FIRE: Sälja allt och flytta

Det finns flera trådar här på forumet som handlar om hur mycket man har sparat etc. Många gånger blir det diskussion om vad som skall räknas med i den egna förmögenheten. Jag och min familj jobbar mot att göra en FIRE om 10 år och flytta till Sydeuropa (förmodligen Portugal). Så det som är intressant för oss är vad vi har för förmögenhet om vi realiserar alla våra tillgångar vi har nu för att starta ett nytt liv i Portugal. (Finns två steg enligt nedan)

1: Realisera alla tillgängliga nuvarande tillgångar: Sälja hus, lägenhet, sommarstuga, bil, båt etc. + tillgångar på sparkonto, depå (efter skatt), ISK etc. samt vinst (efter skatt) vid avveckling/försäljning av eget företag. Minus ev. skulder… Det är vårt startkapital för det nya livet…

2: Framtida tillgångar (om X antal år): Dvs pensionsrätter, försäkringar etc.

Finns flera kalkylatorer där man kan räkna på när man når FIRE (bland annat här på rika tillsammans) Ekonomisk frihet (FIRE): När blir du ekonomisk fri? (rikatillsammans.se). problemet med den och många andra är att den är totalt missvisande enligt min mening… (är alldeles för konservativ när den räknar). Om jag i Sverige idag har en levnadskostnad på 40 000 i månaden (2 vuxna + 2 barn) inklusive allt så kommer ju inte den kostnaden vara densamma när vi når FIRE. (Behövs inte två bilar, inga pendlarkostnader, lunch kostnader på jobbet etc. samt inte minst annan boendekostnad eftersom man inte måste bo där jobben finns ( = dyrt) utan kan bo vart man vill) dvs man måste räkna på vilken levnadskostnad som man behöver/önskar efter FIRE och den kan vara drastiskt annorlunda mot vad man har idag.

FIRE perioden blir ju också uppdelad i två faser om man resonerar enligt ovan. Steg ett är från ”FIRE-dagen” till ”pensionsålder” och sen steg två är efter ”pensionsåldern. (Bonus är ev. framtida arv)

Exempel: Period 1: 40 – 65 år (Leva på nuvarande kapital)
Period 2: 65+ (Leva på återstående kapital + pensionsrätter)

Så till mina två funderingar:

1: Tänker vi rätt enligt ovan eller missar vi målet?
2: Undersökning: Hur mycket tillgångar kan ni realisera idag? (Sälja allt och flytta)
Var samma som: (Hur stor är din nettoförmögenhet?)

(Ska tillägga att när jag skriver “sälja allt och flytta” innebär det att sälja allt och sen optimera kapitalet för FIRE och inte sedelbuntar i maddrassen :slight_smile: )

2 gillningar

I stort sett ja. Men gå inte på enkla kalkylatorer om ni menar allvar med era planer. Gör mer avancerade simuleringar och räkna själva med verkliga siffror och fakta utifrån t ex situation i Portugal.

Jag tror inte så många vill sätta det i pränt på ett öppet forum. Är du nyfiken är nog en undersökning med alternativ bättre.

Låter klokt! :joy:

2 gillningar

Fick inte till det, kanske en MOD kan lägga till det… (Intervall 0 - 0,5 mil, 0,5-1 mil och sen 1 mil intervall till 10+) Var samma som: (Hur stor är din nettoförmögenhet?)

Hur stor är din nettoförmögenhet? har väl typ samma fråga, med rätt många svar.

Det är i princip samma fråga jag, tack den har jag missat!

Jättehäftig plan. Stort lycka till. Portugal verkar vara superhärligt med fantastiskt klimat och livskvalitet.

Ni borde ta hjälp i god tid av en jurist för att se hur den här försäljningen ska göras i samband med flytt om det finns mycket medel i företaget. Det kan vara stora skillnader skattemässigt.

Menar du att ni planerar att bli kvar där tills ni blir gamla på riktigt, och behöver vård, omsorg osv? Eller ska ni bo tills det inte är kul längre, och sen komma tillbaka?

4 gillningar

När ni uppskattat framtida månadsutgifter kan ni använda räknaren i tråden nedan.

1 gillning

Vi planerar för att flytta permanent och inte komma tillbaka!

1 gillning

Har du tänkt på ett scenario där du är 80+ och frugan har trillat av pinn och du är ensam kvar med behov av hjälp?
Mina föräldrar här i Sverige uppskattar svensk(talande) vård (nåja…) men framförallt att vi barn bor hyggligt nära.

2 gillningar

Japp, ungarna kommer följa med om ca 10 år (3 och 5 idag) så förhoppningsvis får dom någon typ av anknytning dit när dom kommer bo där med oss i minst 5 år och gå ut skolan där osv. Vi åker också på semester dit regelbundet och kommer använda dom 10 år som är till flytten till att besöka olika delar av landet för att hitta rätt! Sen är tanken att bli en del av det lokala samhället i Portugal (dvs prata portugisiska till vardags) och inte bo i en “svenska by”. Så förhoppningsvis om 50 år när jag kanske blir själv på ålderns höst så pratar jag flytande portugisiska och har ett socialt nätverk där nere me vänner etc precis som jag har idag och ungarna (även om dom inte kanske bor där) har en anknytning dit så att dom kommer på besök lite då och då…

(Sen ska tilläggas att familjen är ganska “internationell” redan idag på gott och ont och vi är utspridda redan idag med boende/jobb i diverse olika länder så finns inte något “hemma i X byn/staden” där alla bor max en/två timme bort. Utan vi försöker bo nära flygplattser allihop då det är det enda realistiska sättet att resa)

4 gillningar

Jag tror det är lättare att hitta detta i Portugal :smiley: där finns väldigt bra allmän sjukvård i de flesta språk.

Nog för att svenska vården har sina språkliga utmaningar, men jag tror och hoppas att det är lättare att hitta svensktalande vårdpersonal i Sverige än i Portugal…

3 gillningar

Skulle säga att Fire med såpass unga barn blir i 3 utgiftsperioder.

1. Start - barnen blir självförsörjande
  2. Barnfria - pension
  3. Pension

Om man nu inte tänker att barnen bor hemma och man försörjer dem till sin pension.

2 gillningar

Det är en bra tanke, vi har räknat på våra utgifter med barn till ålders pension! Men förhoppningsvis blir det ju billigare efter 10 år (ungar runt 25 borde vara självförsörjande) ska uppdatera våra beräkningar!

Har du funderat hur klimatförändringarna kommer påverka Portugal? Climate Change: Impact on Portugal - Portugal.com

Hade inte oroat mig jag kan få min port sprängd här i sverige också.m eller kanske ryssen anfaller etc etc.

Visst bra att ta hänsyn till dessa saker men ofta skrämmer man nog enbart upp sig själv mer än nödvändigt.

Jag tror det blir svårt att märka någon praktisk skillnad på en livstid.

Däremot borde man så klart välja bostad med bra mikroklimat för sommaren (och för vintern), finns massa bra ställen längs kusten. Det kan skilja en del lokalt. Vissa ställen får mer värme och mindre vind. Sedan se på läge i förhållande till storm från kust (höjd över vattnet), det är frestande att köpa för nära havet :sunglasses: allt sådant har säkert köparen koll på. Besök på lite olika tider på året.

1 gillning

10 år är en lagom lång tid att planera en FIRE.

1. Gör en FIRE budget redan nu och följ den.
  2. Spendera delar av er semester i nya landet varje år, då finner ni snart ut om ni kommer att trivas.
  3. När ni säkert har bestämt vilket land ni ska flytta till, börja lära er det språket redan i Sverige.
  4. Läs på om skattesystemet i nya landet.
  5. Sälj inte allt ni äger på en gång utan under några år innan FIRE och öppna konton i nya landet.
  6. Vill ni bo i Sverige några månader på sommarn så är husbil ett utmärkt alternativ.
  7. Se till att vara väl diversifierade med inkomster från flera källor når ni går in i er FIRE.
3 gillningar

Det är inte lätt att flytta i tonåren. Dina barn kommer ha relationer, skolgång och framtidsplaner i Sverige.
Jag hade gjort ganska stora ansträngningar för att undvika problem knutet till detta.

Varför kan ni inte flytta idag istället?

4 gillningar