Hej,
Min första post här, söker input på vår plan och kanske att hitta någon som varit i liknande sits att diskutera med.
Jag och min fru (38 & 35 år), med två barn (3 & 1 år) planerar någon typ av FIRE i Spanien inom dom närmsta åren. Vi är båda drivna personer som gjort bra karriärer men tröttnat på livet some anställda. Jag tror med stor sannolikhet att vi kommer ha någon form av sysselsättning när vi bor i Spanien, men vi är osäkra på vad och kommer låta det ta tid innan vi hittar vad. Vår portfölj är idag ca €2,3m och består mestadels av breda intex ETFer. Med vårt nuvarande sparande bör vi nå €2,5m om 1 år givet 0% marknadsutveckling. Tanken är att köpa hus för ca €500k och leva på resterande €2m, så enligt 4% kan vi ta ut €80k per år. 4% kanske är lite högt givet att vi har så lång tid kvar, men €80k borde ge en bra marginal att dra ner uttag under år med dålig marknad.
Har egentligen ingen direkt fråga, söker mer folks tankar kring våran plan och alltid roligt att höra från någon som gjort liknande.
Det är väl inga problem att gå fire om man har 25 miljoner utan snarare konstigt att ni inte gjort det tidigare. Tror det är väldigt få som sitter i er situation men jag hade stuckit från både jobb och land om jag hade den summan pengar. Däremot tror jag inte jag hade släppt sverige helt, iaf inte på sommaren då det är olidligt varmt i södra Europa på somrarna.
Förmögenhetsskatten varierar mycket mellan olika regioner. Om du flyttar till Andalucien slipper du den regionala förmögenhetsskatten. Statlig förmögenhetsskatt (solidarity tax) gäller från 3 miljoner euro.
Valencia har precis gått ut med att från slutet 2025 gäller att man kan ha €1m per person utan att betala förmögenhetsskatt. tror det var €500k per person tidigare. Boende excluderat.
Editerad!
Viktigt att se över arvssituationen. Som svensk medborgare kan du välja att svensk arvsrätt ska gälla trots att du är skriven i Spanien.
Detta hanteras genom att du och din fru skriver ett testamente där ni anger att svensk arvsrätt ska gälla. Gör man inte det blir det spansk arvsrätt som gäller.
Tänk på att kolla om arvsskatt på fastighet i Spanien går att undvika med testamente som anger att ni vill ha svenska arvsregler. Har ni otur måste det ändå betalas arvsskatt på fastigheten i Spanien. Detta kan också variera från region till region.
EU-lagstiftningen gäller bara arvsordningen, dvs vilken släkting får vilken andel. Skatt på arv är upp till varje land, och i Spanien har regionerna rätt att ta utt arvsskatt
Det här är ju ett ekonomiforum så vi bortser från Spaniens mat, vin, klimat, kultur mm och fokuserar på skatter! Jag har gjort följande noteringar vad gäller flytt till Spanien och skatter där.
Det första ni skall tänka på är var ni är skattemässigt residenta. Det är inte så enkelt som man kan tro. Man kan bo heltid i Spanien och ändå betala skatt i Sverige, t.ex. om man äger och sitter i styrelsen i ett svenskt aktiebolag.
Progressiv skatt 19-28 procent på kapitalinkomst. Finns ingen ISK eller liknande.
Svenska förföljeseregler vad gäller aktier du äger vid utflyttning och svenska aktier du handlar under 5 år efter utflytt. Vill du investera i Sverige, gör det via fonder/ETF.
Full tillgång till sjukvård bara om man arbetar eller uppbär statlig pension, så er plan att jobba lite är bra. Många har privat sjukförsäkring i Spanien. Lever man bara på kapital är sjukförsäkring ett lagkrav. Har man redan existerande sjukdomar som privat försäkring inte täcker finns statlig “Convenio Especial” (60 eur/månad)
Tandvård ej subventionerad, men brukar ingå i sjukförsäkring
Tack för utförligt svar. Vi bor inte i Sverige idag, men min tanke är att inför flytt sälja av alla innehav för att köpa tillbaka när man blivit skattepliktig i Spanien. På så sätt nollar vi alla kapitalvinster (där vi bor idag är kapitalvinster skattefria).
Var inte medveten om att sjukförsökringen inte täcker då man lever av kapital. Har du någon koll på hur mycket privat försäkring kostar?
EU:s arvsregler bestämmer inte vilken myndighet som ska handlägga vissa frågor i samband med arvet eller vilken lag som ska tillämpas när det gäller arvsskatt som dina arvingar måste betala.
Fortfarande inte helt solklart med den formuleringen i vilket land man blir skatteskyldig. Men jag köper att det kan vara så att man måste betala arvsskatt lokalt.
Har pratat med en jurist om detta med arv när man har tillgångar inom EU och hon tydliggjorde inte frågan. Kanske ville hon få sälja på oss ett testamente.
Det är inte ovanligt i Europa med krav på arbete/pension för allmän sjukförsäkring, t.ex. Irland har detta. Så ofta får det bli barista-FIRE med lite arbete i dessa länder. En annan strategi är att ta ut allmän pension så tidigt som möjligt, men då ta minsta andelen 25%.
Hej,
Spännande, vi har barn i samma ålder och har varit inne på samma spår.
Var i Spanien har ni tänkt flytta?
Och vad för skola för barnen? Svensk, internationell eller spansk?
Vi tänker oss nog att vi flyttar tillsvidare, sen får man se om det blir 3 år eller för alltid.
Tanken är att barnen ska gå i någon typ av internationell skola, men gärna en där det även går spanska barn, verkar finnas ganska mycket att välja på om man bor kring dom större städerna.