Köpa större lägenhet för bättre livskvalitet (även om behovet kanske inte finns) eller köpa mindre och spara pengar?

Måste ju inte vara något fel på en bara för man inte mår bra av att bo trångt haha.

Nae @Clouds , på dig låter det som om du borde hitta et större boende. Men måste du köpa? Går inte att hyra?

Personligen så flyttade jag och sambon från en 3:a där vi mådde skitdåligt till en 3:a där vi mår bra - och jag sålde av allt mitt innehav.

Såatteh. Började om från noll :+1:. Kan ju bara säga att varje dag är mycket bättre och det är det verkligen värt. 10/10 hade sålt allt igen.

1 gillning

Det är en bra idé att fundera på hur du vill leva mer på riktigt. Antalet kvadratmeter är liksom inte allt. När jag befann mig i din situation så prioriterade jag dessa saker:

1. Stort kök
  2. Balkong
  3. Bastu i föreningen

Av de tre är balkong det som påverkar priset mest. Så här i efterhand kan jag se att jag inte använde balkongen så mycket. Den hade gått att leva utan. De andra två sakerna var mer vettiga att prioritera. För att kunna prioritera bort balkong hade det för mig krävts en fin och lummig gård. Den hade varit mindre tillgänglig än balkongen men motsvarat mitt faktiska behov och användande bättre.

2 gillningar

Är det inte väldigt ovanligt, så man får välja bort en hel del lägenheter om man har det kravet?

Tyvärr så finns det typ inga hyresrätter i det här området, det kräver flera års kötid och säkert referenser. Har pratat med hyresvärdar som endast går via kötid, fanns ingen möjlighet att ”gena” om man kunde vara väldigt snabb vid ett tillträde.

Vår lista liknar nog varandra. Har ofta min bror över på besök som också sover över (han bor annars i en annan stad), och det blir lätt kaosigt på en etta. Ett större kök med en riktig soffa skulle möjliggöra avkoppling på ett annat sätt. Underlätta när kompisar är över. Det skulle kännas mer ordning i lägenheten överlag. Vi har så få månader med värme i det här landet, så en balkong skulle vara mycket givande. Sen mot kvällen kunna gå till ett separat sovrum och släppa allt annat för att koppla av. Låter kanske löjligt men tror ändå det hade gett en helt annan livskvalitet i mitt fall att bo i en tvåa.

1 gillning

När jag letade lägenhet var det inte direkt ovanligt. Eftersom jag hade det som förhandskriterium gick jag inte på visningar i andra föreningar än där bastu fanns. Det var inte precis så att det ledde till någon brist på relevanta objekt.

1 gillning

Vad är syftet med ditt sparande ?
Sparande är uppskjuten konsumtion, så till vad och när har du tänkt använda snöbollen.

Pengar är ett medel för att nå sina mål.

Konstigt, allt jag mött med hyresvärdar är att om man ringer varje dag så får man till slut en lägenhet utan att vara i kösystem, men de kanske inte var lika prinicipfasta.

Jag har fått lägenhet så två gånger :woman_shrugging:. Senast var väl svtreportern som gjorde samma sak i sthlm Så fick SVT:s reporter förstahandskontrakt i Stockholm på två månader | SVT Nyheter

Men sure, kanske inte kan ha så höga krav em man gör så… Frågan är dock alltid fri och man själv kan alltid backa ur och behålla sin plats i kön :wink:

Vet inte riktigt vad du försöker säga med ditt inlägg egentligen @Sally. Jag såg själv reportaget och har försökt hos samtliga hyresvärdar som har lägenheter i området, utan resultat. Sen varför det funkar för andra vet jag inte, kan vara andra hyresvärdar än dem som verkar i området.

Grattis till en god ekonomisk situation! Låter ju som att du har råd att välja. Jag hade utan tvekan valt 2an. Har själv delat en 2a som student med en främling i utsatt område, varit inneboende i en 2a i mindre utsatt område, haft egen 2a i lika utsatt område, haft 3a i riktigt trivsamt område, blivit tvungen att ha dubbelt boende pga arbete, bott i skåpbil, och nu 4a i hyresrätt i trevligt område. Kan konstatera att boendet har stor inverkan på mitt mående/livskvalitet, särskilt om det ej är sommar oberoende av min ekonomiska situation (dock aldrig haft boende jag ej haft råd med).

Tycker alltid att det är värt en premie att bo så att man får plats, samt ett område man trivs i(nära till jobb/affär/natur/vänner), så länge det inte blir så dyrt att det leder till ekonomisk oro.

Ett tips som ofta delades i grupper bland folk som bodde i skåpbilar var att tänka att du sannolikt kommer leva ditt liv ungefär lika oavsett boendeform. Tillbringar du 90 % av fritiden inomhus om du bor i hus blir det nog samma i en skåpbil, vilket för mig inte var ett problem på sommaren då jag oftast är ute. Men resten av året var trångboddhet ytterst begränsande då jag var inne mest.

Nu har du ett schysst kapital samlat och borde ju då ha viss ekonomisk frihet. Låter ju dock som att du känner dig fjättrad av kapitalet snarare än fri.

Skulle du känna dig friare med 500k i kapital i 2a i område du trivs i kontra i en 1a/område du inte trivs i? Hur skulle en dipp på börsen på 40 % kännas i 2an kontra i 1an? Hur skulle du ett bostadsras på 40 % kännas i 2an kontra 1an?

Jag personligen skulle vara mindre påverkad av bostadsnedgång än aktienedgång, och skulle oavsett sova bättre om jag kollade på dystra nyheter i vardagsrummet och sov i sovrummet än att behöva se de dystra nyheterna i mitt enda rum.

1 gillning

Vilket engagemang. Tack! Självklart ska ni få veta hur det blev.

Just nu sitter jag vid ett stort köksbord, i min nya tvåa, fortfarande lite tomt då några möbler är försenade men wow… Vilken känsla! Efter all stress och allt flyttande så känns det äntligen som att jag fått en trygg oas. Jag trivs. Jag känner ett inre lugn. Jag hoppas att livspusslet och vardagen kommer bli bra, min magkänsla säger det. Känns så bra att vara tillbaks i området och det tog ett tag att vänja sig vid portföljen men det är verkligen värt det.

Nu väntar en hel del personlig utveckling för min del. Att försöka se andra värden bortom studier, prestation och karriär. Kanske våga resa lite mer. Träffa sina vänner och sin familj mer. Att våga göra det jag vill och behöver.

Är evigt tacksam för den här tråden. Tror faktiskt jag inte hade vågat ta steget utan er hjälp, jag har ju försökt många gånger utan framgång. Förutom nu. Hoppas ni får en riktigt varm och härlig sommar, från ett just nu riktigt regnigt Göteborg.

6 gillningar

Jag köpte min tvåa 2017 efter separation från exet, 44 år ung. Den var perfekt för mig och mina katter. Sovrum vardagsrum, kök, klädkammare, helkaklat badrum med fönster och en stor balkong som jag glasade in.
I början tänkte jag ofta “varför köpte jag en tvåa, jag sover ju oftast i soffan framför tvn…”
Träffade sen en man som efter ett år flyttade in till mig. Vi skulle bo här ett tag och spara pengar (väldigt låg månadsavgift) och tänkte se köpa hus ihop. Det har tyvärr inte blivit av fastän vi har varit på över 70 visningar​:roll_eyes::face_with_peeking_eye:. Sedan covid jobbar jag på distans och har min arbetsplats i köket där köksbordet brukar stå. Funkar finfint. Pga detta upplägg kan vi spara en rejäl slant varje månad samt har råd att åka på semester ett par gånger om året. Röstar för att bo så litet som möjligt och spara om man vill nå FIRE.
Vill man skaffa familj o barn längre fram kan man alltid skaffa större då. Samt att om man bor mindre har man inte låst lika högt kapital

2 gillningar

Stort Grattis!

Du mår bra, men hur mår portföljen? :wink: