Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

Så är det, har man familj, primär bostad eller företag så är man kvar hos skatteverket, och då är du enligt dem bara “ute och reser” men bor fortfarande skatterättsligt i Sverige. Notera att bor man i Spanien mer än 183 dagar så är du fullt skatteskyldig i båda länderna och skatteavtalet träder in och reglerar där det blir dubbelt.

Väldigt lite koll på andra länder men spanien vill ha skatt på alla inkomster oavsett vad man kallar kontot.

Kan meddela att jag precis skapade konto hos Lysa. Jag är utskriven från Sverige men är fortfarande obegränsat skattskyldig (har skatterättslig hemvist) i Sverige, och det var inga problems alls att skapa konto med Bank ID :slight_smile:

1 gillning

Kul! Tyvärr är våra inte lika positiva till att byta land, så det blir nog inte aktuellt för vår del förrän om några år, som tur är börjar ju solen titta fram igen. :sunglasses:

@pbergqvist Mycket lovande! Har du flyttat till ett annat EU land?

Vore intressant att få höra hur det nya boendelandet ser på hur ISK ska beskattas. Känns annars som att skattestrukturen för ISK är otroligt gynnsam att behålla så länge det bara går. :+1:

Nej, jag har flyttat till ett land utanför EU och ISK kommer endast att skattas i Sverige i mitt fall.

1 gillning

För oss var 1 emot i början, men nu tycker de att det ska bli kul och spännande, de bidrar väl att de inte har något direkt val så de gillar läget. Är de 15 - 18 så är de väl annat men under 12 så får man som barn hänga med på de som ens föräldrar hittar på, på vinst och förlust :slight_smile:

1 gillning

Är det inte bäst att sätta in aktierna till en depå egentligen? Jag har försökt ta reda på hur bankerna egentligen resonerar kring flytt till Spanien och behålla depå. Avanza verkar fungera att fortsätta handla, Nordnet har jag inte fått besked av. Swedbank har jag heller inte kunnat utlösa något i avtalen kring depå och flytt.
Vissa banker låter kunden behålla aktierna, men förbjuder handel om man flyttat. Kan någon ge klarhet i vad som gäller?

De är det bästa, utom om du vill slippa ta upp utdelningar och hålla på med källskatt själv givet att du har sådana aktier, då är det bättre med KF. Fast du får betala avgiften till kf.

Inga problem med Nordnet, Ava eller Nordea att sälja köpa, men min skattjurist i Spanien rekommenderade att inte sätta in/ta ut småslattar ur KF. Utan ha de innehav du vill och skatta först när du tar ut nåt ur den. Enligt henna behövs ingen deklaration (utom modelo 720) så länge inga uttag görs.

Vi har barn som går på högstadiet och gymnasiet, så det är inte tyvärr inte alls så populärt att flytta till solen. Spännande med ett nytt hemland, ni får se till att njuta av tapas och sangria i solen! :joy:

@nasdaq Har du fått någon mer information om förmögenhetsskatten? När kickar den in och vilken skattesats?

Tack för svar.
Men hur ser spanska myndigheter på KF egentligen? Kan man tex äga amerikanska aktier i en KF boendes i Spanien? Jag har hört lite olika om just aktier från USA. Även om man i just KF inte står som ägare till aktierna.
Om jag bosatt mig i Spanien hade jag nog kört traditionell depå och fått hjälp med deklarationen av någon juridisk firma. Det är väl endast 22? skatt i Spanien väl? Man vill ju liksom kunna sätta in pengar och flytta om anser jag, blir en viss begränsning med KF där anser jag.

Från Spansk sida ser de den som en försäkring som du ska skatta för vinst på.
Vad som är i den spelar ingen roll för dem, enligt min deklarations firma.

Jag kommer ha både trad och kf samt en spansk depå

Fick svar att den kickar in när man har tillgångar över 6-700 000€
beroende på region, och då inkluderas alla tillgångar (även hus i Sverige minus lån), i Andalucien är det 700 000€ för värde och 300 000€ för hus, i Alicante svarade de 600 000€ + hus.

Sen finns de som vanligt i Spanien undantag i olika regioner för att inte skrämma bort folk med pengar, t.ex i Madrid är det ingen förmögenhets skatt alls tydligen.

Det är dessutom personligt så är man 2 och äger hälften var så blir de såklart dubbelt innan skatten kickar in, skatten börjar på 0,2% av totalen upp till max 2,5%

Sorry för sent svar, varit lite rörigt sista veckorna :slight_smile:

1 gillning

Stort tack @nasdaq och lycka till med flytten till solen. Keep us posted! :sun_with_face:

Är helt klart mer humant om det är per person. Fick du nån information om vid hur mycket EUR som man åker på 2,5% skatten? Är det 2,5% på totalen eller är det nån trappa med olika skattesatser? :money_with_wings:

1 gillning

De här 6-700 000 är grundavdrag så du skattar på de som är över dessa värden.
0,2% upp till ca167 000€ till som mest ca10 696 000€ och över som beskattas med 2,5%
Och de är en trappa 0,2 - 0,3 - 0,5 - 0,9 - 1,3 - 1,7 - 2,1 - 2,5

Andalusien har lite högre skattetrappa, 0,24 - 3,03 såg jag

1 gillning

Svaret ovan var till dig men forumet tog bort länken?

Om allt faller på plats åker vi redan i höst :slight_smile:

1 gillning

Om man skulle vinna 100 milj på lotto och bosätta sig i Spanien, blir det en rätt saftig förmögenhetskatt på 2.5 milj per år. Kan det verkligen stämma? Blir ju 25 milj på tio år i ren skatt.

Jag har en fundering rörande ämnet, rörande valutarisk och om det hjälper att investera i fonder med Euro/USD som basvaluta.
Om man skall flytta utomlands permanent vill man väl sälja sitt fondinnehav på ett svenskt ISK för att slippa, vad var det 30%, skatt på vinsten om man skulle sälja efteråt. Och då återinvestera det på ett liknande konto i nya landet. Om man investerar mäst i globala indexfonder kan man anta att man kommer då inte vara orolig om globala marknaden dippar innan man säljer eftersom då köper man liknande indexfonder lika billigt som man sålde dem.
Men här kommer frågan om valutan in. Om Sven Svensson vill göra detta när han flyttar til typ Frankrike och Svenska kronan har försvagats jämfört med euro, kommer han då inte förlora en hel del?
Skal han ha investerat i fonder med Euro eller USD som basvaluta för att sprida riksen?
Eller innebär detta bara onödiga valutaväxlingskostnader eftersom globala indexfonder har ändå mycket underliggande innehav i USD och EURO som jämnar ut risken?
Hur tänker ni?

Hej,

Jag tänker att jag helst investerar i valutan som jag i framtiden ska betala mina utgifter i. Dvs om man sparar till ett hus eller pension i Spanien så spara i euro, till USA i dollar, till Sverige i SEK etc. Då vet man hur mkt köpkraft man har och kommer ha i framtiden, och minimerar sin valutarisk.

Är du osäker på var du kommer spendera pengarna så spara i flera valutor.

Jag vet inte om detta är rätt eller fel, men så tänker jag.

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Din approach verkar klok i det att den minskar osäkerhetsfaktorer. Och som du säger kan man spara i flera valutor för riskspridning.

Det spelar ingen roll vilken valuta en globalfond redovisar sitt värde i (det du kallar basvaluta, är det ens ett begrepp?). Det är värdet på de underliggande tillgångarna som spelar roll, och de är ju spridda på massvis av valutor, ofta dollar i en globalfond. Så sparar man på den internationella aktiemarknaden, genom t.ex. globalfonder/tillväxtmarknadsfonder eller annat så spelar det ingen roll om fonden är i SEK eller USD eller EUR, om det ändå är samma aktier som fonden äger.

3 gillningar