Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

Tipsar om att vid flytt till UK, Spanien eller utanför EU, så bör man noga kolla upp vad som gäller då KF inte alltid är optimal.

De kan vara bra om man vill flytta utomlands kortsiktigt men ha kvar kapitalet i Sverige, då kan man lägga över pengar till en KF hos någon man litar på och ha sig själv som förmånstagare, sen vid återflytt får man tillbaks kapitalet.

1 gillning

Bra att du tog upp utlandsflytt. Fick veta av en bekant att försäkringsbolagen som normalt inte rapporterar till Skatteverket, men sedan 2019 eller något i den stilen gör det om man är utflyttad just för att kunna skicka vidare informationen till utländska motsvarigheter. Skrev om KF vid utlandsflytt i någon annan tråd men glömde bort att bumpa den, så tack för detta svar. :raised_hands:

Så KF är i praktiken bara ett skydd mot snokande myndigheter, ex. etc om man stannar i Sverige.

1 gillning

Har som ambition att leva FIRE-ish i solen och är klart intresserad av utlandsfrågan, tips på länkar? :sunglasses:

Jag har bara kollat Spanien och lätt lagt +100 timmar på detta tyvärr.

De är dock hyfsat rörigt så kanske behöver en egen tråd?

1 gillning

Spanien är definitivt i solen! :sun_with_face:

Ja, tack! :+1: Vi kanske kan få hjälp av en mod (@Robin @janbolmeson :wave:) att dela av tråden? :slight_smile:

Är väl bara att kontakta deras motsvarighet till skatteverket med hjälp av någon spansktalande och höra efter om de kommer dubbelbeskatta dig för innehav och/eller utbetalningar från den svenska kapitalförsäkringen? För annars blir det ju efter samma förutsättningar som här hemma, dvs. extremt fördelaktigt jämfört med många andra länder.

Bra idé på en egen tråd, verkligen ett ämne som är väldigt relevant för många! :slight_smile:

1 gillning

För denna information har jag varit i kontakt med Skatteverket i Sverige, Bank och fondbolag i Sverige samt Skattejurist, min deklarations Gestoria och en Bank i Spanien

Först ska sägas att detta gäller om man helt flyttar från Sverige till Spanien i mer än 183 dagar per år.
Är du i Spanien längre än det, då ska du skatta där för alla dina inkomster i hela världen(här finns en hel del som inte berättar för någon att de bor där men de är upp till var och en, jag specar reglerna inte hur man väljer följa dem) Är du i Sverige eller har fast punkt där samtidigt ska du skatta i Sverige också. När du hamnar i den situationen så går skatteavtalet in och reglerar så att du inte betalar dubbelt, du får då skicka in till Sverige att du vill ha tillbaks den del du betalat i Spanien.

Isk får man inte ha om man inte bor i Sverige, hos flera institut görs den om till vanlig depå vilket inte är att rekommendera då det triggar försäljning om du skulle flytta tillbaks då den blir en ISK igen. Här har jag fått lite olika svar men tolkar sammantaget som ovan.

Fär KF då så gäller, enligt skatteverket i Sverige säger de att från Sveriges håll så är de inget problem, KF är en försäkring och därav betalar du inget.

Ava, Nordea och NN säger att de ingen info skickar till andra om KF, SEB skickar vid behov, oklart vad de var för behov.

Spanien säger “kalla de vad du vill, men har du vinst ska du skatta för den”

Här kommer det trista, skatten du betalar i avgift för din KF är ingen skatt utan en avgift till försäkringsbolaget, försäkringsbolaget betalar en skatt och tar en avgift av dig för att täcka denna kostnad.

Denna avgift är ingenstans avdragbar mot skatt du betalar i Spanien, detta då det är du som är skatteskyldig i Spanien och Försäkringsbolaget i Sverige, först fick jag svar att de ska gå att dra av den som avgift/kostnad, men sen ändrades detta till att de inte går.

För vinst på värdepapper så betalar du 19 - 23% i skatt när du säljer, (beroende på hur stor vinsten är de börjar på upp till 6000€ =19%). om du lämnar Spanien så ska du betala en exit skatt enligt samma skatteskala detta gäller både KF och Aktiefond konto.

Den fördel en KF ger är att du inte behöver skatta innan du tar ut några pengar från din KF, här har jag gått in i kaklet vad som gäller om man lämnar Spanien utan att ta ut något, men prel ska man exit skatta även på en KF då.
Dessutom slipper du ta upp ev utdelningar och slipper hantera källskatt varje år.
Nackdelen är att du betalar avgift i Sverige och skatt i Spanien.
Vinsten beskattas när man tar ut ur försäkringen, försäljning för sig och utdelningar för sig.

Sen har jag läst råd som att inte berätta att man har en kf, även detta är upp till var och en, men om detta upptäcks så blir de skatt i paritet över själva summan man undanhållit.

Så jag skulle i detta fall ta Aktier och Fonder i ett aktiefond konto och en KF för aktier som har utdelning.
Alternativt att man ger pengar i gåva till en nära som förvaltar den i en KF i Sverige, och när man kommer hem får man en gåva tillbaks då vi inte har gåvoskatt.

Så sry de blev lite långt, är de nåt oklart så fråga gärna, har tyvärr inte länkar då detta mest har skett på telefon och en del via mail.

3 gillningar

Stort tack @nasdaq! :tada: Har så många tankar och funderingar! :slight_smile:

Om man har väsentligt anknytning till Sverige (till exempel en bostad), har du fått någon information om man då kan vara i Spanien mer än 183 och enbart skatta i Sverige? Tänker mig att om man till stor del kan klarar sig på uttag från ISK och i övrigt har mindre inkomster vore det klart intressant att fortsätta bli beskattad i enbart Sverige.

Funkar exit skatten så att du betalar 19-23% i skatt baserat på hela värdet för KF/Aktiefonddepån vid utflytten?

Tolkar jag det hela rätt att KF ger ingen spansk skatt på ägandet eftersom det är försäkringsbolaget som äger, men en aktiefondepå som ägs direkt där beskattas ägandet löpande (som en kapitalinnehavs-/förmögenhetsskatt)?

Vi får se till att börja preppa barnen nu! :smiley:

När man flyttar till Spanien ska en “Model 720” deklaration lämnas in, där ska man uppge alla tillgångar man har över 50 000€, även tjänstepension skulle med om man tar ut från den.
Denna ska in vart 3-4:e år eller om värdet ändrats signifikant.

Förmögenhetsskatten kommer om man har högre värde än 600 000€, dubbla om man är 2
Även hus kan räknas in om värdet överstiger 300 000€ (ska dubbelkolla detta)

När vart ska ni åka?

1 gillning

Tack @nasdaq, hoppas du orkar med mer frågor! :slight_smile:

Får kanske planera för nån månad i ett annat soligt land då, känns som att man skulle vilja vara i solen under perioden september till maj, och sen njuta av fin svensk sommar under juni till august. :sun_with_face:

Så exitskatten är tänkt som en “vanlig” kapitalvinstbeskattning, men ska betalas senast i samband med att man flyttar ut?

Fick du någon information om även tjänstepension ska räknas in beskattnigsunderlaget? Fick någon information om skattesatsen på förmögenhetsskatten?

Då förstår jag bättre, tack! :+1: Det här öppnar upp för att inom KF sälja av och återköpa under ett år när man är mer än 183 dagar i Sverige och på så sätt man slipper kapitalvinstskatten, sen vid försäljning landar med betydligt mycket lägre kapitalvinstskatt i Spanien.

Intressant med tjänstepensionen! Den ska alltså inte räknas med om det inte är under utbetalning, tolkar det som att det är enbart för att det ska dras spansk inkomstskatt på utbetalningarna eller är det även beskattningsunderlag för förmögenhetsskatten?

Planen är att bo mer i solen när barnen börjar plugga efter gymnasiet, så om 5-ish år. Vi har tillsammans med svärföräldrarna investerat i en bostad på Costa Blanca, så till en början får vi testa att köra några 182-dagars perioder där. :slight_smile:

Hur ser det ut för er del? När/var/hur planerar ni att leva i solen? :sun_with_face:

Som sagt ska dubbelkolla detta, har för mig de sa att tar du ut den så är de inom ditt “kapital” men osäker på det.

1 gillning

Jag vågar inte vänta så länge, så drar i år eller början på nästa, även jag till Costa Blanca

1 gillning

Kan tänka mig att det är svårt att kontrollera i praktiken, samtidigt är det ju nära till Portugal och Italien, så man får se det som en semester när man besöker andra soliga platser. :slight_smile:

Hårt! Då är det ju helt klart värt att landa under 183 dagar för att få behålla den riktigt fördelaktiga beskattningen som finns för ISK.

Tjänstepension är klart svårt, tänker den tidigare skattesituationen i Portugal var också anmärkningsvärd. Uppdatera gärna i tråden när du vet mer hur det ser ut i Spanien. :+1:

Mycket bra! Blir en naturligt brytpunkt om/när man helt “börjar om” i samband med att man skiftar från ISK till KF.

Härligt! :sun_with_face: Flyttar ni ner med barn eller är det bara vuxna/själv?

De blir med barn i mellanstadiet, luftrören tycker allt mindre om vinter och mörkt så ska prova mer sol.

1 gillning

Helt klart, mörkret blir mer och mer påfrestande. Tänker att det är kul för barnen också! :+1:

Funderar ni på Skandinaviska skolan Costa Blanca eller ska barnen gå i Spansk skola?

Hej
Har trasigt internet så är sporadiskt ute på nätet på tel, verkar ta tid fixa kabeln in så antar de har mycke nu i jobbahemma tider.

Vi kommer köra spansk skola direkt, tror de är lättare komma in i samhället för dem och så kommer de lära sig språket snabbare.
Blir väl en stor omställning för dem men de ser än så länge fram emot att byta land.

Nja. Jag har flyttat utomlands men är obegränsat skattskyldig i Sverige pga av stark anknytning till Sverige pga bostad.

Eftersom jag fortfarande har skatträttslig hemvist i Sverige får jag behålla min ISK hos Avanza och fortsätta använda alla deras tjänster (utom köp av amerikanska aktier). Jag gissar att samma/liknande gäller hos andra banker.

Det viktiga att tänka på är att skaffa allt man behöver i Sverige innan man skriver ut sig. När man väl är utskriven så blir det svårt att öppna nya konton.