Vi har funderat på en sak ett tag nu och vi undrar om ni har några kloka råd.
Lite bakgrund:
Vi är två medelinkomsttagare med två små barn. Vi har sedan två år tillbaka köpt en liten trea i ett attraktivt och bra område i Malmö. (Jag bestämde mig för att byta yrkesbana och passar på att vara med barnen så länge de är små, så att de slipper onödiga långa dagar på förskolan och fritids, och alltså dra ner på utgifterna och ”investera” i barnen.)
Jag är studieledig för tillfället och det tar 2 år tills jag är klar med min utbildning.
Vi har vetat länge att det snart (inom 1-2 år) är dags för något större då barnen behöver var sitt rum. Jag har stått i bostadskö rätt länge och det har dykt upp en hyreslägenhet i ett bra och lugnt område nära havet som är lagom stort för oss och med relativ låg hyra (Har inte varit på visning än dock).
Det känns väldigt lockade att faktiskt tacka ja till hyreslägenheten om jag förblir först i kö.
Jag har räknat med en värdeökning på bostadsrätten med 2% per år (10 års sikt) men det finns ju inga garantier i dagens bostadsmarknad.
Ekonomisk sett kommer skillnaden mellan bostadsrätt och hyresrätt per månad inte blir så stor, men amorteringspengarna kan vi spara istället till annat. Och vi kan faktiskt med pengarna som ligger i lägenheten just nu köpa ett fritidshus någonstans i Skåne.
Dilemman är:
Hyresrätt & fritidshus
man slutar oroar sig om höga räntor och plötsligt har man två ställen att ta sig till
Stugan kan vara en investering, kan också finnas uthyrningsmöjligheter om läget är bra
Åtminstone har man testat och vet hur det känns och om det inte blir bra återgå till bostadsrätt
Billigt?
Bostadsrätt i bra och bekväm område:
bekvämt till skola, jobb nära till allt.
kanske bättre värdeökning på lång sikt
Garanterat trivsel då vet man hur området fungerar.
dyrt (då en bekväm fyra i det här området kostar i bästa fall 3,5-4 miljoner men en avgift på 6000-7000 tusen så hamnar vi på ca 25000/ månaden för en bostadsrätt)
När jag försöker räkna ut kostnaderna för de två olika alternativen ser jag faktiskt mer fördelar med en hyresrätt och fritidshus? Men det blir svårt att kunna räkna ut det.
Tacksam med lite hjälp så att jag kan få lite vidare perspektiv på det.
Nu vet vi priset idag för livet i bostadsrätten, men vad är hyran och hur tänker du/ni kring finansiering av fritidshuset? Jag skulle börja där.
Sedan vill jag, lite off-topic, lägga till att din barnanpassning av jobbet har toner av kvinnofälla. Hoppas jag har fel och om inte, se över det tillsammans.
När det gäller stugan kan möjligen köpas kontant eller med låg belåningsgrad (det beror lite på).
Vad är en kvinnofälla egentligen? (Retorisk fråga)
(Anledningen till de besluten som vi har fattat som familj var bland annat att jag befann mig i en situation där jag var väldigt nära att gå in i väggen).
Denna är ju konstant till skillnad från lånebilden, som kan gå på olika håll beroende på livssituation (inte minns det du kommer in på sedan). Jag hade nog tagit beslutet utifrån vardagens behov och trivsel. Man kan ju alltid hyra en vecka om man vill komma bort etc, men man kan inte hyra vardagstrygghet. Men det är mitt högst personliga perspektiv.
I detta fallet avser jag mest minskad pension, men även saker som att platsen i kön verkade vara din. Man ska alltid ta relationer på allvar, men även det som kan komma sedan om nå’t strular till sig.
Fint att besluten verkar välgrundade. Den där väggen är inte kul alls…
Värdeökningen på bostadsrätten med 2% per år kan du i princip räkna med. Det är ett belopp som avser att motsvara inflation och löneökningar över tid. Det är helt korrekta siffror men det är ju inte den typ av prisökning som “man blir rik av”. Du behöver i min värld inte “hoppas” på den ökningen, den kommer av sig själv. Sedan kanske det blir noll procent i några år och tio procent i klump sedan (hypotetiskt scenario). Denna specifika ökning är förstås “uppblandad” med andra förändringar så det är svårt att särskilja den.
Jag skulle själv satsa på hyresrätten. Jag tror också att fritidshus i södra Sverige kan vara en bra affär. Här beror allt i slutänden på det specifika objektet, både hur mycket det köps för och dess särskilda egenskaper. När det gäller att göra bra affär med fritidshus så är det en “särskild konst” på ett sätt som köp av vanlig bostad inte är. Jag har föreslagit det som ett möjligt ämne till podden tidigare.
Eftersom vi i Sverige har en planekonomisk hyresmodell, som dessutom är upplagd så att hyran är allt mer orimligt låg ju mer attraktiv lägenheten är, skulle jag absolut hyra om möjligheten fanns. Särskilt när ränteläge m m ser ut som det gör just nu. Man kan dessutom alltid enkelt lämna en hyresrätt utan ekonomiskt bakslag.
Jag skulle säga att 2% och därmed inflationen är ganska rimlig över hela byggnadsbeståndet om det inte är ett ruckel vi pratar om. En stuga i vettigt läge har ju alltid ett värde för någon.
Allting beror ju på vad fritidshuset är köpt för. Jag uppfattar att marknaden för fritidshus fungerar annorlunda än marknaden för permanentbostäder. Det är det här som gör att jag gärna skulle se ett avsnitt där den här marknadens “egenheter” kunde gås igenom närmare.
Fritidshus är en lyxkonsumtion och borde därmed i teorin falla i värde mer än permanentbostäder om ekonomin blir sämre. Dock är jag inte säker på att det verkligen ser ut så, eller i alla fall inte på kort sikt. Jag tror snarare att marknaden dör i högre grad där än för permanentbostäder. En permanentbostad kostar normalt mycket att bo i. Man har heller inte normalt behov av flera stycken. Ett fritidshus är billigare och man vill gärna ha det kvar. Därför undviker man att sälja på en sjunkande marknad. Många fritidshus är ärvda och många försäljningar sker i samband med dödsfall. Dock kan man ju mycket väl behålla ett fritidshus i några år efter att föräldrarna gått bort och sälja när prisnivån verkar bra.
Jag skulle alltså se ett behov av att göra en mycket större undersökning av marknaden innan jag köper ett fritidshus. Det gäller särskilt i områden där det inte sker massor av försäljningar hela tiden. Det kan mycket väl vara så att en nedgång “ligger i korten”. Dock skrivs det inte om det i tidningen för det är ingen stor fråga. Bostadsmarknaden i stort har nyhetsvärde men priserna på fritidshus i Hästveda har det inte på samma sätt.
Håller med om mycket som skrivits om hur man kan tänka kring detta. Det ända jag vill tillägga är dessa punkter:
Hyrorna kommer det närmsta åren fortsätta att gå upp då det verkar vara en viss eftersläpning på hur mycket hyresvärdarna justerar upp pga ökade räntekostnader. Detsamma gäller nog även för månadsavgiften för bostadsrätter.
Stretcha er därför inte för mycket, vare sig ni väljer hyres- eller bostadsrätt.
Känn er själva… Många som “tvångssparar” genom att amortera skulle inte ha haft disciplinen att spara samma summa på egen hand utan istället ökat sin konsumtion. Det kan ha stor effekt på äldre dagar, då de som amorterat kan frigöra stora belopp genom att sälja sitt boende.
Om ni köper bostadsrätt, fortsätt att stå i kön för hyresrätt, både pga min tidigare punkt (ni kanske vill sälja er lägenhet och få loss allt kapital istället för att downsiza och köpa en mindre bostadsrätt), och ifall ni ändrar er.
Jag håller med det hade varit intressant. Jag har försökt också få fram information om detta men jag har inte lyckats så bra med det. Jag kan fråga mäklaren när han kommer och tittar på lägenhet
(Jag har en granne som ägde en kolonistuga ca 13 år sedan för 100 000 och såldes nyss för 400 000. Men kolonistuga lockar oss inte så mycket man vill helst äga sin stuga)
Nej, det finns ingen riktigt bra information. Jag tror att det som är viktigt är:
Titta på prisernas utveckling historiskt, särskilt i relation till ekonomiska nedgångar. När har priserna gått ner jämfört med marknaden för permanentbostäder?
Identifiera det segment som ditt objekt hör till. Det finns många olika objekttyper och de kan ha olika utveckling över tid. Här kanske mäklare kan ge en del input. Vilka kategorier av stugor finns det?
Ha inte bråttom. Gå på många visningar och håll koll på slutpriser. Var öppen för att gå på visning i olika väder och i olika årstider. Sådant här kan påverka mer för fritidshus än för permanentbostäder.
Titta på objekt som hyrs ut, vilka egenskaper de har och vilka dygnspriser de har. Identifiera om objekten hyrs ut mycket (högre hyra) eller bara enstaka veckor (lägre hyra). Försök förstå vad som är viktigt att ha för att vara konkurrenskraftig på hyresmarknaden. Du kan exempelvis titta på hyresobjekt på våren när alla annonserar och bokar upp gäster. Du listar då alla objekt och lägger upp länkar. Sedan gör du uppföljning på sommaren och kan då se vilka som fått fullbokat respektive har lediga veckor kvar. Då kan du förstå vilka objekt som “går bra” och försöka hitta något liknande. Räkna också på hyresintäkten i relation till köpeskillningen. Det kan mycket väl vara mer ekonomiskt att köpa en billigare stuga om skillnaden i efterfrågan och hyresnivå inte är så stor.
Återigen. Vi har planekonomisk hyressättning, sålänge vi pratar bostadsuthyrning till privatperson. Hyresvärdarna får inte justera hyran p g a ökade kostnader, och Hyresgästföreningen har i praktiken veto på alla hyreshöjningar. (Och tycks genom sitt agerande i hyresfrågan närmast arbeta för hyresrättens avskaffande.)
En viktig faktor att ta med sig när det gäller fritidshus i södra Sverige är valutaaspekten. Marknaden lockar till sig väldigt många danskar, tyskar och holländare som har fått en rejäl rabatt senaste året. Trodde själv att marknaden skulle tokdö när efterdyningarna av pandemin satte in och alla som då kunde låna i princip gratis eller med värdeökningen köpa ett extra hus på landet när omkostnader och räntor stiger. Men har av mäklare på några ställen hört (i och för sig anekdotisk) att marknaden varit fortsatt stark där på grund av utlänningar som köper upp husen.
Visst kan det vara så men det finns olika segment. Det är det jag menar med att marknaden inte är en utan flera. Det är tydligt att utlänningar främst efterfrågar vissa typer av hus och det är möjligt att det finns en “bubbla” i prissättningen för just den kategori. Du får förstås jämföra både utveckling och “nupriser” för de olika kategorierna.
En intressant fråga mer generellt är vilken statistik det finns och om det kanske finns vissa områden med bara röda stugor vid sjöar ensligt belägna i skogen. Då skulle ett sådant område kunna representera det segmentet prismässigt och ge en bild av utvecklingen där. Så fort du blandar olika kategorier blir statistiken missvisande för den typ av objekt du letar efter.