jag behöver lite hjälp då jag är lite orolig över att jag ska få en jätterstor restskatt på mitt isk konto då jag inte riktigt förstår hur det fungerar. Jag försöker läsa på men det hjälper inte då jag är totalt värdelös på matte och räkna ut själv.
Jag har ungefär 600: 000 kronor på mitt Avanza isk konto. Ungefär 28:000 av dem är i franska aktier i eurovaluta. Sen har jag ett lysa konto också ISK med lite mindre mängd och ett ISK pensionskonto med 5000 kronor på
Om jag har förstått rätt så dras skatten automatiskt även för utländska aktier på ISK konton.
Vad händer om mina utländska aktier går jättedåligt? Kan jag få en enorm restskatt på flera tio tusentals kronor?
Inte mer än att det spelar ingen roll om man har flera ISK-konton, det är någon schablonskatt och fylls i automatiskt på deklarationen. Mer än så vet jag inte/har inte förstått
Skatteverket summerar värdet av tillgångarna i dina ISK och ”antar” att du haft en viss avkastning (statslåneräntan + 1%, säg 3%) som du sedan får betala 30% skatt på. Vilka värdepapper du har, hur mycket dessa faktiskt ökar eller minskat eller när du köpt eller sålt spelar ingen roll, bara summan av värdet och statslåneräntan påverkar hur mycket skatt du betalar. Man kan se det som en slags förmögenhetsskatt om man vill.
Det är det som är problemet. Jag har försökt läsa på men jag förstår ändå inte.
Min konkreta fråga är: Om mina aktier går dåligt, kan det göra att jag får en stor reskstkatt på nästa deklaration?
Eller formulerat så här: När får man betala restskatt, vad är det som avgör det? Om man får ett jättestor restskatt säg 10:000 (jag vet inte om man kan få så hög) vad beror det då?
Du hoppar liksom över ett antal steg innan svaret på denna fråga blir uppenbar. Det helt korrekta svaret är att du ka få en enorm kvarskatt (restskatt) oavsett. Även om du inte har ett ISK ens en gång. Eller få tillbaka massa pengar.
Skatteåterbäring eller kvarskatt är bara nettosumman efter beskattningsåret som är betald eller inte betald med preleminärskatt.
Så det påverkas av alla inkomster du har (inklusive tjänsteinkomst) och preliminärskatt som är inbetald.
Tack igen för hjälpen! Aha okej, jag tror jag förstår. Jag har haft A-kassa ett år nu och arbetar lite deltid. Vet inte om det påverkar skatten för mig positivt eller negativt.