Ja det låter som en bra plan. Tror inte du behöver oroa dig över något med din fantastiska ekonomiska situation, njut av livet du skapat!
Kom bara ihåg att om bostäder går upp i värde i framtiden, så tjänar de med dyrast bostäder mest. Men billig lägenhet plus Lysa är också ett jättebra alternativ tycker jag, dessutom är det ju tryggare då du behöver mindre lån, om ens lån alls.
Lät som om jag hade sjukt mycket pengar haha nej, så är inte fallet. Men jag sover gott om natten. Dessutom bor jag i Borås, lägenhetspriserna är ändå hyffsat rimliga (även om fortfarande något övervärderade i mitt tycke )
Utan tvekan har “ta så mycket bostadslån som möjligt” varit en framgångsrik privatekonomisk strategi de senaste tjugo åren fram tills den nuvarande dippen. Frågan är om det kommer att vara så igen när krisen väl är över?
Det vet jag inget om, säger bara att det KAN bli så, och då tjänar de med dyrast bostäder mest. Så det är inte självklart att det är ekonomiskt smart att byta ner sig och bo billigt, du kan helt klart gå miste om många miljoner i vinst med den strategin.
Men vill man nu ändå vara exponerad på svenska fastighetsmarknaden så kan väll ts lika gärna byta ner sig och lägga mellanskillnaden i en svensk fastighetsfond då får hon även en riskspridning på flera fastigheter som även utöver det faktiskt blir en produktiv tillgång då de hyrs ut vilket “dö yta” som ej används i ett allt för stort hus ej är.
Ja absolut! Dock får man tänka på att man går miste om en brutal hävstång på flera hundra procent då.
Är din kontantinsats 400k för att köpa något för 2 miljoner och den ökar 20% så har du dubblat pengarna. Kan du sälja för 2,4 miljoner har du ju 800k om du skjuter upp vinstskatten, som är en annan fördel.
Alltså ger 20% avkastning en ökning av din investering med 100%, en hävstång med faktor 5.
Sätter du in det i en fastighetsfond och den ökar 20% så har du 480k istället för 800k, du har alltså gått miste om 320k för att du inte köpte bostaden istället för fonden.
Jag bor i en rymlig hyresetta, med sovalkov som är tydligt avgränsad mot vardagsrummet med ett valv.
Är själv 42 och tror faktiskt få bryr sig om hur stort eller litet jag bor. Men det sociala är viktigt för mig, så vill kunna ta hem 5-7 vänner utan att sitta på varandra. Jag är också hemma mycket, då jag har sjukersättning, så det är extra viktigt för mig att det passar mina vardagsbehov långsiktigt.
Så fokusera på vad som känns bäst för dig och hur du vill leva. Tror också människor alltid kommer ha åsikter åt ena eller andra hållet oavsett vad man väljer. Så kör ditt race!
Ja exakt, och historiskt så har priserna alltid gått upp över lång tid på nästan alla bostäder, speciellt de i attraktiva områden.
Vet inget om framtiden, men ett scenario är ju helt klart att bostäder fortsätter gå upp i pris i attraktiva områden över långa tidsperioder, och de med höga lån och hävstång med faktor 5 (500%) kommer då tjäna absolut mest pengar.
Jag har knappt gjort någon bostads vinst på 8 år, och om jag gjort det så har det ätits upp av inflation. Det hade varit ekonomiskt bättre för mig att köpt index fonder istället för att äga bostadsrätter.
1:or är det alltid en person som kan bo i, så de får ett lägre maxpris.
Så jag har råkat ut för spelregler ändringar som gjort att jag förlorat pengar.
-Är din egen bild av sig själv mer eller mindre viktig än andras?
Finns inga rätta svar på de två frågorna, men för att ta mig själv som exempel:
Bostad är inte en markör för mig då jag har annat i livet som jag tycker är mycket viktigare samt att jag är 99% självvaliderande gällande min självbild. När jag är i Sverige så bor jag i en etta, men känner mig ändå lyckad och tillfreds.
Så, bara som en tankeutmaning: vad är egentligen viktigt för dig?
Jag skulle säga kör!
Men om du flyttar från en 3.a till en 1.a så kan de nog bli lite omställning i början.
Men en rymlig 1.a med uteplats låter härligt och om planlösningen tillåter så kan man göra en industrivägg som skiljer en del av rummet som sovdel och en som vardagsrum.
Finns ju olika modeller och typer och man kan kapsla av ett rum rakt av med dörrar och då blir de som en tvåa men till priset av en etta
Kan du länka några grafer eller någon information som säger att fastigheter inte ökat i värde senaste 8 åren, speciellt i attraktiva områden? Inte en chans att du klarar det,
Så här ser utvecklingen ut för några typer av boenden, och det är såklart ännu bättre utveckling i attraktiva områden:
Stor etta (44 e bra) eller en tvåa
Uteplats - wow
Rum för diskmaskin, tvättmaskin, tumlare - nice
Avskärmat sovrum - Går med möbel lösningar
100.000k investeringar - Dunder
Jag har bott på 19kvm i 15 år.
Trivs hur bra som helst. Bara saknat det nämda ovan.
Så i min bok är det väldigt enkelt val.
Min farmor har hållt kvar sin trea ända sen min farfar gick bort. Och hon säger att allt det utrymmet är väldigt onödigt, t.o.m jobbigt att ta hand om själv. Och hon hade bytt direkt på ett hjärtklapp till mindre om det inte vore för hennes ålder, nu 91.
Sist. Skit i vad folk har för åsikter om ditt privatliv eller byt umgänge. För det är ju just det, ditt och privat.
Ja bostäder i attraktiva områden har alltid gått upp i pris över långa tidsperioder, finns nog ingen frisk människa som säger emot det. Inflationsjusterat realvärde är inte alltid positivt, det håller jag med om, men det faktiska priset nominellt har alltid gått upp över långa tidsperioder, speciellt i attraktiva områden.
Jag skrev inte att det var sant generellt, jag utgick från min datapunkt.
Efter att jag köpte kom ammorteringskraven som sänkte vad vad en person kunde låna vilket påverkade mitt bostadspris negativt. För ettor gäller det endast vad en person kan betala, inte som för 2:or och 3:or där ofta två personer som ska bo där.
Nu får jag i ett gigantiskt radhus där värderingen sjunkit senaste året pga avgift*kvm. Mycket billigare än alternativ i samma storlek, men folk reagerar på månadsavgiften, även om jag visar att ekonomin är bättre än andra föreningar och kvm hyran är lägre.
Min poäng är bara att det inte är en sanning att bostäder ökar i värde. Jag frågade dig över hur lång tid du tittar? Såklart om 10-20 är till så har även jag gjort vinster på bostäder men jag är osäker på om de kommer vara reella. Det äts mycket upp av inflation och vinstskatt.
Med din graf så kan jag också säga att vi ser nog inte en -5% ig ränta. Mycket prishöjning är från räntesänkning.
Men vad är ekvationen som direkt berättar om bostaden har ett attraktivt läge? För 2 år sedan så var det en annan definition än nu. Så om du har en attraktionsformel får du gärna dela med dig.
Ja du har rätt i mycket, inflationen äter ju dock upp lånet också om lönerna går upp i takt med inflationen. Min poäng är ju fortfarande att du kan tjäna mycket pengar på att köpa ett riktigt dyrt boende med topplån om värdet går upp. Skriver inte att det kommer hända, men det kan hända.
I det fallet går du miste om otroligt stora vinster om du snålat med boendet.
Jag tycker du ska skita i alla sociala normer, men däremot håller jag med de som säger att det är skönt att separera sovrum och levnadsutrymmen. Har man en större etta med högt i tak hade jag prioriterat att bygga sovloft om nu resten tilltalar så mycket.
Utifrån frågeställningen skulle jag säga att det beror helt på var dessa 44 kvm. är belägna - på en attraktiv adress, eller dess motsats
Om du väljer att flytta är mitt tips att rensa hårt bland möbler & ägodelar. En etta med möblemang från en trea blir lätt lite… mycket. Med mindre utrymme blir kvalité och fokus på det som används enligt mig viktigare.