en grundläggande livskvalitet för mig.

Sen underlättar det enormt med två rum vid tillfälligt besök av barn, släktingar osv. Känns också skönt kunna separera olika aktiviteter. Dvs slippa se säng eller kök när man hänger i vardagsrummet.

Så skulle säga en två med separat kök känns för mig som den optimala lilla lägenheten. Typ 45-60kvm.

22 gillningar

Normerna är som sagt mycket starka kring sådant här, och det kan säker hända att någon tittar snett på något sådant. Man måste genuint ha attityden nedan:

Det största problemet med ettor tycker jag dock är att:

Ettor i form av bostadsrätter är och kommer antagligen alltid vara övervärderade på svensk bostadsmarknad. I mina ögon. Det är synd att de inte har väsentligt lägre kvadratmeterpriser än vad de har. För i det stora hela sparar man inte så mycket jämfört med tvåor/treor. Särskilt om man räknar med en potentiell värdeökning!

Så är det inte med hyresrätter däremot.

1 gillning

En 2a underlättar ju enormt om sonen eller någon annan kommer på besök. Du kan ju använda det som gästrum.

4 gillningar

I ditt ställe skulle jag prova att hyra ut ett rum via Airbnb. Det är inte självklart ”optimalt” och passar inte alla. Att få ihop de där 2000 kr per månad som nämndes här är dock inte svårt. Det räcker med några få dagars uthyrning. Exakt antal är beroende på var lägenheten ligger.

Jag vill alltså inte framhålla detta som en självklar lösning, mer som ett alternativ att prova först. När du tagit emot 5-6 gäster kan du normalt bedöma om det känns rätt eller inte.

En egen erfarenhet är att solo-gäster normalt är de bästa och mest problemfria. Så fort det blir par eller två kompisar som hyr ökar risken för ”avvikelser” mycket. Det behöver inte vara något allvarligt men det är mycket enklare när man slipper sådant helt. Någon allvarligt jobbig enstaka gäst har jag inte träffat på än.

En viktig aspekt av den här idén är att det inte är nödvändigt att skapa någon sorts hotellrum. Du kan ha kvar din stora bokhylla och linneskåpet i rummet. Din normala användning av rummet behöver inte påverkas så mycket. Du kan också detaljstyra uthyrningen via Airbnb. Du kanske bara vill ha gäster som anländer på måndagar eller tisdagar. De andra dagarna är du upptagen och på helgen vill du vara själv.

5 gillningar

Vi bodde 2 pers i en etta 25 kvadrat ett år. Gick utnärkt. Sämsta biten var kyl o frys som var små. Hade inglasad balkong. Om folk tyckte vi var kufar? Garanterat men vi brydde oss inte. De har viktigare saker för sig än bry sig om vad vi gör

1 gillning

Jag tänker att jag hade velat haft separat sovrum också men annars tänker jag att det är normer. Ang extrarum: Hur ofta har du egentligen besök? För att betala 1000 kr för en natt på hotell kan vara värt. Jag brukar göra så när mina föräldrar är på besök och de besöker 5 ggr/år eller liknande och det skulle kosta betydligt mer med extra rum. Vissa ställen jag ju övernattningslgh i hyres/boistadsrätten man kan hyra under sådana omständigheter också.

Jag fick på mig av vän att jag borde köpa 70-80 kvm men valde 60 (liten tre) för att kunna flytta ihop med någon enkelt men har absolut haft tankar om att en tvåa på liknande sätt på 45 skulle funka utmärkt själv. Nu köpte jag lite mer för att maxa lånet som 30-åring också då jag kommer flytta till hyres när jag är 50-60 tänkte jag (inga barn och kommer vilja dö med noll på kontot).

4 gillningar

Jag skulle inte välja en etta. Jag skulle inte heller välja nedre botten av säkerhetsskäl. Vad andra skulle tycka skulle jag inte alls bry mig om.

Så här skulle jag göra om möjligt: Minst en tvåa, helst med hiss och balkong så att du kan bo där bekvämt även sent i livet.

2 gillningar

Nej en etta i det nog inte, vill kunna ha ett separat sovrum. Men nedersta plan är en nödvändighet då jag har två katter som lätt skall kunna ta sig in och ut :blush:

5 gillningar

Smaksak detta jag själv föredrar en etta före en tvåa.
Att folk skriver att en tvåa är bra för besök etc så har jag väldigt ofta besök hos mig utan problem.

Väldigt ofta gäster väljer att stanna och sova över även trots att vi alla “delar” samma rum.

Jag tror dock det beror på vad för folk man umgås med jag ungås mycket med äventyrare och liknande som ej är främmande för att sova på udda platser så som i tält etc.

Att man blir en udda fågel för vanligt folk kan nog stämma inget dock jag går runt och tänker på då jag har min klick med mer öppensinnade vänner runt mig som jag valt :slight_smile:

Du föredrar jag att bo långt upp i ett höghus just för inbrottsrisk skulle jag bo långt ner så skulle jag vara mer noga med att välja ett lugnt område långt ifrån närmsta centrum o liknande.

5 gillningar

Varför är det inte rimligt att bo ensam i en 3’a ?

4 gillningar

En 30-40 kvm per vuxen tycker jag är tillräckligt mycket boyta.

Helt rätt tänkt av dig imo.

3 gillningar

Spontant så tänker jag att det kan absolut vara rimligt att gå ner i boyta om sonen flyttar hemifrån. Men iom att du utlöser skatt vid en flytt så skulle inte jag flytta för den ekonomiska aspekten. Och som många andra påpekat, kommer sonen aldrig vilja hälsa på och sova över?

Bara medfött hos mig, man skall inte ha mer än man behöver :smile:

3 gillningar

Äsch lev livet

2 gillningar

min son skall köpa hus med anex där han mamma kan bo på ålderns höst haha :smile:

3 gillningar

Du kan ju förlora pengar på att byta ner dig på grund av att värdeökningen kan bli lägre. Så det är inte självklart ekonomiskt att du ska byta ner dig, din hävstång blir ju mycket lägre då.

Inte intuituvt men en dyr lägenhet kan vara din bästa investering någonsin om bostäder ökar i värde, på grund av den brutala hävstången.

Jag skulle bott kvar och haft det extra rummet som kontor och gästrum när barn, familj eller vänner kommer på besök.
Så det extra rummet har skrivbord, stol och en stor och skön säng. Kommer uppskattas av alla dina vänner och din familj, och du kan tjäna pengar på att värdeökningen är mycket större än en etta.

Många på forumet är negativa till bostäder som investering men de allra flesta bostäder har alltid ökat i nominellt pris över långa perioder, även om de inte alltid ökat i inflationsjusterat värde.

1 gillning

Jag som trodde att alla svenskar köper bostäder för att bo och inte för att spekulera :slight_smile:

1 gillning

Spekulerar inte, säger bara att om priserna går upp så kommer de med dyra bostäder att tjäna mest, därför kan man förlora pengar på att bo billigt, vilket inte är intuitivt för de flesta men objektivt sant när bostäder går upp i värde, vilket de nästan alltid gör över lång tid.

Detta är ju ingen garanti för att det ska gå upp i värde framåt, men sannolikheten är hög att det sker, och då tjänar de med dyrast bostäder mest på det.

Har man bytt ner sig kan man då gå miste om extremt stora summor i ren vinst. De som trott på bostadskrasch sedan 2005 har ju gått miste om många miljoner i ren vinst, som exempel:

Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren - Mäklarvärlden (maklarvarlden.se)

1 gillning

Får se hur jag gör. Tänker att -hittar jag något jag verkligen vill ha så flyttar jag, oberoende storlek på lägenheten. Något jag blir kär i :heart_eyes: så köper jag, har turen att jag sparat såpas att jag kan köpa utan att sälja först. Gör det inte för pengarna, men blir det något billigare än det jag har idag får jag väll stoppa extrapengarna på lysa. Visst kan jag ”förlora” pengar på skatten. Men det är ju ingen egentlig förlust då jag har gått med vinst :blush:

4 gillningar