Boende i Spanien

Jag funderar på om man skulle köpa något i Spanien, tänkte höra mig runt vad man bör tänka på, mina enda krav är att det är nära havet och barnvänligt.

Min första tanke är att införskaffa boendet och kanske hyra ut för att kunna få ekonomi i det.

Så jag är öppen för förslag och vägledning av er som är insatta, alla tips uppskattas!

Hej,

Jag tror att byggnadsregler förbättrades en hel del 2015, så ett tips är att köpa något nyare än så. Iaf var det så i Andalusien.

Besök stället många gånger under högsäsong och lågsäsong.

Ta hjälp av rekommenderad jurist för själva admin jobbet. Eller kolla upp fastigheten i myndighetens register och dubbelkolla saker själv.

Det finns besiktningsfirmor, men det är väl i princip bara för nyproduktion som det gör nån nytta, då de har garantier att uppfylla.

Välj en bra mäklare :grinning:

Uthyrare kostar ca 20% av inkomsten.

Lycka till!

• Tänk på att det är moms på köp av bostäder Spanien (8-10%) + avgifter för lagfart och jurist.
  • Tänk också på att om den du hyr ut till slutar betala hyran och vägrar flytta ut så är det besvärligt
    och tidsödande att få vederbörande vräkt (spansk lagstiftning).

Vad är ditt huvudsyfte, att ha en semesterbostad eller att investera ditt kapital?

1 gillning

Finns en bra tråd här: Köpa lägenhet på en solig plats utomlands (Spanien, Portugal eller Turkiet), någon som har erfarenhet?. Jag har efterforskat ämnet en hel del (bla hyrt själv och kikat på en del bostäder på plats) och mitt intryck är att det är svårt att gå mycket på plus, även om intresset är stort så finns det också väldigt många som hyr ut. Däremot verkar det gå om man har ett användbart objekt på en plats många är intresserade av att få tillräcklig snurr för att kunna ha ett semesterhus mer eller mindre gratis. Lite beroende på också hur mycket man VILL hyra ut med tanke på slitage, adminstration, mm. Dock kan ju alltid oväntade händelser i form av typ pandemier eller krig slå undan benen på en sådan inkomstkälla, så just nu avvaktar jag.

Japp fick reda på att man ska räkna med 14% på slutpriset med jurist och allt.

Tack för bra tips, låter riktigt bra! :+1:

En kombination av bägge, skulle vara kul att våga göra det som många drömmer om.:sunny:

Okej får kika på den tråden.
Vart har du själv varit när du kollat på objekt?:sunny:

Vad är syftet med boendet i Spanien? Solkusten är säkert fin men kanarieöarna är varmare på vintern. Levnadskostnaderna är också lägre där.

På fastlandet Europa har nog Algarve, Portugal, det bästa vintervädret. Tror att Portugal generellt är billigare än Spanien.

Vad jag har hört så är Spanien både klimat och prismässigt, jag har kollat på lägenheter i Torrevieja och då har du c:a tre timmar flyg vilket känns väldigt överkomligt.

Men som sagt, är öppen för förslag, så länge det är bra väder mestadels av året.:slightly_smiling_face:

Man kan också behöva en så kallad ”turist licens” för att hyra ut legalt. Många gör det säkert utan. Licensen går såklart att skaffa men kan väl ta både tid och kostar lite. Se tex länken nedan. Som jag förstå det är det olika regler för olika delar av landet.

Sen har jag hört att man infört beskattning på uthyrning (19%?) som måste deklareras i Spanien. Går säkert att få hjälp med men påverkar såklart ekonomin i uthyrningen.

Antar att man i Spanien vill undvika att för många spanjorer låses ute från bostadsmarknaden i attraktiva områden. Såklart osäkert om reglering åstadkommer det men man ska nog ha lite koll på vad som händer och har hänt med reglerna.

Personligen tror jag det är upprätthållbart att ha ett boende där som man själv vill utnyttja mycket och hyra ut då och då inom bekantskapskretsen för att minska kostnaderna. Att ha det som en ren investeringsbostad tror jag är mer tveksamt på sikt.

https://www.costadelsol.se/hyra-ut-sin-bostad/

Värt att tänka på är att valutasituationen inte är optimal just nu. Sedan landet ju komma prisfall även där som kan väga upp det.