Jag levt i Spanien de senaste 10 åren, är 42 år ung. Har en fråga, behöver ett bollplank, någon som tittar på caset. Vet inte om frågan passar för forumet, för vill att någon verkligen räknar fram svaret.
Har investerat i ett objekt där som jag har hyrt ut framgångsrikt men funderar på att sälja. Jag vet att hyra ut lägenheten i Nerja är ett ständigt inflöde av inkomst, men nu när den har dubblat i värde (dvs nått uppsatt mål) så överväger jag att sälja, och flytta hela kapitalet till börsen för att nå min ”FIRE”. Men jag vill att siffrorna skall bestämma och inte mina känslor, borde såklart finnas ett matematiskt rätt svar?
Nedan siffror är i EURO.
Egen investering var 150.000 euro (plus banklån)
Dagens värde, kan sälja för 650.000 euro
omsättning uthyrning per år är 50.000 euro, varav netto-vinst 24.000 euro (pga av höga räntor, samt skatt och drift mm) dvs det ger en inkomst på ca 2.000 euro/månad efter skatt, men det är EJ passivt, får jobba för det.
Nettovinst försäljning 250.000 euro i värdeökning,
samt jag erhåller mina investerade 150.000, + 50.000 euro som jag amorterat under årens lopp (tvingad av spanska banken)
Möjligt möjligt är att värdet kan stiga till max 700-750.000 euro inom 2-3 år när ECB sänker räntorna, men sen tror jag absolut toppen är nådd för detta objekt. Jag har också gjort detta i 6 år och börjar bli lite less, kräver sina timmar och underhåll, och jag önskar bli än mera fri, dvs realisera vinst och lägga eventuellt lägga allt på börsen för en mer passiv inkomst med betydligt högre värde om 10-20 år, enligt ränta-på-ränta kalkylatorn.
Med allt, så menar jag:
450.000 från ovan affär
175.000 euro till från en annan lägenhet jag har i Spanien
175.000 euro ytterligare som jag har på börs/likvider
Då blir det i sek, 800k € = ca 9 miljoner sek
9 milj sek x 10 år med 8% avkastning i en global index-fond är ca 17 miljoner
9 milj sek x 20 år med 8% avkastning i en global index-fond är ca 37 miljoner
Mitt mål för 10 år sedan va 7,5 miljoner för att leva efter 4%-regeln, 25k/månad i “lön”
har använt detta otroliga verktyg:
Och ovan är passivt, då har jag helt fria veckor att starta någon annan form av inkomst, hjälpa andra att göra liknande resa, och njuta av livet.
Tänkte eventuellt plocka ut enligt 4%-regeln, vid behov, men spenderar inte så mkt, med 25tkr/månad klarar jag mig. Då jag har boende i en svensk småstad som kostar 30.000 sek/år endast. Och lever ”Buffet-stil” inga dyra prylar/bilar och vanliga kläder, noll lyx konsumtion, lägger mest pengar på att slippa laga mat samt kommer nog resa mer.
Nu blev det lite mycket, sorry, men min fråga är främst, skall jag sälja lägenheterna i Spanien och byta till börsen? Om 10 år kommer inte dem lägenheterna vara värda 17 miljoner, enligt mig. Medans börsens utveckling på 8% är näst in till säker med globala indexfonder ![]()
SÅ, borde då inte ränta-på-ränta kalkylatorns siffror vara svaret nog, dvs SÄLJ omgående haha
Men ställer frågan för jag vill inte ha missat någon viktig faktor.
Tacksam för svar. Och är det någon som gillar att räkna på fastighetsinvesteringar med alla dess nyckeltal så tar jag gärna emot den hjälpen, för jag blir inte riktigt klok på det.