Flytt till Frankrike - Flytta pengar?

Hej alla smarta här på forumet!

Jag har flyttat till barguetternas och grodlårens land, Frankrike. Planen är att stanna här en längre tid, säg 2-3 år. Jag har därför anmält min flytt till Skatteverket. Sedan insåg jag dock att jag kanske skulle se över hur jag bör hantera mina investeringar.

Jag har ca 1 miljon SEK utspritt på fonder och aktier på ett ISK konto, när jag frågade ChatGPT så fick jag informationen att den förmånliga skatt man har på ISK inte gäller om man inte är folkbokförd i Sverige, vilket är rimligt, och att jag behöver skatta på vinsten från dessa investeringar i Frankrike.
Jag undrar lite om någon annan har erfarenhet av en liknande situation och kan komma med lite smarta råd för att slippa skattesmällar/dubbelbeskattning och för att göra deklareringen något enklare i Frankrike. Är det bäst att flytta dessa pengar till en fransk bank?

Det kan också vara så att ett husköp blir aktuellt om jag trivs här och då är planen att använda störra delen av dessa pengar till handpenning.

Jag äger också en lägenhet i Sverige som jag tänkte ha kvar och hyra ut. Men om jag förstått det rätt så skattar jag det i Sverige men deklarerar och skriver av i Frankrike.

Tack och ha en fortsatt toppenvecka!

Nej, bättre är att flytta dom till en bank som fungerar över hela Europa! Iallafall om du hade tänkt att investera pengarna långsiktigt. Kolla upp börsmäklaren Interactive Brokers europeiska kontor på Irland vettja.

Plan d’Epargne en Actions (PEA) Accounts | Interactive Brokers Ireland Plan d’Epargne en Actions (PEA) Accounts | Interactive Brokers Ireland

:wave:

2 gillningar

Och välkommen till Rika Tillsammans forumet @bouleau förresten :raised_hands:

MvH / Stefan

1 gillning

Om du har kvar väsentlig anknytning till Sverige är du obegränsat skattskyldig här även efter utflyttningen. Att ha bostad i Sverige innebär väsentlig anknytning, även om du hyr ut den.

Innehavet av en bostad i Sverige har i praxis tillmätts stor betydelse vid bedömning av bosättningsfrågan. Om den skattskyldiga har behållit en bostad i Sverige efter utflyttningen, medför denna omständighet normalt att hen anses obegränsat skattskyldig här i landet. Att bostaden varit uthyrd saknar normalt betydelse även om bostaden varit uthyrd i avvaktan på försäljning

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2638.html

2 gillningar

Tack för svar!

Okej, kikade på skatteverkets hemsida vad det obegränsat skattskyldig innebär:
Du som är bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige är obegränsat skattskyldig i Sverige. Det innebär att du ska betala skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land.

Så då kommer jag inte behöva flytta några pengar om jag förstår det rätt och jag kommer att skatta på samma sätt som tidigare.

En annan fråga då, jag jobbar just nu på ett svenskt bolag, hur skulle detta bli om jag bytte till ett franskt. Jag ser i utdraget ovan att jag ska skatta i sverige men kommer det bli struligt för en potentiell fransk arbetsgivare? eller är det bara mig det blir struligt för när jag ska deklarera?

Inte nödvändigtvis. Det är möjligt att Frankrike också kommer anse dig vara obegränsat skattskyldig.

1 gillning

Välkommen till Frankrike! Några kommentarer mot bakgrund av egen erfarenhet. 1. ISK är inte möjligt för begränsat skattskyldiga. För egen del behövde jag stänga det kontot och öppna vanligt depåkonto när jag bosatte mig permanent i Frankrike. Utdelningarna på svenska depån skattas till 15% i Sverige och 15% i Frankrike. Reavinster skattas endast i Frankrike, 30%. Rekommenderar att ta hjälp av en skattejurist för att upprätta franska deklarationer. Kostar ca 500€. 2. Jag rekomenderar att du öppnar ett franskt bankkonto för dagliga behovet. Jag tycker du ska behålla ett depåkonto i Sverige om du kan. De svenska internetdepåerna fungerar bättre än de franska. Ur skattesynpunkt har det i princip ingen betydelse vad du väljer. Dock har vissa sparformer skattelättnader i Frankrike, tex “PEA”. Jag ser att någon rekommenderat att öppna PEA hos Interactive Brokers. Det man ska betänka är då att skatteförmånen endast gäller upp till 150 000€ och endast after 5 års inlåsning. Hade jag varit du hade jag behållit besparingarna i Sverige och sedan sålt av om du bestämmer dig för att köpa hus i Frankrike. 3. Som uppgetts lär du anses fortsätta vara fullt skattskyldig i Sverige om du behåller boendet där. Däremot kan du köpa något nytt i Sv efter några år utan att återigen bli fullt skattskyldig. 4. Sist men inte minst i Frankrike betalar man både inkomst och socialförsäkringskatt. Fortsätter du vara anknuten till svenska Försäkringskassan gnm att ha sk S1 status kan du minska den delen av franska skatten från 17,2% till 7,5%. Reavinsterna blir då tex beskattade till 22,8% ist f 30%.

För att avgöra din skattehemvist är det i princip ointressant var du har dina besparingar. Om du har stadigvarande boende Frankrike ska du skatta där fullt ut även om har sparande kvar i Sv. Väljer du att ha boende kvar i Sv. Kommer dock också anses skattskyldig fullt ut i Sv. Dubbelbeskattningfrågor får då lösas genom dubbelbeskattningsavtalet. Jobbar du för svensk arbetsgivare i Frankrike mer än 183 dagar beskattas du i Frankrike. Tänk dock på att sortera frågan om vilken försäkringskassa du ska tillhöra i en sådan situation, det glöms lätt bort. Och som sagt ta hjälp av skattejurist för deklaration i Frankrike.

Merci!
Och tack för ett så utförligt svar! Det verkar onekligen lite snårigt detta.
Du säger att " Utdelningarna på svenska depån skattas till 15% i Sverige och 15% i Frankrike. ". Hur funkar detta rent praktiskt? Skattar man i båda länderna och sen på något sätt får tillbaka pengar från något av länderna när man deklarerar? Eftersom att det finns en dubbelbeskattnings-överrenskommelse?
Ja det låter som att en skattejurist skulle underlätta! Tack för tipset.
För det dagliga behovet har jag hittills använt Revolut och tycker att det har funka bra. Tanken är att när jag får min Numero fiscal de reference även registrera det i appen så jag kan öppna ett fransk bankkonto.

För att komplicera det hela är också tanken att starta egen låda för att kunna konsulta mot kunder i Sverige. Någon tanke/tips där angående att starta företaget i Sverige vs Frankrike, min tanke har varit att starta det i Sverige då det känns lättare att hantera allt runt omkring på svenska då Frankrike inte är så bra på att tillhandahålla resurser på andra språk än franska och min franska nivå räcker definitivt inte till att tyda skatteregler.

Pas de soucis. 1. Om du har depå i svensk bank kommer de dra rätt skattesats dvs 15% när du lämnar in ett beslut från SKV som utvisar att du är begränsat skattskyldig i Sv. I den franska deklarationen redovisar du sedan hela utdelningen och att du redan betalat 15% i Sverige som då franska skattemyndigheten räknar av mot den franska skatten som du ska erlägga. 2. Varför öppnar du inte franskt bankkonto så snart som möjligt? Kan inte se någon vits med att vänta till dess du fått franskt skattenummer. 3. Det blir komplicerat av olika skäl att öppna bolag i Sv. Inte minst riskerar du att anses vara fullt skattskyldig i Sv. I Frankrike finns det många olika sätt att driva verksamhet i bolagsform. Ett alt kan vara bilda ett sk micro enterprise. Formen påminner om F skattsedel som enskild näringsidkare/egenföretagare. Det är lätt att regga och väldigt lite admin. Jag hade det själv under några år. Det finns dock vissa krav runt omsättningen som man måste vara uppmärksam på. Om du inte är en fena på franska kan jag rekommendera connexionfrance.com som är ett engelskspråkigt forum. De har mycket värdefull info som man kan få tillgång till om man blir prenumerant. 4. Var i Frankrike bor du? Om det är på östkusten/rivieran kan du lätt hitta svenskspråkiga skattejurister. Lycka till.

1 gillning

Jag trodde att man behövde ett franskt skattenummer för att öppna bankkonto. Då ska jag kolla upp att skaffa fransk bank direkt :slight_smile:
Okej, få läsa på lite om franska företagsformer :+1: Tack för länken!
Jag bor på andra sidan, i Baskien, nära Biarritz, har fått en känsla av att företagandet här är mindre aktivt men jag kanske har fel. Om inte annat så kanske man kan anlita någon på distans för att få hjälp med franska skatter på svenska :slight_smile:

Lustigt vi bor inte långt ifrån varandra. Har bott i BTZ länge men bor nu lite längre norrut, i Landes. Valet av bank är inte lätt men skulle nog välja BNP Parisbas eller Société Générale.

1 gillning