Sociala normer, bostad - är det ok för en 47-årig kvinna att bo i en etta?

Jag säger ej att du har fel mem jag tycker det är lite “orättvist” att rakt av jämföra en produktiv tillgång så som en aktie är mot en bostad där man bor.

För att få en rättvis bild så tycker jag att man även bör ta med vad man kan hyra ut sin bostad för och sätta på det på priset (säg 4% av värdet per år)

Nu har jag själv räknat ut att jag hade tjönat mer på börsen men alternativet hade varit antingen bo i andrahand vilket kostar varje månad så även det måste man ha med i sin kalkyl.

För varje dag man bor i sin köpesbostad så är det en dag man ej behöver bo i en dyr andrahandslägemhet eller hyres nyproduktion.

Sen har vi ju dom som bor billigt i en hyreslägenhet i stockholm men helt ärligt hur många såna känner man i ung ålder?

Bara att köra på. Normer är till för att brytas. Funderar själv på att gå från en tvåa till en etta, det som har hindrat mig från det än så länge är på grund av köken.

Om du inte trivs, kan du ju alltid byta upp dig igen.

5 gillningar

Speciellt den bostaden man köpte ath :roll_eyes:
Varför ska man äga en riskinvestering idag?

Jag förstår dig helt och din kritik är befogad.
Men man köper ju förhoppnings en bostad där man tänkt bo väääldigt länge i.
Ibland får man helt enkelt zooma ut.

Sen för man ej glömma livskvaliten som kan komma med en bostad man trivs i.
Hade jag bott i de hyreslögenheter jag blivit erbjuden så hade de åren ej varit lika bra som de jag haft nu i en bostad där jag har nära till det jag gillar (kan vara vid havet/stallet/skogen beroende på preferenser) etc.

1 gillning

Vad känner du själv? Om jag blev singel igen (och barnen var utflyttade) skulle jag gladeligen bo i en etta i form av musikstudio med loftsäng. Det skulle säkerligen inte vara ett “accepterat” boende för en i så fall 55+ man, men JAG skulle trivas, och det värdesätter jag högre än vad folk på facebook tycker…

5 gillningar

Tycker att du ska bo där du får bäst livskvalité. En tvåa är dock att föredra, som några andra skriver. Det är skönt att skärma av sig ibland även fast du bor själv.

Tycker det är väldigt synd om du låter sociala normer påverka ditt liv. Det är du som ska leva och trivas, normerna är bara negativt för självkänslan och triggar osäkerhet.

Kör på det du ser är positivt för dig och gör din tillvaro bättre.

4 gillningar

Rent krasst - ja, det skulle nog ses som udda eftersom de flesta över 25 faktiskt inte bor i ettor. Huruvida “udda” är negativt eller inte får du bestämma själv. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Över en miljon i sverige käkar antidepressiva läkemedel så att ej passa in i “mallen” kanske ej är så dåligt ändå :slight_smile:

1 gillning

Då kan jag kontra med Bitcoinpriset de senaste 15 åren :upside_down_face:

Normer? Om folk bara kunde sluta bry sig om sånt trams och göra som de själva vill.

1 gillning

Helt ok att bo i en etta oavsett ålder.
Välj det boende där du tror du kommer trivas bäst och må bäst. För egen del så skulle jag nog velat ha iaf 2 rum men det beror också på hur mycket man är hemma.

2 gillningar

Jag är 41 år och har en etta i Stockholm city där jag arbetar samt ett hus i södra Europa. Ettan är tja, en etta, dvs liten medan huset utomlands är så stort så att mina gäster brukar skämta om att de går vilse första gången de är där. För mig är det ett givet val då jag anser att jag på så sätt får mest boyta för pengarna. Har sällan gäster i Sthlm men i huset kan jag ha folk på besök längre perioder då det finns flera gästrum. Jag struntar i normer och lever så att det passar mig!

4 gillningar

Detta var bra att du tog upp.
Jag bor i en etta och stortrivs men så bör jag säga att jag i princip aldrig är hemma under dagtid förutom söndagar.

Mån-fredag så är jag borta från 8 på morgonen till 8 på kvällen samt helgerna spenderar jag ofta antingen hos tjejen eller ute på äventyr.
Kan vara söndagar som jag är hemma hela dagen typ.

Skulle jag vara hemmabunden hela dagarna pågrund av sjukdom eller liknande så hade jag nog föredragit kanske ej större inomhusyta men en liten plätt tomt/altan att vara på.

1 gillning

Mitt råd är att försöka jobba bort detta, ta gärna hjälp utifrån. Väg istället fördelar/nackdelar utifrån ditt eget perspektiv.
Skatt är tyvärr en del av livet, du betalar ju skatt på din lön - känns även detta som att du förlorar pengar på månadsbasis? Dessutom, dessa pengar som du pratar om, de är ju ändå bundna i ditt nuvarande boende. Du har ju ingen som helst nytta eller nöje med dessa, tills den dagen du säljer lägenheten.

För egen del, att bo mindre ser jag inte som några problem. Funkar lägenheten för DIG, det är det viktigaste. Sen som några nämnt, för egen del hade en 1a varit lite för litet för mig. Men en välplanerad 2a (sep. sovrum) hade absolut funkat.
Stort plus för uteplats - tänk sköna sommarkvällar, billigare boende skapar också utrymme för att spendera dessa pengar på god mat & dryck som kan avnjutas med familj eller goda vänners sällskap på en trevlig uteplats.
Hur värderar man detta, goda skratt & minnen som kan skapas? vs. sitta & hålla på pengar i en stor lägenhet som man kanske inte är så nöjd med, allt för vad man tror att andra ska tycka & tänka om en för att man bor mindre?

Ursäkta om tonen låter lite hård, inte alls meningen. Förhoppningarna är ändå att du väljer den väg som gör dig lycklig!

Mvh,

1 gillning

Enda jag vill säga emot här är att man absolut kan nyttja pengarna i bostaden innan man säljer genom att utöka sitt bolån från säg 15% till 45% och få många miljoner på kontot, lite högre månadskostnad men du kan ofta frigöra stora summor genom din bostad, utan att sälja.

Pengarna är alltså aldrig bundna i ett boende om man har lägre än 85% belåningsgrad.

1 gillning

Eller så tycker folk att du är cool och inspirerande! (Och önskar i hemlighet att de själva också slapp allt underhållsjobb som en villa för med sig…) Hälsar 40-åring i etta.

6 gillningar

Du formulerar det jag tänker och känner. En del av mig vill detta :point_up_2:. Jag vet bara inte hur jag ska hitta en fin etta i bra läge. Tills vidare bor jag kvar i min trea i bra läge. Fortsätter rensa och förenkla livet. Kanske kan jag hitta lugnet där jag bor. Eller fortsätter sökandet efter mindre.

Tack för ett fint och inspirerande inlägg. Och välkommen hit! :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Det är numera korrekt att bo i en etta.
Trenden pekar mot mindre boenden.

1 gillning

Till och med något man kan skryta med då man kan påpeka hur litet avtryck ens boende gör på miljön :wink:

2 gillningar

Kanske läge kolla på något slags byte inblandat? Är ju många med två små lägenheter som söker en större.

3 gillningar