Digital Nomad - Var?

Hej,
Funderar på att till årsskiftet hyra ut min bostad och jobba från utlandet 6-12 månader. Har jobbat utomlands flera gånger i kortare perioder (max 1 månad) och känner verkligen att jag har mycket lättare att koppla bort jobbet och njuta av livet utanför mina arbetstimmar.

Ni andra som jobbar på distans utomlands, vilka byar/städer/länder rekommenderar ni, och varför?

Mina önskemål är framförallt:
:sunny: Varmare väder
:ocean: Nära till hav
:desktop_computer: Bra internet
:clock930: -6 till +2 i tidsskillnad (riktigt skönt när alla kollegor går av jobbet vid 12-tiden och man kan jobba resten av dagen ostört, men tvärtom ett helvete när mailen plingar kl 22 är min erfarenhet)
:city_sunset: Gärna en mindre stad/by med närhet till något större

4 gillningar

Måste ändå säga att du har en bra bild :ok_hand:

Jag har testat några länder och det landet som ligger mig närmast om hjärtat är Spanien.

Nu bodde jag dock ej vid någon större stad där (torrevieja)

• nära vatten
  • bra klimat (vintrarna kan vara kyligare men enligt mitt tycke ändå behagligt)
  • utvecklat land (känns tryggt)

Har testat grekland/thailand också väldigt fina länder de också men spanien känns på något sätt tryggare för mig.
Visst kände mig aldrig osäker i grekland eller thailand men allt ifrån gatuhundar till andra saker som man ej är van med har gjort att jag nog föredrar spanien.

Jag har en del länder kvar att utforska innan jag kan säga helt klart vilket land jag föredrar men spanien har aldrig gjort mig besviken.

Thailand är ju annars känt för digitala nomader kan vara att det är billigt att leva där också.

Så det beror ju på också jagar du en billig levnadskostnad eller kan du tänka dig på lite lite dyrare etc?

1 gillning

Som jag har förstått det är portugal populärt bland de som är “digitala nomader”. Har du kikat något på det?

2 gillningar

Portugal är bra. Kroatien likaså.
Har du tänkt utvandra?

2 gillningar

Är ”location arbitrage” en viktig faktor, dvs hur viktig är kostnadsnivån i landet?

Har arbetat från Spanien vid olika årstider: Fuengirola, Nerja, Almuñécar, Marbella, Estepona och Barcelona. Min favorit hittills är Almuñécar pga mindre ort som är levande året runt. Passade mig perfekt.

Har även provat att arbeta från USA (miami) men tidsskillnaden gjorde det krångligt.

1 gillning

var har du jobbat då? var inget av de länderna/städerna bra?
vill du ha -6 timmars tidsskillnad med bra klimat utan krav på visum blir det ju svårt.

eu känns ju bäst och beroende på vilka 6 månader du väljer lär det ju inte bli problem med vädret.

jag kör en annan stil, jobbade 60 dagar utomlands förra året, fast max 2 veckor på samma ställe då jag passade på och resa och jobba samtidigt.

tidsskillnaderna är det sämsta, men där jag jobbar har jag kollegor i hela världen så oavsett så blir det alltid fel tidszon för någon. Att gå upp 04.00 för ett möte suger, men å andra sidan skönt att få vara i fred på eftermiddagen

1 gillning

Lite sent svar, men har bokat Almunecar nu!

1 gillning

Trevligt, blir avundsjuk. När bär det av och hur länge planerar du att arbeta därifrån? I vilket område har du boende?

Om du gillar gym, så prova det kommunala gymmet i samma byggnad som badhuset.

Almunecar är toppen!

1 gillning

Blir två månader denna gång men splittrade tiden med 1 månad i Calahonda och nu på väg att byta till Almunecar vilket kommer bli en uppgradering.

Om någon annan hittar tråden så är mitt tips att se till att ha bil under resan.

Kört en månad per år här innan, fast utan bil. Upplever en enorm livkvalitetsförbättring här nu med bil.
Enklare att storhandla, men ffa härligt att kunna resa till andra städer och komma åt lite mer avlägsna naturupplevelser.