Många intelligenta frågor, och redan en hel del svar både korrekta och lite mindre så.
För det första måste man bestämma sig vilken region man är intresserad av. Det är viktigt att förstå framförallt vinterklimatet skiljer sig mycket över Spanien. En annan viktig faktor är flygkommunikationerna och närheten till flygplats.
En viktig aspekt är också att komma ihåg att fastighetsmarknaden fungerar helt annorlunda i Spanien jämfört med Sverige.
-Mäklare är inte auktoriserade
-Alla mäklare kan i princip komma åt alla objekt varför en relation till en mäklare som förstår vad man söker och kan presentera objekt från de databaser mäklare delar och du som privatperson inte kan komma åt.
-Själva köpprocessen slutförs alltid hos notarien och man behöver en advokat
-Skatter finns både för köparen (transfer tax) och för säljaren som värdeökningsskatt och plusvalia. Dessa är inte samma över hela landet och vissa såsom plusvalia skiljer även mellan kommuner.
-Fastighetsskatt och sopavgift skiljer också mycket mellan olika kommuner.
-Hemförsäkring är somi Sverige stor konkurrens mellan bolagen, ofta kan dock den bank man bestämt sig för att anlita ge bra offert.
Jag jobbar med Costa del Sol området (Málaga-Manilva) och kan ge dig mer information om denna regionen. Även härkan man hitta helt olika upplevelser beroende på vad man är ute efter, budget etc.
Jag tror inte att det är smärtfritt att köpa utomlands öht. Man behöver sätta sig in i regelverken kring allt från försäkringar till arv. Däremot är mitt intryck att processerna kring köp är pålitliga och trygga i Frankrike.
Det många gör är att anlita svenska mäklare på plats (oavsett Spanien eller Frankrike). De kan hjälpa till att förklara och tipsa om mycket av det som krävs för att ägandet ska flyta på.
Kollar med svenska mäklare där nere, känns ganska tryggt tycker jag.
Vi kikar runt Alicante, just för närheten till flygplatsen. Du som arbetar i Spanien, hur ser du på problemet med ockupanter då? Läser mycket om riskerna, men har aldrig hört om någon som själv råkat ut för det.
En anledning till att det är Spanien som det lutar mot Märker att man kommer in i språket när man är på plats. Grekland känns oerhört risky också, vet inte hur deras ekonomi kan röras sig. Har ju li
Jag passar på att fråga då: Är det vanligt att man kör med en sk hemförsäkring eller är det vanligast / uteslutande försäkring av fastigheten som gäller ? Vår försäkring saknar många av de element som vår svenska hemförsäkring hade tidigare som gäller personerna som bor i hemmet, alltså som inte har med fastigheten att göra.
Inte i de mest attraktiva / populära områdena åtminstone. Jag tror det billigaste man kan köpa något för där vi bor är kanske en 2 sovrumslägenhet för 450kEUR plus skatter och avgifter. Svårt att hamna under 5 MSEK.
Vanliga amerikaner verkar tröttna på tropiska stormar i Florida och sjukliga priser i California och driver nu upp priserna på Europeiska marknader.
Är det inte en myt att man “får lov” att kasta ut ockupanterna inom en viss tid? Det finns väl ingen spansk lag som reglerar att man får avhysa ockupanterna inom en viss tid?
Du kanske redan har varit nere och kollat en del. Men jag skulle säga att priserna alltid har en förklaring. Det är lätt att få upp bilder på ett charmigt billigt boende, men som ligger på en ort som är stendöd på vinter, har långt till affärer, dåliga kommunikationer, osv. Alla orter är inte heller trevliga, man måste reka på plats.
Nej - mig veterligen så måste man ta den långsamma processen via domstol, det enda som jag vet har med tid att göra är de första 48h då det fortfarande räknas som inbrott.
Dock har polisen t.ex. i Marbella nyligen öppnat en särskild avdelning för att snabba upp den ‘långsamma’ processen.
Men med vettiga grannar, lås både för fastigheten och lägenheten och kanske larm så ser jag inte detta som ett stort problem.
De flesta ockuperade lgh iaf i detta området är i hus som aldrig blev sålda i förra fastighetskrisen.
Jag tycker ni gör helt rätt som köper lägenhet i Spanien. Jag drömmer om att flytta tillbaka och skulle definitivt köpa ett ställe där när möjlighet finns.
Problemet med squatters går ju att avhjälpa med larmsystem, kameror etc.
Jag har bott i Barcelona, Marbella och mitt emellan Alicante och Valencia på Costa Blanca. I min erfarenhet var folk mycket mer vänligt inställda på Costa Blanca där jag bodde och de var mindre trötta på turisterna. Sen hjälper det säkert att jag pratar spanska men det är inte svårt att lära sig ta sig fram på språket.
Vad som passar er beror på om ni vill bo bland svenskar och andra inflyttade eller på mer genuint spanska ställen. Ni kommer hur som helst säkert inte ångra er.
Noterar att du bott på lite olika ställen. Får man fråga varför du flyttade från Spanien och om du vänder tillbaka - var i Spanien skulle du helst välja att bo?
Spännande tråd! Jag försöker läsa och hänga med i alla “köpa extraboende i Spanien”-trådar
Vi sitter i samma sits, har haft som mål att “om ish 10år” köpa en semesterbostad i Alicante och det var 7-8 år sedan. Målet har inte ändrats mer än att priserna har ökat i Spanien (men det har ju mitt kapital också) och givet denna pågående finansiella marknadskrasch och svenska kronan på väg uppåt kanske det öppnar upp sig för att tidigarelägga köpet .
Vårt prisspann hamnar också någonstans runt 160-220k EUR (absolut helst i lägre spannet obv…) men eftersom jag gärna vill ha lite fler sovrum men läge, terass/balkong/utomhusyta och frihetskänsla kommer trumfa allt om jag behöver prioritera.
Äger en lägenhet i Spanien sedan 2012 men funderar på att sälja. Visst är det trevligt att kunna åka ner titt som tätt men trodde jag skulle vara där ner men även jobba där ifrån men så har det inte blivit.
Sommaren går det knappt att åka ner då det är för varmt. Har bott där nere på heltid under två år men man tröttnar tillslut och inser att det är bättre i Sverige.