Lägenheter i Spanien eller börsen, hur skall jag tänka?

Bra jobbat! ECB sänkte räntorna den 12:e juni med 0.25 procentenheter, så kanske kommer det mer och det får genomslag på efterfrågan på Nerja-marknaden.

Lycka till med din tilltänkta begångna FIRE!

1 gillning

Tack för inlägg! Väldigt intressant för mig som har haft en lägenhet i Katalonien i 15 år utan att hyra ut den, Nu tänker jag köpa en större i samma samfällighet.
Vad ska jag göra med den jag redan har? Kanske hyra ut (men bara få ut en del av intäkterna, kanske bara behålla lägenheten utan att hyra ut). Men mycket intressant med dina erfarenheter.

2 gillningar

Lycka till med försäljningarna! Spännande att läsa om din resa!
Nytt kapitel är alltid spännande :slightly_smiling_face:

1 gillning

De här kanske är intresserade av att sköta dina fastigheter :nerd_face:

1 gillning

Känner till företaget, en av väldigt många, lägger jag ut det så tjänar jag ingenting.
Blir att sköta det själv tills jag sålt. Har en bra lön när jag sköter det själv.
Borde vara sålt inom ett år beroende på pris jag kommer acceptera.

1 gillning

Intressant, tack för delad info. Det finns nog fler här med fastigheter i eftertraktade semester områden som går och funderar på att hyra ut.

En fråga specifikt för Spanien. Om man lägger ut allt, tex för 20% av inkomsten, går det då på deras / uthyrarens turistlicens och försäkring? Eller måste man ha egen licens och försäkring? Om man gör så, är det i princip bara att lämna nyckeln och resa till Sverige i Juli/Augusti?

För de som bor året runt utom just semester månaderna vore det kanske en ok deal?

Så här funkar det där jag är:
20% kommer du inte långt med :frowning:
Uthyraren vill ha 20% minst, helst 25% + extra för utryckningar, plattformen (airbnb/booking som uthyraren använder) vill ha 15-18% inkl moms 21%, städfirman vill ha 50-150€ + moms 21% för städ och tvätt beroende på storlek på objektet, skatteverket vill ha 19% på vinsten.

Många hyr ut, för många bäckar små. Men många avstår för det är inte värt slitaget och “oron”, eller irritationen som uppstår när man kommer dit och ser slitaget.

Om du lägger ut allt så skall uthyraren stå på licensen korrekt, men du skall stå för försäkringen.

Sedan tillkommer alla deklarationer, där måste du ha en egen gestoria/asesoria som deklarar 3 saker åt dig, fastighetsskatten IBI, och de dagar du inte hyr ut (dem betelar du redan idag) nytt blir uthyrningsdeklarationen, ca 350-400€ per år.

Du får räkna på det :slight_smile: och se om det blir värt det för dig

Läs lite här: Viktigt att tänka på vid överlåtelse av bostad med turistlicens - Sydkusten.es

1 gillning

Stort tack för info. Ungefär så här då för 6w till 2kEUR ?

Men för detta kan man lämna nyckeln och sticka helt enkelt?

49kSEK enl dagens kurs. Det skulle betala en del av semestern i Sverige 2 mån för en liten familj som redan har ett “andra boende” där. Men inte så mycket mer :nerd_face: Kanske inte helt värt det.

Post Eur
Rent 1w 2000
Admin -500
Ads -360
Clean -121
Income 1019
Tax -193.61
Net Income / week 825.39
Net Inc 6w 4952.34
Insurance option -300
Declaración -350
Total EUR 4302.34

Hej,
ja det är rimligt, du har ju ett väldigt fint/bra/stort boende om du kan hyra ut för 2.000 euro i veckan, då kan det såklart vara värt det. Men har du så stort så får du nog betala -200 för städ/tvätt speciellt inkl moms kanske mer.

Vet inte varför du tog 1019 +193.61, tax borde vara -193,61,
så net income blir 825 €.
x 6v = 4950€ - 650 = 4300€ total

Absolut värt det tycker jag. Med endast max 6 olika gäster så kan du styra väldigt mycket vilka du vill hyra ut till. Tex endast till svenskar 30+ som exempel, de lämnar 300-500€ i deposition som återfås vid eller efter utcheckning/besiktning.

1 gillning

Liknande boende med samma läge ligger på 350 Eur per natt nu i September (efter rushen i Juli/Aug). Tidiagre somrar har jag sett runt 2000 Eur och över under Augusti. Jag räknade bort 2 veckor då man kanske inte får helt uthyrt, eller har vänner som använder några veckor. Det är i första hand kanske inte storleken men läget (nära till strand, resturanger, cafen, och till välkända platser) som gör priset lite högre tror jag. Korrigerade skatten ovan.

Det var mer kostnader än jag trodde, så tack igen för informationen.

1 gillning