Hej och tack för ett fantastiskt forum!
Jag och familjen (fru och två mindre barn) tänkte prova på Spanien i 10 månader (aug-juni). Vi tar bilen ner, hyr en lägenhet, barnen får gå på en Skandinavisk skola, jag jobbar på distans via eget AB och frugan tar tjänstledigt från sin anställning och pluggar på distans.
Min uppfattning är att det hela är rätt okomplicerat utifrån ett privatekonomiskt perspektiv eftersom att jag inte kommer spendera mer än 5 månader på ett kalenderår. Jag behöver varken skatta i Spanien, regga om bilen eller öppna ett spanskt bankkonto.
Har någon här gjort något liknande äventyr och kan intyga att det inte är mer komplicerat än så eller har andra reflektioner?
Uppehöll mig en längre period i Tyskland innan jag officiellt flyttade. Inga problem.
Tekniskt sett skall du meddela SKV om du är borta längre än 6 månader (tror jag det är). Har du intentionen att stanna mindre än ett år behöver Ni inte skriva Er där.
Hade gärna gjort! Ett av de större problemen är just den där skandinaviska skolan som är allt annan än billig så visst får det privatekonomiska konsekvenser. Sen undrar jag om de där tio månaderna som blev fem månader. Är det verkligen så att det bara räknas per kalenderår? Kan man vara i tio månader i sträck utan tjafs om man bara är 5 per kalenderår i Spanien?
Är inte direkt någon expert här, men är rätt säker att 183-dagars regeln avser rullande 12-månaders period och inte kalenderår.
Däremot hade jag, om jag var i er sits, funderat på hur du hade kunnat ta ut semester före och efter en sådan 6 månaders period för att förlänga vistelsen.
Ni bör även undersöka era försäkringar och huruvida de täcker längre utlandsvistelse.
Fantastiskt val och bra set up med kalenderåren. Beskattning och residencia gäller kalenderår. Det enda som är klurigt är försäkringskassan som egentligen kräver att man anmäler sin vistelse och sitt arbete utomlands och vill ha intyg från arbetsgivaren att man måste arbeta utomlands. Därefter ska de då “utreda” om man fortsatt ska vara försäkrad i Sverige. Det kanske blir lätt om du har eget AB och kan skriva intyget själv ?
FSK är väldigt svåra på sånt här. De vägrar tex utreda och bekräfta allt i förväg, vilket ju hade varit nice…
Ni kan också köpa Sanitas försäkring om ni vill ha privatvård där. Det krävs inte att man bor där och är rätt billigt. Glöm inte att beställa hem EU kort till alla om ni inte redan har.
Svenska och skandinaviska skolor är ändå billiga i jämförelse med privata internationella och privata brittiska/ amerikanska.
Det kommer bli fantastiskt!
Då ni skriver skandinaviska skolan misstänker jag att ni är på en billigare kust än sydkusten, då är nog hyra en bra plan. Köpa investerings eller semester lägenhet är ett annat alternativ om det visar sig att hyrpriserna är orimliga. Men då bör man ju ha en lite mer långtgående plan såklart och ta väl med tid på sig att hitta rätt. Vi gjorde så. Vi visste var någonstans vi ville vara, bara inte hur mycket.
Det är Costa Blanca och skolan kommer gå på 100 tkr för två barn över två terminer. Vet inte hur det står sig mot andra privata skolor, är mest glad över att vi har råd att göra det här
Vad ser du för vits med en privat försäkring? Vi har inte det i Sverige, även om tanken har slagit mig.
Planen är att hyra en lägenhet. Eftersom det känns mest sannolikt att vi kommer tillbaka till Sverige, så finns inga tankar på att köpa boende.
Helt rätt att prova och att hyra är nog det bästa i er situation.
Det finns allmänna spanska skolor som är gratis. Sedan finns det privata och även ett mellanting / halv-privata. Svenska och skandinaviska brukar kosta ungefär som du säger trots att de är helt privata (tror jag). Det är en rätt bra deal tror jag prismässigt. Men jag vet inte så mycket om den ska jag säga.
För en bra privat internationell skola eller brittisk/amerikansk skola ligger det ungefär på det dubbla jämfört med de svenska (på sydkusten iaf). 11-12kEUR per barn per år är inte ovanligt för grundskola. Då ingår mat och allt material, ej uniformer och extra curricular activities. Om man tänker vara längre och / eller barnen är unga så kan det vara värt det tänker vi. Det hjälper nog långsiktigt att barnen lär sig gilla skolan från start.
Det kan vara kö både på svenska / skandinaviska och på de dyrare internationella. Det kan vara värt att ställa sig i kö tidigt.
Sjukvården är bra överlag så det blir nog en smaksak. Om man inte har jättebra spanska när man först kommer ner så kan de ju vara skönt att kunna välja vilken klinik man vill. Jag tror det är väldigt beroende på hur det ser ut lokalt där ni tänker bo. Finns det bra sjukvård på EU kortet så räcker ju det. Man får väga in att man gör rätt enligt Försäkringskassan också. Vill man ha tillgång till alla och de bästa klinikerna så kan man köpa Sanitas. För barn kanske det är runt 50EUR per månad, finns familje deals också.
Utöver den privata situationen är en annan aspekt på det hela huruvida ditt AB får fast driftställe i Spanien och således behöver betala skatt, samt vilka rapporterings skyldigheter det medför i Spanien.
Det låter underligt att ett enmansbolag, där såväl styrelsen som den enda anställda befinner sig på heltid i Spanien och utför 100% av arbetet i Spanien kan komma undan att betala skatt där.
Vill åter igen understryka att jag inte är någon expert här, men jag hade investerat ett par tusenlappar i rådgivning för att inte hamna i en potentiellt taskig situation med svenska och spanska skatteverket.
Vill även tillägga att jag inte på något sätt försöker skjuta ner era planer.
Bor du längre än 6 månader i Spanien i rad (inte kalenderår) ska du skatta där, EU regler.
(för er blir de för 2024 som ni deklarerar 2025)
Detta gäller även om du hyr bostad, många försöker fuska med detta, men de är ett brott och som med alla andra brott så åker några dit på detta (fler varje år) och får böter, bara så du vet vad som gäller, sen får du välja hur du vill göra.
Annars kan jag varmt rekommendera att prova, väldigt trevligt ställe.
Vi funderar nämligen på exakt samma upplägg, men skillnaden att vi båda ska studera på distans och leva av sparat kapital. Eftersom vi inte ska ha några inkomster i Spanien och vi inte stannar där längre än 6 månader per år, så tolkar jag det som att vi inte behöver bli ”tax-residents”. Sen bör vi ändå registrera oss som studenter/jobbsökande när vi anländer, då kan man stanna längre än 6 månader så länge man kan bevisa att man kan försörja sig. Men gäller det även distansstudier på svenska universitet? Eller bör vi även plugga spanska lokalt kanske? Har jag missat något annat? Om någon av oss skulle ta ett extrajobb medan vi är där, skulle det påverka vår plan?
Tjena!
Det gick som planerat, vi är här och äventyrar, fortfarande i shorts och t-shirt Nu undrar man mest hur man kommer klara en svensk vinter efter att ha upplevt det vi gör nu.
Osäker på vilka regler som gäller för distansstudier, frugan har i varje fall inte registrerat sig som studerande här. Enda flagga jag ser i ditt inlägg är jobb i kombination med studier, som kan påverka CSN bidraget.
Kul att höra. Det blir nog tufft att återvända. Jag har haft en långärmad skjorta i väskan att dra på över t shirten senaste gångerna vi varit ute på restaurang sent. Den åkte på för första gången i onsdags kväll vid 22 på uteserveringen. Men långbyxor brukar det inte bli förrän i Jan/Feb vi värdesätter också värmen väldigt mycket.
Vill följa upp era Spanien-äventyr. Hur ser ni tillbaka på det så här i efterhand? Var 10 månader tillräckligt eller hade ni velat stanna längre? Var det lätt att lära känna människor där nere? Vi är en familj med två barn som är sugna på att göra något liknande