Jag är en 19-årig student och är en nybörjare när det kommer till investering. För nån vecka sen bestämde jag mig att jag vill börja långtidsspara inför mitt liv efter studierna genom att börja investera! Planen är att investera i en global indexfond. Ärligt talat är jag lite exalterad att ta ännu ett steg in i vuxenlivet. Problemet är dock att jag kommer nu efter sommaren att studera i Frankrike. Jag har redan kontakter här och bor halvtid här med min franska sambo. Mina studier kommer att pågå i minst 5 år så jag kommer att behöva anmäla min flytt till Skatteverket. Hursomhelst vet jag inte hur det fungerar med skatten när jag flyttar till Frankrike. Jag kontaktade Skatteverket och dom sa att jag kommer att vara begränsat skattskyldig och att jag kommer att behöva betala kupongskatt. Jag har försökt att läsa om detta i deras hemsida men ärligt talat är språket för avancerat för mig. Vad jag har förstått iaf är att min skatterättsliga hemvist kommer att vara i Frankrike.
Hur blir det med min ISK och vad är egentligen kupongskatt ? Kommer det bli dyrare för mig att investera eller är kupongskatten som en ersättning för inkomstskatten ? Har ni några tips eller nyttig fakta angående att var en svensk investerare som bor utomlands ? Jag är inte intresserad av att investera i Frankrike då jag ännu inte har skaffat mig ett konto i en fransk bank, samt att jag fortfarande behöver lära mig om hur den franska ekonomin funkar. Jag vill helst börja investera innan sommaren istället för att skjuta upp det. Jag har fortfarande inte påbörjat något än, har inte skapat en ISK till exempel, då jag vill vara säker på att jag har fått all relevant information som jag behöver. Om jag skapar en ISK innan min flytt vet jag att jag kommer behöva säga till min bank att min adress har ändrats. Finns det något annat jag behöver göra ? Kommer jag att behöva betala skatt i Frankrike eller deklarera min inkomst från investeringen till den franska versionen av skatteverket ?