Är intresserad av att investera i en lägenhet i Spanien, men har inte vågat ta steget. Tänker att någon här kanske har med erfarenhet från ägande i just Spanien.
Vi kan arbeta remote och tanken är att kunna flyga ner och spendera några veckor där då och då.
Förutsättningar:
Par, är 30 år gamla.
Inkomst strax över 100k per månad ihop.
Kostnad av lägenhet i Spanien: 1.5 MSEK
Kontantinsats: Ca 50% (tas från börsen i så fall)
Bolån blir alltså ca 750k. Med en ränta på 3.5% blir det en räntekostnad på ca 30.000 kronor.
Kommer sikta på att hyra ut till vänner, bekanta och vänners vänner. Räknar på en inkomst runt ca 20.000 per år.
Frågor som jag har svårt att hitta svar på:
Vad kostar hemförsäkring?
Finns det stora kostnader som tillkommer om man vill sälja lägenheten?
Vad finns det för fallgropar?
Missar jag något tydligt ovan i förutsättningarna som jag bör ta med mig?
Anledningen till att vi inte vågat ta steget är rädslan till om lägenheten kommer nyttjas tillräckligt mycket för att vara värt investeringen. Men vi båda älskar värme, golf och padel, och vi mår bättre i solen!
Jag har numrerat listan för att göra det lättare för mig att skriva svar.
Min lägenhet med tre sovrum i Katalonien kostar €200 för hemförsäkring.
Skatten på ca 10 % tillkommer vid varje ny försäljning. Så utannonserat pris i annonserna ska ökas med 10 % för att få vad du ska betala. Så har du köpt en lägenhet för 100 000 € så får du betala 110 000 €. Ska du få igen vad du betalat vid försäljning så måste nästa köpare betala 121 000 €
Ska du hyra ut måste du ha turistlicens i de flesta populära orter. Böterna KAN bli astronomiska om du åker dit för uthyrning utan licens. Det är svårt att få licens i vissa delar av Spanien ( t ex Barcelona, Mallorca, Malaga)
Intäkter för uthyrning måste deklareras både i Spanien och Sverige. Kort sagt räkna med intäkter från uthyrning som en oväntad bonus. Du behöver också betala för någon som hanterar nyckelutlämning, städning och tvätt för dina hyresgäster om du inte är på plats själv och gör jobbet.
Du behöver också räkna med fasta kostnader för eventuell samfällighetsavgift. Brukar variera beroende på vad som finns i huset. Högre om det finns pool och trädgård.
El och vatten har också fasta kostnader. Min lägenhet har fasta elavgifter på ca 600 € per år. När man kör uppvärmning eller AC så blir det betydligt mer än 50 € per månad. Juli månad med AC kostade 350 €. Vatten är betydligt billigare, mindre än 200 € per år.
Du ska också betala lokala skatter (IBI). Varierar från kommun till kommun. Jag betalar ca 600 € under 2024. Statlig skatt (schablonintäkt Modelo 210) 250 €.
Det kan låta mycket, men för mig har det varit värt varenda krona i de 15 år jag har haft lägenheten.
Tänk på att det inte är säkert att svenska banker tillåter att du pantsätter en bostad utomlands för att ta lån. Det främsta skälet till det är att Kronofogden inte kan beslagta fastigheter utomlands. Det många gör är att belåna upp sin svenska fastighet och använder pengarna till att köpa ngt utomlands.
Nyttjas inte lägenheten så mycket som du skriver finns risk för lägenhetsoccupanter som Spanien är känt för. Kan ta ett par år och kosta skjortan att få dom vräkta. Tittar du på idealista finns mycket lägenheter till salu som occupanter har tagit över och dom bortskänkes nästan.
Tyvärr är det så många gör. För det finns någon lag i Spanien som skyddar den boende om den bott där under en viss tid. Kommer inte ihåg hur länge men det är bara att googla.
Vi har bott i Spanien och kände till några som råkade ut för ockupanter i grannhuset så det gäller att ha ett bra inbrottslarm. Är de väl inne är det riktigt svårt att bli av med dem. De är ofta organiserat kriminella som sätter det i system.
@besj har stenkoll som vanligt, så jag har inget att tillägga angående dina frågor.
Däremot kan jag säga att det är bland det bästa jag gjort i livet att köpa en lägenhet i Spanien som en motpol till välmenande varningar du fått.
Ja, det är krångligare och svårare att köpa en lägenhet i Spanien. Men det är också så underbart att åka ner utan bagage till solen. Till något som är hemma men ändå borta. De mysiga restaurangerna. Ett glas vin med en bok på balkongen. Jag har inte ångrat mig en sekund.
Spännande. Om du gillar sol, värme mm så kommer du inte ångra investeringen. Du får dock inte mkt för 1,5 samt du behöver räkna med +15% minst i kostnader utöver köpeskillingen. Vid försäljning ungefär likadant beroende på din vinst. (mäklar arvode c:a 5%, advokat c:a 1-3%) Investera ex omgående i kamera mm för skydd mot ockupanter osv. Finns en del att läsa på om det. Vi gjorde vårt köp snart 8 år och har inte ångrat en dag. Vi har åkt ner ungefär 2-3 mån per år sen dess.
Det gäller om någon gör inbrott. Det finns några förslag på lagändringar som att de mest ska få göra så om du har många lägenheter att hyra ut och liknande. De instiftade denna lagen för att det fanns enligt dem många tomma lägenheter som ingen använde.
Nu ingår det många gånger i hemförsäkringen du tecknar men räknad med att du behöver några kameror/larm så du blir medveten om att någon går in i lägenheten snabbt.
Glöm inte att skriva testamente där nere. Det du har i Sverige gäller inte och går du bort så fryser de hela lägenheten tills det är utrett vem som äger den och ingen får använda den på kanske 1 år under den tiden.
Beskattningen är lite jobbig så spanjorerna drar 3% vid försäljningen och sen behöver du kräva tillbaka eventuella avdrag du kan göra.
Sen behöver du också redovisa eventuell det hela i Sverige.
Det finns ju ett förslag ute om 100% skatt på bostadsköp, det skulle dock inte gälla oss som eu medborgare men en sådan sak om den blir verklighet kan påverka priserna negativt.
Som någon annan nämnde behöver man licens för att få hyra ut och sen detta året måste man vara registrerad i en nationell databas och skaffa tillstånd för att ens få lista sin bostad på airbnb.
Från och med april i år måste även ägarföreningen godkänna om man vill hyra ut sitt boende. Minst 60% av medlemmarna måste godkänna det.
Man kan väl med andra ord tolka det som att många i Spanien börjar tycka att turismen är ett problem, speciellt när det kommer till prisutvecklingen av bostäder. Man får nog vara beredd på att prisutvecklingen är osäker på sikt. Och man ska nog va försiktig med att räkna in potentiella hyresintäkter i sin kalkyl.
De går in och byter lås och du har typ 2 veckor på dig att få ut dem. Annars kan det ta åratal i processen.
Man har uppmanat folk att göra det surt för just dessa köp.
Förstöra deras bilar etc.
I områden som är mindre med turister i kanske de är mindre otrevliga.
Skulle inte själv vilja åka till människor som inte vill ha oss där.
Annat land kanske?
Någon idé på annat land? Spanien känns spontant säkrast och smidigast. Det är, förutom USA, det landet som det bor flest svenskar i. Måste indikera på något tänker jag.