För denna information har jag varit i kontakt med Skatteverket i Sverige, Bank och fondbolag i Sverige samt Skattejurist, min deklarations Gestoria och en Bank i Spanien
Först ska sägas att detta gäller om man helt flyttar från Sverige till Spanien i mer än 183 dagar per år.
Är du i Spanien längre än det, då ska du skatta där för alla dina inkomster i hela världen(här finns en hel del som inte berättar för någon att de bor där men de är upp till var och en, jag specar reglerna inte hur man väljer följa dem) Är du i Sverige eller har fast punkt där samtidigt ska du skatta i Sverige också. När du hamnar i den situationen så går skatteavtalet in och reglerar så att du inte betalar dubbelt, du får då skicka in till Sverige att du vill ha tillbaks den del du betalat i Spanien.
Isk får man inte ha om man inte bor i Sverige, hos flera institut görs den om till vanlig depå vilket inte är att rekommendera då det triggar försäljning om du skulle flytta tillbaks då den blir en ISK igen. Här har jag fått lite olika svar men tolkar sammantaget som ovan.
Fär KF då så gäller, enligt skatteverket i Sverige säger de att från Sveriges håll så är de inget problem, KF är en försäkring och därav betalar du inget.
Ava, Nordea och NN säger att de ingen info skickar till andra om KF, SEB skickar vid behov, oklart vad de var för behov.
Spanien säger “kalla de vad du vill, men har du vinst ska du skatta för den”
Här kommer det trista, skatten du betalar i avgift för din KF är ingen skatt utan en avgift till försäkringsbolaget, försäkringsbolaget betalar en skatt och tar en avgift av dig för att täcka denna kostnad.
Denna avgift är ingenstans avdragbar mot skatt du betalar i Spanien, detta då det är du som är skatteskyldig i Spanien och Försäkringsbolaget i Sverige, först fick jag svar att de ska gå att dra av den som avgift/kostnad, men sen ändrades detta till att de inte går.
För vinst på värdepapper så betalar du 19 - 23% i skatt när du säljer, (beroende på hur stor vinsten är de börjar på upp till 6000€ =19%). om du lämnar Spanien så ska du betala en exit skatt enligt samma skatteskala detta gäller både KF och Aktiefond konto.
Den fördel en KF ger är att du inte behöver skatta innan du tar ut några pengar från din KF, här har jag gått in i kaklet vad som gäller om man lämnar Spanien utan att ta ut något, men prel ska man exit skatta även på en KF då.
Dessutom slipper du ta upp ev utdelningar och slipper hantera källskatt varje år.
Nackdelen är att du betalar avgift i Sverige och skatt i Spanien.
Vinsten beskattas när man tar ut ur försäkringen, försäljning för sig och utdelningar för sig.
Sen har jag läst råd som att inte berätta att man har en kf, även detta är upp till var och en, men om detta upptäcks så blir de skatt i paritet över själva summan man undanhållit.
Så jag skulle i detta fall ta Aktier och Fonder i ett aktiefond konto och en KF för aktier som har utdelning.
Alternativt att man ger pengar i gåva till en nära som förvaltar den i en KF i Sverige, och när man kommer hem får man en gåva tillbaks då vi inte har gåvoskatt.
Så sry de blev lite långt, är de nåt oklart så fråga gärna, har tyvärr inte länkar då detta mest har skett på telefon och en del via mail.