Jag är bosatt i Frankrike, utskriven ur Sverige sedan tre år och är begränsat skattskyldig. Jag har besparingar på ett (fd) ISK-konto i Sverige som jag betalt schablonskatt på i många år, fram till min utskrivning. Då jag håller på att förbereda bostadsköp i Frankrike kommer jag att sälja av dessa innehav i relativ närtid - är det någon som vet hur jag bör deklarera kapitalvinst på dessa försäljningar i Frankrike (och eventuellt i Sverige)? Antas anskaffningsvärdet vara värdet den dag jag skrevs ut (eftersom jag redan skattat på denna värdeökning), och kapitalvinsten skillnaden mellan värdet vid försäljning och det värdet? Eller beskattas jag på hela kapitalvinsten inklusive den period då jag betalt schablonskatt i Sverige? Kan man isåfall dra av betald schablonskatt?
Det är en så pass komplex situation att du bör ta hjälp av en skatterådgivare som kan detta. Förhoppningsvis rör det sig om ett vettigt stort belopp så inte kostnaden för hjälpen blir en stor del av kapitalet. Jag hade kontaktat någon av de fyra stora firmerna (PWC tex) för att söka upp någon som kan hjälpa dig.
Var och hur mycket det ska beskattas regleras i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Frankrike. Som begränsat skattskyldig är det inte ovanligt att beskattningen sker i andra länder, dvs Frankrike, men det måste såklart klargöras. Det kan bero på vilken typ av tillgång det handlar om och när den har inköpts
Komplexiteten är högre precis som du nämner pga av att innehaven var schablonbeskattade på ISK till ett visst datum så reavinstskatten borde rimligen bara tas ut från det datumet då ISK kontot lytt under reavinstbeskattning dvs när du blev betraktad som begränsat skattskyldig. Hur man visar dessa värden för franska skattemyndigheten behöver någon expert uttala sig om. Förhoppningsvis har du någon, eller kan skaffa, dokumentation på värdet när det övergick till reavinstskatt.
Ett alternativ skulle kunna vara att inte likvidera ISK/AF innehaven OM du tänkt återvända till Sverige någon gång i framtiden. Som jag förstått det så övergår ditt ISK/AF konto den dagen du återvänder till att vara ett ISK konto igen med de då gällande värdet i framtiden. I princip har du haft ISK kontot skattefritt under utlandsåren om du inte gjort några försäljningar (reavinst noll). MEN även detta bör du kontrollera med en expert.
Eftersom det dels kan skilja rätt mycket i vad för skattesats du måste betala - och var så man inte hamnar i skattetvist - samt möjliga alternativa strategier som nämnts ovan så bör du skaffa dig en skatterådgivare som kan både svensk och fransk skattelagstiftning, i värsta fall en i vardera landet.
Om man ska försöka reda ut det själv så misstänker jag att rätt mycket tid går åt att prata med franska respektive svenska skatteverken. Och med risken att man ändå inte får rätt på det själv.
Tack för utförligt svar. Min förhoppning är att någon på forumet varit i en liknande situation och kan ge perspektiv som vore hjälpsamma innan jag pratar med skatterådgivare, men tror du har rätt att det är klokast att göra det till slut också.