Bita i det sura äpplet? - Skatta på fonder/aktier i England ifrån när man bodde där?

Hej,

Jag flyttade tillbaka till Sverige förr året. Jag hade då fortsatt fonder/aktier i England. Bott där i över 5 år, så skaffade mig lite fonder och aktier. Vilket har gått okej, ligger i plus iaf.

Jag tänkte inte mycket på svenska lagar vid flytten till Sverige. Men är nu ganska så frustrerad och jag vet inte om någon kan hjälpa mig.

Problem jag har insett är att Sverige älskar att skatta på absolut ALLT. Det är ett mirakel att man kan andas utan att betala skatt på det.

Jag började mitt aktie/fond sparande i England runt 2019. Jag flyttade till Sverige slutet av 2024. Hade jag haft några hjärnceller hade jag sålt allt innan jag flyttade till Sverige. Men nu tänkte jag inte ens på det för jag antog att det var under engelsk lag. Men nu tror jag inte det längre.

Så mitt sparande sedan jag flyttade till sverige är plus runt 8000kr, men sedan jag började 2019 är det runt 40.000kr. Jag anser att mitt spranade i Sverige inte började förrän slutet av 2024, men jag tror att Sverige tycker att det är deras rätt att skatta på allt.

Och ringer man till skatteverket säger dem såklart att man ska deklarera allt så fixar dem det. Än så länge tar de såklart bara pengar utan att ge svar på varför.

Finns det någon möjlighet för mig att inte behöva skatta på alla mina vinster på aktierna och fonderna i England? Jag ser egentligen inga problem att skatta på vinster efter slutet av 2024 för då bodde jag ändå i Sverige. Men känns riktigt surt att betala 30% på all vinst, som Sverige inte har haft något att göra med. Men kanske måste bita i det sura äpplet, men skulle gärna vilja se om någon annan har något råd eller erfarenhet av detta först.

Sedvanliga reservationer för att jag inte är jurist, utan talar utifrån egna erfarenheter och uppfattningar…

Realiserar du en vinst så ska det tas upp i deklarationen i Sverige så länge du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Det var du sannolikt även när du bodde i UK, så den biten hade inte varit någon skillnad.

Hade du sålt innehavet med vinst i UK och betalt reavinstskatt där, hade du gissningsvis bara varit skyldig att betala skillnaden upp till svensk skatt om den är högre. Alltså inte 100% brittisk plus 100% svensk skatt. Detta förutsatt att skatteavtal finns som reglerar detta vilket det brukar göra.

När du nu flyttat hem och har innehaven kvar så behöver du nog inte deklarera försäljningen i UK, även om du köpte dem medan du bodde där. På så vis är det ingen skillnad mot om du hade köpt innehaven i en vanlig aktiedepå efter att du flyttat hem till Sverige.

Jämför med att du hade köpt en massa guldtackor i UK. Så länge du inte säljer händer inget, men tar du med dem hem till Sverige och säljer med vinst så spelar det ingen roll var du var bosatt när du köpte dem.

Dina alternativ, som jag ser det, är:

1. Sälj alltihop, deklarera affären i Sverige och betala skatt på den vinst du gjort hittills (inte hela världen)
  2. Ha kvar dem i utländsk depå och sälj dem längre fram i tiden, deklarera och skatta i Sverige (samma % men eventuellt betydligt mer pengar)
  3. Ha kvar dem och hoppas på att sälja med förlust i framtiden
  4. Ha kvar dem i utländsk depå och sälja av dem som begränsat skattskyldig efter en eventuell framtida utlandsflytt

Tänk dock på att utdelningar måste deklareras även om du inte säljer något.

Personligen hade jag bara sålt av, deklarerat, skattat och köpt motsvarande värdepapper i en svensk ISK.

Känns det surt att skatta 30% av vinsten kan du ju alltid gå på Försvarsmaktens flygdag eller läsa några intressanta strökurser på universitet så får du valuta för pengarna!

3 gillningar