Investera i fastighet(er) Spanien/Portugal?

Bakgrund: om 10-15 år så tänker vi flytta söderut och kommer då att sikta på att investera i en fastighet som idag borde ligga runt 1MEUR.

Riskspridning/diversifiering är en stor prioritet och som en del av det vill vi gärna ha lite mer i fastigheter. Ev. köpa hyresfastighet i närområdet.

Funderar på om en variant vore att redan nu investera antingen i huset/lägenheten vi kan tänka oss bo i om ett årtionde, eller andra fastigheter i området för att få värdeutvecklingen på dessa som skulle motsvara (ungefär) prisökningen på vårt framtida boende. Sedan kan man ju hyra ut dessa under tiden och dra in lite pengar den vägen.

Utan att ha dykt in i detaljer angående det rent praktiska kring detta, är det en helt knäpp idé eller något som kanske vore vettigt?

Låter väl vettigt att etablera sig i området innan det är “dags”. Köper ni i Spanien nu vet ni iallafall hur ni ska semestra det närmsta årtiondet.

2 gillningar

Kollade lite snabbt och det ser ut som att i Portugal kan man nog komma undan med att betala 20% av intäkterna till ett företag som tar hand om fastigheten/uthyrningen. Plus skatt på inkomsten, men med möjlighet till diverse avdrag. Så litet kassaflöde där + att man “säkrar” sig mot saker som en stor ökning i fastighetspriser.

Den risk jag framför allt ser är att man i länderna runt Medelhavet kommer skärpa regelverken mer och mer för att de lokala invånarna inte ska tryckas ut för mycket av utländska investerare och airbnb uthyrning.

Det finns ju redan sådana regelverk, tex extra turistskatter för övernattning och andra varianter, vet tex att Frankrikes fastighetsskattesystem tar hänsyn till potentialen en fastighet har att kunna hyras ut.

Om det blir mindre lönsamt att hyra ut finns det en viss risk för att bostadspriserna sjunker och att det blir svårare att finansiera sitt köp genom uthyrning. Men det är förstås svårt att veta i vilken utsträckning detta kommer ske och i så fall när.

4 gillningar

Absolut, och det är en risk man får ta hänsyn till. Men om man vågar göra antagandet att bostadsmarknaden i sin helhet kommer att röra sig någorlunda jämnt så borde ett ev. prisfall i fastigheter kompenseras av att även det framtida inköpet kommer att drabbas av liknande prisfall.

Sen kan det ju gå åt skogen om de t.ex. får för sig att stoppa uthyrningen helt och man tvingas sälja eller stå utan intäkter men det är väl en del av risken man tar på sig.

1 gillning

Jag googlade lite snabbt och det verkar finnas en rad nya regler i Spanien

2 gillningar

Ja, sånt har ju drabbat även NYC där man inte får hyra ut kortare än 30 dagar på typ AirBnB. Men tänker att i vårt fall skulle vi nog sikta på att ha lite mer halvpermanenta hyresgäster istället för veckovis.

Om ni inte tänker använda den särskilt mycket under tiden är det frågan om det verkligen är lönt med tanke på att det ändå är en del osäkerhet runt regler och framtida prisutveckling plus att det antagligen kräver lite pyssel.

Ja, det är väl lite det som är frågan. Men säg att vi tar 1MEUR och petar in i räntefonder eller annat liknande så finns ju risken att fastighetsmarknaden drar iväg under åren och vi missar den utvecklingen som vi kanske tagit del av om vi köpt ett par lägenheter och hyrt ut under tiden.

Som sagt, blir kraven hårdare vilket en del tyder på kommer marknaden sannolikt inte att dra iväg utan snarare dämpas. Men ett tips är att leta upp någon facebookgrupp som heter typ Svenskar i Spanien eller liknande och ställ frågan där. Där borde det finnas folk som har bra koll på de lokala reglerna och tendenserna och kan spekulera bättre i riskerna/vinstpotentialen. Kanske har @besj några tankar.

2 gillningar

@MarcelSwann vet ni redan nu var ni vill bo och vilken typ av boende ni vill ha? Om inte skulle jag reda ut den frågan innan jag köpte något i Spanien. Skatten varje gång en fastighet säljs är 10 % eller mer. Vet ni inte var skulle jag provhyra en vecka i lågsäsong för att se att jag trivs.

Att köpa en bostad i Spanien som investering på 10 års sikt som ska vara lönsam med kort- eller halvlångtidsuthyrning är nog en rätt osäker investering. Som @simino skriver så blir kraven hårdare och de senaste riktar in sig på just sektorn

.

Värdestegring är inte heller garanterad.
Jag skulle titta på att köpa en bostad som jag kan använda själv viss tid av året under de kommande 5-10 åren och se uthyrningsintäkter som en bonus och inte som en grundstomme i kalkylen. Är ni oroliga för att missa prisuppgångar så skulle jag snarare satsa den där 1 M€ i någon form av indexfonder och diversifiera på marknader om man är orolig för USA-tyngd. Investering i en bostad i Spanien ser jag inte som en lyckad diversifieringsstrategi.
Men annars tycker jag bostad i Spanien är en jättebra idé bara man kan utnyttja något av det själv. Jag brukar säga att det är min bästa utgift…

5 gillningar

Tack för svar! Ärligt talat är det nog Portugal som lockar mest, vet du om de har liknande begränsingar/krav? Porto eller Algarveområdet. Om vi skulle satsa på detta kan vi nog reda ut var och vad inom något år genom att göra lite “research” resor.

Förstår att värdeökning inte är garanterad, men tänker att en investering i fastighet borde i någon mån hålla takt med fastighetsmarknaden där och göra att man inte halkar efter om priserna sticker iväg. Med andra ord, det skulle vara något som korrelerar bättre med det man tänker spendera kapitalet på i slutändan.

Vi ligger redan med rätt stora investeringar så skulle gärna hitta lite alternativa placeringar utanför aktie/ränte marknaden och kom att tänka på detta som en ev. möjlighet.

Men man kan ju även köpa det man verkligen tror man vill ha framöver och ha det på deltid nu med uthyrning som bonus.

1 gillning

Nej, jag har ingen koll på hur marknaden ser ut i Portugal. Följer Spanien då jag själv har lägenhet där.

1 gillning

Tänk på att det är mer jobb att äga fastighet utomlands än de flesta tror. Även om det är en “agentur” som tar hand om “allt” vid uthyrning. Du måste ändå kolla till och se till att allt är ok. Särskilt vid korttidsuthyrning får du räkna med att vissa inte bryr sig om saker går sönder och slits mer än normalt. Inte helt lätt att veta/bevisa vem som la den trasiga tallriken i botten av traven (hände nyligen i mitt hus TROTS att jag bara “hyr ut” till vänner, bekanta och grannars(på gatan i Spanien) familj… Kostar inte många kronor, men supertrist om inte jag upptäckte det först…
Räkna inte med att få uthyrt så mycket som “reklamen säger” och vid långtidsuthyrning blir intäkt per vecka mycket lägre även om det kan vägas upp av fler veckor uthyrda i viss mån.
Kom ihåg att uthyrningen skall deklareras och skattas BÅDE i Sverige och Portugal/Spanien.
Tänk på att det inte bara handlar om upp- eller nedgång av priser på fastigheter i Portugal /Spanien utan även upp eller nedgång av kursen på Euro!

Du hade en tidshorisont på 10-15 år och då känns investeringar i räntefonder istället för fastigheten utomlands som “onödigt trygg”… Aktiefonder (index med låg avgift kanske…) åtminstone de 6 till 8 första åren känns mer rimligt.

Jag köpte hus i Spanien 2021 (53 års ålder) istället för att vänta till pension då vi ska bo vinterhalvåret i Spanien och sommaren i Sverige. Vi kände att livet är “här och nu”, vi kanske inte lever till pension eller så långt efter. Vi försöker åka dit ca 5-6 gånger per år och totalt ca 10 veckor i tid. Vi får slita ordentligt däremellan men det är såååå värt det! En fantastisk investering i livskvalitet!

Se det mer som en investering i livskvalitet än som ekonomisk investering.

Om ni ska köpa för att hyra ut, börja med EN lägenhet /hus. Det går att hitta bra objekt med schysst läge på många av de lite mindre “hippa, poppis” orterna för €100-250K. Om ni tycker det ger bra utdelning efter ett år, köp fler/(dyrare, finare med bättre läge) om det känns rätt.

Lycka till! Skjut inte upp för mycket av “livets goda” för länge! Livet är här och nu!

6 gillningar

Hej
Jag har köpt lägenhet för 4år sedan i Torrevieja Spanien, ca 90% har priset gått upp.
Normalt är 5,9% ökning per år.

2 gillningar

Korslänkning:

2 gillningar