Jag är en 19-årig student och är en nybörjare när det kommer till investering. För nån vecka sen bestämde jag mig att jag vill börja långtidsspara inför mitt liv efter studierna genom att börja investera! Planen är att investera i en global indexfond. Ärligt talat är jag lite exalterad att ta ännu ett steg in i vuxenlivet. Problemet är dock att jag kommer nu efter sommaren att studera i Frankrike. Jag har redan kontakter här och bor halvtid här med min franska sambo. Mina studier kommer att pågå i minst 5 år så jag kommer att behöva anmäla min flytt till Skatteverket. Hursomhelst vet jag inte hur det fungerar med skatten när jag flyttar till Frankrike. Jag kontaktade Skatteverket och dom sa att jag kommer att vara begränsat skattskyldig och att jag kommer att behöva betala kupongskatt. Jag har försökt att läsa om detta i deras hemsida men ärligt talat är språket för avancerat för mig. Vad jag har förstått iaf är att min skatterättsliga hemvist kommer att vara i Frankrike.
Hur blir det med min ISK och vad är egentligen kupongskatt ? Kommer det bli dyrare för mig att investera eller är kupongskatten som en ersättning för inkomstskatten ? Har ni några tips eller nyttig fakta angående att var en svensk investerare som bor utomlands ? Jag är inte intresserad av att investera i Frankrike då jag ännu inte har skaffat mig ett konto i en fransk bank, samt att jag fortfarande behöver lära mig om hur den franska ekonomin funkar. Jag vill helst börja investera innan sommaren istället för att skjuta upp det. Jag har fortfarande inte påbörjat något än, har inte skapat en ISK till exempel, då jag vill vara säker på att jag har fått all relevant information som jag behöver. Om jag skapar en ISK innan min flytt vet jag att jag kommer behöva säga till min bank att min adress har ändrats. Finns det något annat jag behöver göra ? Kommer jag att behöva betala skatt i Frankrike eller deklarera min inkomst från investeringen till den franska versionen av skatteverket ?
Jag blir hjärtligt tacksam om jag kan få hjälp angående min speciella situation. Jag har ställt en hel del frågor så jag förstår om jag inte kan få allihopa besvarade. Ha en underbar dag !
Jag kollade på detta för ett tag sedan och jag har för mig att man inte kan ha ISK om man flyttar från landet i mer än typ 1 år. Då övergår kontot till en aktie-depå med vanlig hög skatt. Dock kan man komma runt detta med en Kapitalförsäkring, men det kan fortfarande tillkomma extra skatter i landet du bor i. Det mest fördelaktiga som tagits upp från en annan tråd, som jag länkar nedan, är att man kan “ge bort” pengarna till någon man litar på som investerar pengarna i en egen ISK eller KF. Blir då 0 gåvoskatt och sedan får du tillbaka pengarna när du flyttar hem. Ett annat alternativ, som togs upp, är att helt enkelt inte berätta att man har en KF i hemlandet, men då riskerar man en klump-skatt om man blir påkommen. Hoppas det löser sig för dig, och ha det supertrevligt utomlands!
Tack för hjälpen ! Tur att jag inte skapade en ISK då. Jaha det var mer komplicerat än vad jag hade förväntat mig. Kanske gör jag så att jag ändå väntar lite. När jag väl är student i Frankrike har jag rätt till en fransk bankkonto. Så tänker att jag investerar där när jag väl har flyttat.
Du är på rätt spår. Jag är begränsat skattskyldig och du vet ju redan vad det innebär. Ett tips till dig är att du struntar i att investera i Sverige och istället öppnar både bankkonto och depå i Frankrike och investerar där. Nästa tips är att du inte avslutar dina konton när/om du flyttar därifrån. Praxis är att du kan behålla både konto och depå även om du flyttar därifrån senare men du kan inte öppna nytt när du väl har flyttat och det kan vara mycket värt att ha utländska konton.
Tack för ditt svar ! Vad skönt att jag är på rätt väg. Då kan jag känna mig mer säker i mitt val.
Är lite nyfiken. Kan du förklara varför det är en så bra grej att ha utländska konton ? Har du några andra generella tips om att vara begränsat skattskyldig / svensk som bor utomlands då du ändå har mer erfarenhet än mig?
Varför investera från Franska konton efter att hen kommit tillbaka till Sverige? ISK skatten ligger ju på ca 6-7% av vinsten (över tid). En av de lägsta skatterna i världen på kapital-vinst. Har Frankrike verkligen bättre skatt än det? Eller menade du bara att hen inte skulle avsluta kontona utan ha dem i reserv?
Tänkte på det också. Tror att skatten i Frankrike är högre. Såvitt jag vet idag så planerar jag inte att flyttat tillbaks till Sverige och istället bo någon annanstans i EU. Är det ändå värt att investera i Frankrike då jag ändå ska bo där i minst 5 år ? Tänker att det är en bättre alternativ än att inte investera alls eller har jag fått det helt om bakfoten ? Jag planerar inte att fortsätta sätta in pengarna i ett franskt investeringskonto när jag väll flyttar iaf.
Generellt är det väl bättre att investera än att inte investera, även fast skatten blir relativt hög. Inte säker på hur stor skatten är i Frankrike jämfört med Sverige, då det är relativt svårtydligt. Men kan tänka mig att det är lönsamt att ha investeringen i landet där skatten är lägst. Dock senare när du får någon slags lön kan det vara bra att ha det i landet du jobbar (om det är någon vanlig aktiedepå endast som finns i landet kan man dra av förlusten på skatten). Dock vill man ju inte gå med förlust så kan vara dåligt alternativ
Det som dock skulle kunna vara riktigt bra alternativ för dig som ska bo lite här och där, kan vara att skaffa en Internationell Kapitalförsäkring. De har ofta en avgift (inkl skatt tror jag) på ca 0,5% av kapitalet. En sådan kan öppnas i t.ex. Nederländerna (online). Det bör vara mycket billigare över tid än att investera genom aktiedepåer i europeiska land som inte har t.ex. ISK-variant.
Just nu är det kanske så men vi vet inte hur det ser ut om 5 år. Jag har ingen aning om hur det franska skattesystemet fungerar men han lär sig snart. Beslutet måste dock tas då han flyttar tillbaka och han kanske väljer att avsluta sina konton i Frankrike.
Det kan exempelvis vara så att du flyttar vidare utanför EU och vill knyta en investeringsprodukt till ett bankkonto och det visar sig vara fördelaktigare att knyta det till ett franskt. Du har ju ett bankkonto i Euro som gör att du också kan knyta andra produkter direkt till ditt konto utan att gå omvägen via kronor. Du märker om och när tillfälle ges. Utanför EU öppnas möjligheterna till offshore banking och skattefrihet.