FIRE i Spanien under 40

Skoj, har ni funderat på var i Spanien?
Vi tänker oss någon form av internationell skola, men gärna där även spanska barn går. Verkar finnas ganska stort utbud, men känner inte att vi vill ha en skola med bara “brittiska expats” för att ge ett exempel. Vad tänker ni?

Följer tråden då min fru och 3 åring, båda spansktalande, går i samma tankar :es: Är bra mycket längre från FIRE än er, men ambitionen finns där.

Vi tänkte spendera vintern i Tarifa för att reka, annars har vi inget konkret ställe in mind (hyfsat nära någon av kusterna). För oss blir det vanlig kommunal skola och ett så spanskt liv som möjligt.

Inget i substans att tillföra, men vad inspirerande och spännande! Dela gärna med er under resans gång - kul att se hur olika sätt att utöva FIRE kan se ut! :smiley:

Vad ska ni göra på dagarna? Det är många timmar på ett dygn och människor behöver sysselsättning för att må bra. Var själv ledig i fyra år i eran ålder och det var inte bra.

2 gillningar

Vår första tanke har varit svenska skolan i Fuengirola alternativt Marbella. Så då hade det ju varit naturligt att bosätta sig där alternativt Malaga. Men internationell skola är ju absolut också ett alternativ, då breddas ju också möjligheterna till vart man kan bo.

Antar att ni bor i Sverige idag? Vi gör inte det och min fru är inte svenska, så har lite lösare koppling till Sverige så sett. Vårt främsta alternativ ju är någonstans kring Valencia.
Har ni tänkt att vara helt “lediga” eller skaffa någon typ av jobb/starta något bolag?

jag antar att ni också har en del sparat i pension också även om ni är unga, men om ni haft bra karriärer som anställda bör det ligga några miljoner och skvalpa där också.
Med 20 år tills ni kan börja ta ut dem så kan även dessa miljoner växa till sig och agera som en kudde får åren efter 55, och minska risken för detta äventyr rätt så avsevärt.

Absolut, det är en säkerhetsmarginal som finns. Är nog onödigt försiktig men eftersom det är så lång tid vi behlver leva av kapitalet räknar jag inte med pensionen utan vill klara mig utan den.

Precis vi bor i Sverige idag. Helt lediga hade vi inte haft råd att vara ännu. Både jag och min fru kan arbeta remote mot företag i Sverige, så det är tanken i så fall (jag har även ett eget företag jag kan arbeta med). Men vi hade i alla fall velat gå ned i arbetstid för att få mer tid med barnen och mer fritid.

Vad är er anledning till att ni planerar att flytta till just Spanien? Väder/livsstil?

Det låter ju perfekt, men dröm vore att kunna he ett litet “konsultbolag” där jag kan fortsätta jobba lite med det jag gör idag men i mycket mindre skala.
Dels gillar vi Spanien vad gäller mat, kultur, väder etc, men känns också bra att det finns en ganska stor intenationell grupp. Mer än tex Italien/Grekland etc inbillar jag mig. Tror inte man ska underkatta hur svårt det är att komma in i det lokala samhället, så bra att det finns en del andra i liknande situationer. Men Portugal finns också som en tanke fortfarande.
Hur tänker ni?

Ja man blir ju väldigt flexibel på det sättet! Ja det är lite samma som vi känner med det sociala, håller med om att det känns lättare att hitta i Spanien. Hittar man inte ett socialt sammanhang om man flyttar ned tror jag det kan bli svårt att trivas, i alla fall för vår del. Portugal är ju också spännande, det ska väl också vara billigare än Spanien. Var tänker ni då, Lissabon?

Exakt så tänker vi också.
Har inte jättebra koll på Portugal men tänker oss nog Lissabon eller Porto. Vi vill ha en någorlunda stor stad med en del inslag av internationella människor. Därför känns inte Marbella/Algarve speciellt intressent, känns mer som att det är Svenska/Tyska/Brittiska pensionärer där.

Grattis och låter synnerligen rimligt och otroligt angenämt med det spåret. Det fanns i våra planer tidigare men “livet kom emellan” :wink:

Av ren nyfikenhet, det låter ruskigt mycket med det portföljvärdet efter karriärer som anställda, oavsett nivå i Sverige. Av min erfarenhet så blir det för de flesta inte några större besparingar trots goda löner, särskilt i familjesituation och med eventuella bostadsköp.

Du nämner breda indexfonder nu men har det varit ett högre riskfördelat innehav dessförinnan? Hur har ni lyckats så väl? Som sagt, mest nyfiken men önskar all lycka!

1 gillning

Tack, jo det blir ju ofta så att livet händer och ändrar planerna :slight_smile:

Helt klart så att vi inte hade lyckats med detta i Sverige. Vi har haft turen/förmånen att jobba utomlands i ett land med höga löner och relativt låga skatter. Dessutom har vi haft förmånen att ha några bra år med fina bonusar, så det är främst höga inkomster som gjort det möjligt, och inte någon speciellt bra avkastning.

1 gillning

Grattis till FIRE-möjligheten!

Med 80k euro per år kommer ni leva ett lyxliv.
Jag skulle starta ett företag av något slag och anlita en duktig byrå för att hantera arbetskraft. Spanien är otroligt byråkratiskt vilket innebär att konkurrensen blir lägre.

Gällande fastighet så anlitar ni en duktig byrå som tar hand om alla era ärenden. Det är en huvudvärk att handskas med alla myndigheter och skatter.

Gällande arvet är det troliga att ni inte kommer undan plus valia skatten, även om arvingar i rakt nedstigande led får ett rejält avdrag. Jag skulle behålla det mesta i Sverige och endast ha fickpengar för Spanien. Kolla upp eurokonto hos svenska banker för att slippa spanska kostnader. Det är även begränsade besökstider, särskilt sommartid i turistorter.

Testamente i både Sverige och Spanien rekommenderas! Spanska ambassaden i Stockholm hjälpte mig bra och jag tror det är billigare och smidigare jämfört med att jaga byråer och advokater i Spanien. Testamentet måste signeras hos notarius publicus och du måste ha tolk som förklarar vad som står. Sedan ska det registreras. Runt 2000-3000 euro för detta lilla besvär.

Lycka till!

Spnnande att följa! Går i liknande tankar efter att nyss ha spenderat 6 månader i Spanien med sambo+hund (Orihuela Costa). Ett magiskt klimat med väldigt låga priser jämfört med Sverige.

Bor också i ett land med fördelaktiga beskattningsregler och kommer vara fortsatt skriven här så länge det går även om vi köper boende/spenderar tid i Spanien. Går likväl som er i tankarna kring när/hur flytten skall bli och har strax över 1M€ i kapital medan sambon har betydligt mindre sparat.

2,5M€ räcker till en Riktigt bra levnadsstandard i Spanien - Kikar ni på villor i Costa Del Sol eller Costa Blanca? Ni kommer längre med en budget i Costa Blanca och Alicante har bra utbud av restauranger.

Skulle nog säga att levnadspriser utöver bostad är på ca 50% av Svenska priserna. Stort lycka till!

Hej!

Övervägt Frankrike? Bra klimat i syd och ett samhälle med skolor, sjukvård, myndigheter på hög nivå. Rivieran enligt mig också en av jordens vsckraste platser.

Denna tråd följer jag med stort intresse eftersom jag går i samma tankar. Hoppas att höra hur det fortgår!

Jag tycker det känns svårt att lämna Sverige ekonomiskt och juridiskt. Kanske mer mentalt än praktiskt. Sverige är väldens bästa land på så många sätt men om ca en månad börjar vinterångesten och lidandet som varar till maj :disappointed_relieved:

2 gillningar

Ju mer jag läser och hör om det här med att bosätta sig i Spanien desto mer lutar jag åt att det bästa är att bo 183 dagar i Sverige och 182 dagar i Spanien och försöka ha så lite som möjligt med Spanien när det gäller allt som har med myndigheter att göra.

Även klimatmässigt tror jag det är att skippa de varmaste månaderna i Spanien i utbyte med svala Sverige.

Det enda större hindret jag ser är barn och deras skolgång. Inget litet problem dock så det är lite av en rävsax om man har skolbarn.

4 gillningar

Hemskolning tills man kan skicka dem på internat? Gör folk det fortfarande tro…